خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در مرکز اوکراین+ عکس/ مدودف: تجاوز به کریمه، اعلان جنگ علیه روسیه است/ درخواست اوکراین برای نشست اضطراری شورای امنیت

دانلود کتاب های امتحان شده

حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در مرکز اوکراین+ عکس/ مدودف: تجاوز به کریمه، اعلان جنگ علیه روسیه است/ درخواست اوکراین برای نشست اضطراری شورای امنیت

حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در مرکز اوکراین/ مدودف: تجاوز به کریمه، اعلان جنگ علیه روسیه است/ درخواست اوکراین برای نشست اضطراری شورای امنیت

بین الملل تابناک: صد و بیست و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

فرمانده ارتش انگلیس: اوضاع اوکراین شبیه به وضع ما قبل از جنگ جهانی دوم است
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ – ۱۵:۲۲

رئیس ارتش انگلیس امروز (سه‌شنبه) در اظهاراتی تاکید کرد، وضعیت فعلی این کشور همچون وضعیت “زمان ۱۹۳۷” است و باید به جهت دفع تهدید روسیه آماده “جنگ و پیروزی” باشد.

به گزارش روزنامه دیلی تلگراف، ژنرال پاتریک سندرز، رئیس ارتش انگلیس در اولین سخنرانی عمومی خود در مقام رئیس ستاد کل ارتش در این اظهاراتش هشدار داد که انگلیس باید آماده “اقدام سریع”به جهت مهار توسعه‌طلبی روسیه باشد.

این ژنرال انگلیسی در حالی به مقایسه حمله روسیه به اوکراین با ظهور آلمان نازی پرداخت که دوشنبه شب، سران ائتلاف ناتو متعهد شدند نیروهای در حالت آماده‌باش بالای خود را به بیش از ۳۰۰ هزار سرباز افزایش دهند که در بر دارنده افزایشی بیش از هفت برابر نسبت به قبل است.

ژنرال سندرز در سخنرانی امروز سه‌شنبه خود عنوان کرد که بازداشتن روسیه به معنی این است که “ما تعداد نیروهای در وضعیت آماده‌باش بیشتری در ارتش برای مدت زمان بیشتری از رده ژنرال گرفته تا رده سرجوخه جوان ساکن اتاق پادگان، از رده نیروی ذخیره ملزم به شرکت در تمرینات آخر هفته ارتش گرفته تا کارمند غیرنظامی مشغول به کار در مقر ارتش داشته باشیم.”

انتظار می‌رود این اظهارات او فشارها را بر بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس به منظور حفظ کردن اندازه فعلی نیروهای مسلح این کشور پس از اعلام برنامه‌های دولت وی برای کاهش نیروهای نظامی به قصد ایجاد یک ارتش مدرن‌تر افزایش دهد.

پاتریک خاطر نشان کرد: این لحظه لحظه تجربه شده انگلیس در سال ۱۹۳۷ است. دوره‌ای که به جنگ جهانی دوم ختم شد. ما در جنگ نیستیم، اما باید به سرعت عمل کرده تا اجازه ندهیم تا به موجب ناتوانی خود در مهار توسعه اراضی به یک جنگ کشیده شویم.

بن والاس، وزیر دفاع انگلیس هم در یک سخنرانی جداگانه طی امروز سه‌شنبه خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در امور نظامی کشورش شد.

طبق برنامه‌های فعلی، ارتش انگلیس قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ تعداد نیروهایش را از ۸۲ هزار نیرو به ۷۲ هزار و ۵۰۰ تن کاهش دهد. تانک‌های اصلی جنگی آن نیز از ۲۲۷ دستگاه به ۱۴۸ عدد کاهش خواهد یافت، گرچه دستگاه‌های باقی‌مانده ارتقاء خواهند یافت.

لرد دانات، رئیس سابق ارتش انگلیس هم روز دوشنبه به پارلمان این کشور گفت که ارتش انگلیس به موجب کاستن از تانک‌ها و نیروهایش با وضعیتی “شکننده” مواجه می‌شود.

دوشنبه شب، یک منبع نظامی گفت که هم نخست وزیر انگلیس و هم بن والاس توافق کردند که “دولت به هرگونه تغییر در تهدیدات پاسخ خواهد داد و به همین دلیل در سال ۲۰۲۰ وزارت دفاع انگلیس یک رکورد را در زمینه بودجه نظامی ثبت کرد.”

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز دوشنبه از اتخاذ مهم‌ترین اصلاح در استراتژی دفاعی ناتو از زمان جنگ سرد تاکنون خبر داد. او گفت که این ائتلاف نیروهای دفاعی خود را افزایش خواهد داد و در راستای تقویت مرزها در برابر هرگونه حمله روسیه اقدام خواهد کرد. وی در سخنانی در آستانه برگزاری اجلاس سران ناتو گفت: ما نیروی واکنشی ناتو را متحول خواهیم کرد و تعداد نیروهای در حال آماده‌باش خود را به بیش از ۳۰۰ هزار نفر افزایش خواهیم داد.

رئیس جمهوری مولداوی به اوکراین رفت
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ – ۱۴:۵۷

رئیس جمهوری مولداوی در جریان سفرش به اوکراین گفت که کشورش آسیب پذیر و شکننده است و به کمک احتیاج دارد تا همچنان به بقا در جهانی آزاد ادامه دهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، چهار روز پس از آنکه رهبران اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند تا اوکراین و مولداوی را به عنوان وضعیت کاندیداتوری در این اتحادیه بپذیرند، “مایا ساندو” رئیس جمهوری مولداوی به سه شهر اوکراین سفر کرد.

وی در بوچا، واقع در حومه کی‌یف که محل کشته شدن اوکراینی‌ها توسط نیروهای روسی است، گفت: این اتفاق نباید رخ می‌داد. اما شما می‌دانید که آنچه در این شهر رخ داده واقعا دردآور است. مقصران این رویداد باید مجازات شوند.

ساندو همچنین افزود: مولداوی با داشتن ۲.۶ میلیون نفر جمعیت و هم مرز بودن با اوکراین به دنبال تصمیم گیری درباره آینده خود است. مولداوی یک کشور شکننده و آسیب پذیر است. اوکراین و مولداوی به کمک احتیاج دارند. ما می‌خواهیم جنگ در اوکراین متوقف شود. این حمله علیه اوکراین باید خیلی زود پایان یابد. ما می‌خواهیم بخشی از جهان آزاد باشیم.

رئیس جمهوری مولداوی همچنین از شهرهای “بورودیانکا” و “ایرپین” نیز دیدن کرد و بعد با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین به گفت‌وگو پرداخت.

رهبران اتحادیه اروپا عضویت کاندیداتوری اوکراین و مولداوی را در اجلاس بروکسل پذیرفتند.

روسیه گفته که این تصمیم اتحادیه اروپا پیامدهای منفی دارد و اتحادیه به دنبال بردگی از کشورهای همسایه است.

روسیه ۲۵ آمریکایی از جمله دختر و همسر بایدن را تحریم کرد
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ – ۱۴:۵۶

کاخ کرملین با افزودن نام ۲۵ آمریکایی دیگر از جمله دختر و همسر جو بایدن رییس جمهوری آمریکا، فهرست تحریم‌ها علیه واشنگتن را گسترش داده است.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که در واکنش به تحریم‌های روزافزون آمریکا علیه شخصیت‌های سیاسی و عمومی روسیه، ۲۵ شهروند آمریکایی از جمله اعضای خانواده رییس جمهوری آمریکا و افرادی که به دنبال اعمال محدودیت علیه روسیه هستند، تحریم شدند.

با اعمال تحریم‌های روسیه علیه آمریکا، جیل بایدن همسر و اشلی بایدن دختر رییس جمهوری آمریکا به لیست تحریم‌های روسیه اضافه شدند.

وزارت خارجه روسیه همچنین در اردیبهشت ماه ۲۹ آمریکایی را از ورود به روسیه ممنوع و هرگونه دارایی آنها را مسدود کرد.

اسفند ماه سال گذشته نیز روسیه ۱۳ تن از مقام های ارشد آمریکایی از جمله خود جو بایدن و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا را تحریم کرده بود. در صدر لیست ۱۳ نفری تحریم‌های روسیه لوید آستین وزیر دفاع، جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و ویلیام برنز رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا قرار داشتند.

هشدار وزیر خارجه انگلیس درباره عواقب شکست اوکراین برای اروپا
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ – ۱۴:۵۶

«لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ با روزنامه اسپانیا با تاکید بر اینکه «عواقب شکست اوکراین در این جنگ برای بقیه اروپا بسیار جدی است» گفت برای پایان جنگ اوکراین «سعی نکنیم به یک توافق صلح شتابزده که به معنای واگذاری سرزمین است، دست یابیم».

 در حالی که حدود ۲۴ ساعت تا برگزاری نشست تاریخی ناتو در مادرید اسپانیا باقی مانده است، «لیز تراس» وزیر امور خارجه انگلیس در مصاحبه‌ای با روزنامه ال پائیس اسپانیا در توضیح لزوم بازنگری و تقویت جناح شرقی اروپا برای رویارویی با روسیه به عنوان یکی از اهداف نشست ناتو گفت: تقویت جناح شرقی بسیار مهم است و نیاز به ترکیبی از چند عامل دارد. اول از همه ما در حال کار بر روی پایان دادن به استراتژی فعلی مبنی بر تعداد کم نیروها و نیروهای چرخشی در هر کشور به عنوان نخستین واکنش هستیم. برای انجام این کار در وهله دوم، ما باید این رقم را افزایش دهیم، و بریتانیا پیشتر این کار را انجام داده است. و سوم اینکه، ما باید تشخیص دهیم که حضور نیروها باید دائمی‌ باشند. حمله روسیه به اوکراین به ما نشان داد که امنیت در اروپا بدتر شده است. پاسخ ناتو باید افزایش حضور و دائمی‌ کردن آن باشد.

تراس در پاسخ به این پرسش که «آیا باید برای جنگ مستقیم با روس ها در اروپای شرقی آماده شویم؟» گفت: در حال حاضر، چیزی که ما نیاز داریم این است که تمام حمایت‌هایی را که در توان داریم از اوکراین انجام دهیم. عواقب شکست اوکراین در این جنگ برای بقیه اروپا بسیار جدی است. اولین کار این است که به آن‌ها آموزش نظامی و تسلیحاتی داده شود تا بتوانند روسیه را از اوکراین بیرون کنند. اما مطمئنا همه نیروها باید برای همه نوع احتمالات آماده شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس در تشریح نتایجی که منجر به تایید پیروزی اوکراین می‌شود، تصریح کرد: اساسا اینکه نیروهای روسی باید اوکراین را ترک کنند. کاری که ما نمی‌توانیم انجام دهیم این است که صلحی ناخوشایند داشته باشیم، صلحی که با حضور روسیه در اوکراین حاصل شود. این نتیجه کارساز نخواهد بود. ما از قبل می‌دانیم که در سال ۲۰۱۴ و پس از آن، با وجود توافقات مینسک، چه اتفاقی افتاد. روسیه در نهایت دوباره خود را احیا کرد و بازگشت. ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که دوباره این اتفاق بیفتد.

لیز تراس در توضیح اینکه مقصود انگلیس از ترک اوکراین توسط روسیه، ترک مرزهای این کشور مربوط به پیش از سال ۲۰۱۴ است یا ۲۰۲۲ گفت: اساساً من فکر می‌کنم که تمام سرزمین‌های اوکراین به طور غیرقانونی اشغال شده است.

خبرنگار ال پائیس در ادامه گفت: حتی بوریس جانسون نیز موضع خود را تغییر داده و در حالی که هفته‌ها قبل از بازیابی کل سرزمین اوکراین دفاع کرد اما اکنون به مرزهای قبل از ۲۴ فوریه راضی است. وزیر امور خارجه انگلیس در پاسخ با تاکید بر موضع دولت اوکراین گفت: ولودیمیر زلنسکی بسیار واضح گفته است که آن‌ها خواهان سرزمین اوکراین هستند. ما باید از آن‌ها در این زمینه حمایت کنیم و سعی نکنیم به یک توافق صلح شتابزده دست یابیم که به معنای واگذاری سرزمین است. ما نه تنها باید اطمینان حاصل کنیم که روسیه از اوکراین اخراج می شود، بلکه باید اطمینان حاصل کنیم که تجاوز بیشتر روسیه هرگز مجاز نخواهد بود. وی با تاکید بر اینکه حتی امکان تغییر وضعیت در منطقه دونباس «کاملا» وجود دارد، افزود: به همین دلیل است که باید از اوکراین حمایت کنیم.

وی همچنین تصریح کرد: آنچه ما باید تضمین کنیم این است که در حالی که ماشین جنگی روسیه را با تحریم‌های بیشتر تخریب می‌کنیم، اوکراین تمام ظرفیت (نظامی) مورد نیاز خود را تامین کند. تنها اگر آن‌ها (نیروهای اوکراینی) موفق شوند روسیه را از اوکراین بیرون برانند، در موقعیت خوبی برای دستیابی به صلح قرار خواهند گرفت. ایده برقراری صلح زودهنگام در حالی که روسیه به اشغال این سرزمین ادامه می دهد، کار درستی نیست.

وی در پاسخ به اینکه «آیا فکر می‌کنید در بین متحدان غربی وحدت وجود دارد؟ یا فکر می‌کنید که برخی از کشورهای اروپایی که برای مسائل انرژی یا مسائل دیگر به روسیه وابسته هستند، می‌توانند در نهایت منعطف‌تر عمل کنند؟» گفت: من به کشورهای حوزه بالتیک یا لهستان اشاره می‌کنم که تجربه زیادی در برخورد با روسیه دارند و در حمایت از اوکراین و پاسخ به روسیه بسیار روشن عمل کرده‌اند. در سراسر اروپا حمایت زیادی از اوکراین وجود دارد. من روز جمعه با وزرای گروه ۷ صحبت کردم و همه ما با ارائه تمام حمایت‌های مورد نیاز اوکراین و افزایش تحریم‌ها علیه روسیه موافق هستیم. هر کشوری سیاست و بحث‌های داخلی خود را دارد. اما در این بحران، وحدت نشان داده شده کلیدی بوده است. چیزی که من می خواهم این است که این وحدت را حفظ کنید و علائم خستگی یا تمایل به تسلیم شدن را نشان ندهید.

این دیپلمات انگلیسی در توضیح اینکه آیا تهدیدهای روسیه علیه لیتوانی مبنی بر مسدود کردن انتقال کالاها از طریق کالینینگراد منجر به جبهه جدیدی در این جنگ خواهد شد، تاکید کرد: ما توانستیم اقتصاد روسیه را ۱۵ سال به عقب برگردانیم. مسکو در پرداخت بدهی خود دچار مشکل شده است. و در حال حاضر انواع لفاظی‌ها از روسیه شنیده می‌شود. شما باید به آنچه مقام‌های روسیه انجام می‌دهند بیشتر از آنچه آن‌ها می‌گویند توجه کنید.

وی همچنین با اعلام افزایش کمک‌های انگلیس به منظور تامین مالی ساختارهای راه‌آهن جدید برای باز کردن مسیرهای جدید انتقال غلات اوکراین گفت: واضح است که بنادر (دریای سیاه) ظرفیت بسیار بیشتری را ارائه می‌دهند. ما در حال مذاکره با دولت ترکیه برای راه‌حل‌های عملی هستیم. شما (اسپانیا) باید کمک کنید تا غلات بیشتری خارج شود. وضعیت بسیار نامطمئن است.

روزنامه ال پائیس اسپانیا در گزارشی با عنوان «ناتو در مورد بزرگترین استقرار نظامی از زمان جنگ سرد تصمیم‌گیری می‌کند» نوشت: اجلاس آتی ناتو (۲۹ و ۳۰ ژوئن/ هشتم و نهم تیر ماه) نقطه عطفی در تاریخ ناتو خواهد بود؛ اتحادی که هدف و آرمان اصلی آن پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی زیر سوال رفت و در پایتخت اسپانیا خود را برای انطباق با سناریوی جنگی که از زمان جنگ سرد تا کنون بی سابقه بوده است، آماده خواهد کرد.

به نوشته ال پائیس، ۳۰ متحد پیمان آتلانتیک شمالی با حداکثر آمادگی نظامی برای مقابله با تهاجم روسیه به اوکراین گرد هم می‌آیند تا با آغاز یک رقابت تسلیحاتی خیره‌کننده، شرق اروپا را به قلعه‌ای با هزاران سرباز و استقرار گسترده تجهیزات نظامی در انتظار حمله احتمالی تبدیل کنند. به این ترتیب ناتو در صدد است تا این پیام را بفرستد که در شرایط جنگی قرار داشته و آماده پاسخگویی به هر گونه تجاوز علیه هر یک از اعضای خود است.

در ادامه این گزارش آمده است: مذاکرات در مورد دامنه پاسخ و واکنش نظامی ناتو در مادرید اعلام خواهد شد و روز شنبه در مقر این اتحاد در بروکسل ادامه خواهد یافت. بررسی وضعیت موسوم به «دفاع و بازدارندگی» بر اساس مجموعه تسلیحات و نیروهای موجود از مسائلی است که برای آمادگی ناتو برای مقابله با تهدیدات احتمالی و حفظ امنیت منطقه یورو در دستور کار قرار خواهند گرفت. طبق اعلام منابع آگاه، برخی کشورها قصد دارند نیروهای نظامی خود متشکل از گروه‌های رزمی را به تیپ نظامی تغییر دهند که به این ترتیب، شمار نیروهای فعلی که بین یکهزار تا یکهزار و ۶۰۰ نفر است، دست‌کم دو برابر خواهد شد. استقلال عمل بیشتر و دسترسی به سلاح‌های پیچیده‌تر از ویژگی‌های این واحدهای جدید نظامی است.

این منابع همچنین می‌افزایند که متحدان ناتو که از نظر جغرافیایی به روسیه نزدیک‌تر هستند، وضعیت دفاعی خود را به دسته لشکرهایی که توسط ژنرال‌ها فرماندهی می‌شوند، ارتقا خواهند داد. واحدهای نظامی که می‌توانند تا ۱۵ هزار نیرو داشته باشند.

«جیمی شی» تحلیلگر و متخصص حوزه دفاعی و سخنگوی رسمی سابق ناتو معتقد است «بحث اصلی در نشست مادرید میان متحدان اروپای شرقی خواهد بود که مایل هستند گردان‌ها را با تیپ‌هایی با سلاح سنگین جایگزین کنند که به طور دائم در قلمرو این کشورها مستقر هستند. متحدانی همچون ایالات متحده و آلمان اما ترجیح می‌دهند به استراتژی فعلی نیروهای چرخشی خود و تقویت نیروها در صورت بروز بحران و درگیری ادامه دهند».

ادعای انگلیس درباره حملات روسیه به اوکراین
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ – ۱۴:۵۳

وزارت دفاع انگلیس در تازه‌ترین ارزیابی خود از جنگ در اوکراین ادعا کرد که روسیه با تسلیحات متعلق به دوران شوروی سابق حملاتی را صورت داده است.

 رکن اطلاعات وزارت دفاع انگلیس روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در روزهای ۲۴ تا ۲۶ ژوئن، روسیه با استفاده از موشک‌های دوربرد، حملات شدید غیرمعمولی را در سراسر اوکراین انجام داد. این سلاح‌ها به احتمال زیاد شامل AS-۴ KITCHEN متعلق به دوران شوروی و موشک‌های مدرن‌تر AS-۲۳a KODIAK می‌شد که از حریم هوایی بلاروس و روسیه شلیک شده است.

این بیانیه می‌افزاید: این تسلیحات برای هدف قرار دادن اهداف با اهمیت استراتژیک طراحی شده بودند، اما روسیه همچنان به استفاده از آنها در تعداد زیاد، برای مزیت تاکتیکی ادامه می دهد.

در بخش دیگری از بیانیه آمده است: نیروهای اوکراینی پس از عقب نشینی از سیورودونتسک، به تحکیم مواضع خود در مناطق بالاتر در شهر لیشسانسک ادامه می دهند. نیروهای اوکراینی همچنان با حملات موفقیت آمیز در اعماق خطوط روسیه، فرماندهی ارتش این کشور را مختل می کنند.

آمریکا: اوکراین دیگر نمی‌تواند اراضی خود را از روسیه پس‌بگیرد

– ارزیابی‌های دولت بایدن نشان می‌دهد اوکراین دیگر قادر نیست اراضی خود را از روسیه بازپس گیرد و ولودیمیر زلنسکی باید کوچک شدن کشورش را بپذیرد.

به گزارش تارنمای شبکه خبری “سی‌ان‌ان”، ارزیابی دولت «جو بایدن» نشان می‌دهد که اوکراین نمی‌تواند اراضی خود را از روسیه بازپس گیرد.

مقام های آمریکایی اعلام کرده‌اند که کاخ سفید دیگر مطمئن نیست اوکراین بتواند مناطقی را که اکنون در کنترل نیروهای روسیه است، بازپس گیرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد مشاوران «جو بایدن» بحث بر سر اینکه «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهوری اوکراین باید تعریف خود را از “پیروزی” تغییر دهد، شروع کرده و معتقدند وی باید با کوچک‌شدن کشورش کنار بیاید.

چند مقام نزدیک به کاخ سفید به سی‌ان‌ان گفتند این ارزیابی بدبینانه به این معنا نیست که واشنگتن، اوکراین را برای دادن امتیازات رسمی ارضی به روسیه تحت فشار قرار خواهد داد.

یکی از دستیاران کنگره در این خصوص به سی‌ان‌ان گفت: اینکه اوکراین بتواند مناطق اشغال شده توسط روسیه را پس بگیرد تا حد زیادی، به میزان حمایت ما از آنها بستگی دارد.

وی افزود اوکراین از آمریکا خواسته‌است دستکم ۴۸ سامانه پرتاب راکت چندگانه در اختیارش بگذارد، اما پنتاگون تا به امروز تنها قول ارسال هشت سامانه را داده‌است.

براساس آخرین اطلاعات، روسیه تاکنون توانسته‌است بخش‌های گسترده‌ای از شرق و جنوب‌شرق اوکراین را در کنترل خود بگیرد که شامل سورودونتسک، دونتسک، ماریوپل و خرسون است.

مدودف: تجاوز به کریمه، اعلان جنگ علیه روسیه است

معاون شورای امنیت ملی روسیه اعلام کرد که هرگونه تلاش برای حمله به کریمه به مثابه”اعلان جنگ” علیه روسیه است.

 دیمیتری مدودف، معاون شورای امنیت ملی روسیه امروز سه شنبه در مصاحبه‌ با روزنامه روسی “Argumenty i Fakty” گفت که پیوستن احتمالی اوکراین به ناتو خطر بیشتری برای روسیه نسبت به عضویت سوئد و فنلاند دارد. وقتی از وی خواسته شد که این دو تهدید را ارزیابی کند، خاطرنشان کرد که “پاسخ روشن است. اوکراین برای کشور ما به عنوان عضو ناتو بسیار خطرناک تر خواهد بود.”

وی به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، توضیح داد که اختلافات ارضی حل نشده و درک متفاوت از وضعیت سرزمینی دلیل آن بوده است. برای ما، کریمه بخشی از روسیه است و برای همیشه باقی است. هر گونه تلاش برای تجاوز به کریمه برابر است با اعلام جنگ علیه کشور ما. اگر یک کشور عضو ناتو دست به چنین کاری بزند این امر به یک جنگ علیه کل ائتلاف آتلانتیک شمالی ، جنگ جهانی سوم و یک فاجعه کامل بدل خواهد شد.

او هشدار داد که سوئد و فنلاند ممکن است با مسئولیت خود به ناتو بپیوندند و با عواقب آن مواجه شوند. پیوستن استکهلم و هلسینکی به ناتو هیچ تهدید جدیدی به ما اضافه نمی کند. این کشورها قبلاً روابطی با روسیه داشتند که می‌توان آن را کاملاً محترمانه و دوستانه نامید. البته در گذشته اتفاقات مختلفی رخ داده است. این سیاستمدار افزود: ما در حال حاضر هیچ مناقشه ارضی با این کشورها نداریم و پیش بینی هم نمی کنیم، هیچ دلیلی برای آن وجود ندارد. ناتو حتی بدون سوئد و فنلاند از قبل به مرزهای روسیه نزدیک بود. اما البته ما برای اقدامات متقابل آماده خواهیم بود. تجربه چندین دهه نشان می دهد که تشدید روابط با روسیه “بی معنی است و ارزان نیست”.

به گفته مدودف، روسیه می‌تواند صنعت خود را توسعه دهد و سوراخ‌های قابل توجهی در تحریم‌ها ایجاد کند.

او در این مصاحبه گفت: “این مطلقاً اولین بار در تاریخ ما نیست که با تمام توان تحت فشار قرار می گیریم. و ما فقط می‌توانیم روی منابع و هوش خود حساب کنیم. حتی در سخت ترین زمان ها. ما تسلیم فشار نشدیم و پرده آهنین مانعی برای ما نشد. و اکنون، من مطمئن هستم، همین اتفاق خواهد افتاد – ما می‌توانیم هم صنعت خود را توسعه دهیم و هم سوراخ‌های قابل توجهی در این پرده ایجاد کنیم.

به گفته مدودف، حاکمیت تکنولوژیکی این کشور یکی از شروط اصلی استقلال و امنیت روسیه است. به نظر او، این امر به ویژه برای زیرساخت های بسیار مهم و حوزه های استراتژیک اقتصاد حائز اهمیت است.

کریمه پس از برگزاری همه پرسی در مارس ۲۰۱۴ که در آن ۹۶ درصد از جمعیت کریمه و ۹۵ درصد از جمعیت سواستوپل به پیوستن به روسیه رای مثبت دادند، به روسیه ملحق شد، در حالی که اوکراین هنوز این شبه جزیره را بخشی از قلمرو خود می‌داند.

به گفته دیمیتری مدودف، دبیر شورای امنیت روسیه، لیتوانی مسئولیت کامل عواقب تصمیمات خود در مورد ممنوعیت ترانزیت کالا به کالینینگراد را بر عهده دارد، اما ویلنیوس برای فکر کردن در مورد آن حتی مکث نمی‌کند. حتی این گفته که لیتوانی فقط به دستورات عمل می‌کند، کمکی به آنها نکرد. این نشانه دیگری است که «لیتوانی اصلاً به عواقب اقدامات خود فکر نمی کند. اتحادیه اروپا حتی بر روی اقدامات تندی مانند ممنوعیت ترانزیت، با درک مشکلات احتمالی اصرار نکرد. با این حال لیتوانی در مقابل آمریکا تعظیم کرد و یک بار دیگر نگرش روس هراسی احمقانه خود را نشان داد. مسکو می تواند اقدامات اقتصادی انجام دهد که باعث شود اکسیژن برای همسایه بالتیکش قطع شود.

وی گفت: با صراحت می گویم که محدودیت ترانزیت بخشی از همان جنگ نیابتی است که غرب علیه روسیه به راه انداخت. طبیعتاً فدراسیون روسیه اقدامات تلافی جویانه انجام خواهد داد و این اقدامات بسیار سخت خواهد بود.

به گفته وی: بخش قابل توجهی از اقدامات تلافی جویانه احتمالی ماهیت اقتصادی دارد و می تواند اکسیژن را به همسایگان بالتیک که اقدامات خصمانه انجام داده‌اند قطع کند.

مدودف افزود: «تصمیم برای ممنوعیت ترانزیت کالاهای روسی با فهرست ۶۰ صفحه‌ای آن‌ها به قدری مشمئزکننده است که اظهار نظر درباره آن بی‌معنی است».

معاون رئیس شورای امنیت روسیه گفت: مخالفان روسیه انتظار دارند که مسکو یا در برابر آنها سر تعظیم فرود بیاورد یا اقتصادش سقوط کند، اما این اتفاق نخواهد افتاد. “روشن است که همه این محاصره‌ها و ممنوعیت ها درازمدت هستند. مخالفان ما منتظرند که یا در برابر آنها سر تعظیم فرود آوریم، یا اقتصاد ما فرو بپاشید. آنها به شهروندان خود اطمینان می دهند که “تحریم های جهنمی” علیه روسیه در راه هستند. من باید آنها را ناامید کنم: این اتفاق نمی‌افتد.”

مدودف گفت که غرب “طبق معمول روسیه را دست کم می گیرد، یا به طور دقیق تر، افکار واهی را امتحان می کند.”

این مقام روس تاکید کرد: اولین بار در تاریخ ما نیست که تحت فشار شدید قرار می‌گیریم، فقط باید به منابع و هوش خود تکیه کنیم، حتی در سخت‌ترین زمان‌ها نیز تسلیم فشارها نشدیم و پرده آهنین مانعی برای ما نبود، حالا من مطمئن هستم که همین اتفاق خواهد افتاد، ما می‌توانیم صنعت خود را توسعه دهیم و حفره‌هایی بزرگ در این پرده ایجاد کنیم.

وی درباره تحریم‌ها هم گفت که یکی از اولویت‌های امروز روسیه ایجاد محصولات و تولیدات داخلی است که امکان حذف خدمات وارداتی را فراهم می‌کند.

حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در مرکز اوکراین

یک فرماندار اوکراینی ادعا کرد که عصر دوشنبه دو موشک روسیه به یک مرکز خرید شلوغ در شهر کرمنچوک در مرکز اوکراین اصابت کرد که در این حمله دستکم ۱۱ نفر کشته شدند.

به گزارش رویترز، دیمیترو لونین فرماندار منطقه‌ای افزود که این حمله موشکی روسیه حداقل ۵۰ مجروح نیز بر جای گذاشته است.

حمله موشکی روسیه به یک مرکز خرید در مرکز اوکراین/ مدودف: تجاوز به کریمه، اعلان جنگ علیه روسیه است/ درخواست اوکراین برای نشست اضطراری شورای امنیت

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین نیز اعلام کرد که هنگام وقوع این حمله موشکی حداقل هزار نفر در این مرکز خرید حضور داشتند و انفجار این موشک‌ها باعث وقوع یک آتش سوزی بسیار بزرگ شده است.

به گزارش ایرنا، پیش از این رئیس‌جمهور اوکراین از سران گروه ۷ خواست تا تلاش زیادی را برای توقف جنگ تا پیش از پایان سال ۲۰۲۲ انجام دهند.

زلنسکی در جریان ارتباط تصویری با سران گروه ۷ در آلمان گفت که شرایط جنگی وضعیت را برای نیروهای اوکراینی سخت‌تر خواهد کرد.

درخواست اوکراین برای نشست اضطراری شورای امنیت

بعد از ادعای کی‌یف درباره حمله موشکی روسیه به مرکز خریدی در مرکز اوکراین، مقامات این کشور خواستار برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل شدند.

«سرگئی کیسلیتسیا» نماینده اوکراین در سازمان ملل،‌ طی نامه‌ای به شورای امنیت گفت کی‌یف خواستار برگزاری نشست فوری این شورا در مورد وضعیت اوکراین است.

به نوشته وبگاه «ریانووستی»، نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد اوکراین برای روز سه شنبه ساعت ۱۵:۰۰ (به وقت محلی) برنامه‌ریزی شده است.

کیسلیتسیا در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت گفت: «من این افتخار را دارم که درخواست یک جلسه فوری شورای امنیت تحت عنوان دستور کار حفظ صلح و امنیت در اوکراین را داشته باشم».

طبق این گزارش، این دیپلمات اوکراینی همچنین از «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد خواست که گزارشی درباره وضعیت اوکراین در جریان جنگ با روسیه را به شورای امنیت ارائه کند.

بلینکن: جهان از حمله به مرکز خرید اوکراین وحشت زده است

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که جهان از حمله به یک مرکز خرید شلوغ وحشت زده است.

بلینکن روز دوشنبه به وقت محلی در واکنش به حمله به یک مرکز خرید در اوکراین افزود: جهان از حمله موشکی امروز روسیه که به یک مرکز خرید شلوغ اوکراینی اصابت کرد وحشت زده شده است. این آخرین مورد از جنایات روسیه در اوکراین است.

وی اضافه کرد که ما به حمایت از شرکای اوکراینی خود ادامه خواهیم داد و مدعی شد که روسیه را پاسخگو خواهیم کرد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها