خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » حمله کیهان به هم‌میهن و شرق

دانلود کتاب های امتحان شده

حمله کیهان به هم‌میهن و شرق

فرارو- بیانیه اخیر مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه درباره اعتراضات ۱۴۰۱ که در بخشی از آن به اتهامات نیلوفر حامدی و الهه محمدی خبرنگاران روزنامه شرق و هم‌میهن، واکنشی دوگانه و متعارض را در جامعه روزنامه‌نگاری کشور به همراه داشته است.

به گزارش فرارو، در شرایطی که ۴۰ روز از بازداشت نیلوفر حامدی، خبرنگار اجتماعی روزنامه شرق و ۳۲ روز از بازداشت الهه محمدی، خبرنگار گروه اجتماعی روزنامه هم‌میهن می‌گذرد، بیانیه اخیر نهاد‌های امنیتی، به میدانی برای تاختن کیهان به دو روزنامه معترض به بیانیه تبدیل شده است.

در بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه تاکید می‌شود، خبرنگاران شرق و هم‌میهن، به عنوان آموزش‌دیدگان سازمان سیا و دارای ماموریت خاص برای تحریک اطرافیان مرحومه مهسا امینی، کارگردانی برخی صحنه‌ها و انعکاس اخبار و تصاویر جهت‌دار معرفی می‌شوند. همین بیانیه کافی بود که دو روزنامه شرق و هم‌میهن به گونه‌ای جدی واکنش نشان دهند و در مقابل روزنامه کیهان نیز به شدت آن‌ها را مورد حمله قرار بدهد.

تیتر‌های انتقادی شرق و هم میهن از بیانیه نهاد‌های امنیتی

پس از انتشار بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، روزنامه‌های شرق و هم‌میهن، تیتر اول چاپ یک‌شنبه (۸ آبان) خود را به دفاع از روزنامه‌نگاران‌شان اختصاص دادند. روزنامه شرق در تیتر یک خود با عنوان «دفاع از حیثیت یک حرفه» به بیانیه انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در واکنش به باینه دو نهاد امنیتی پرداخت. این روزنامه در زیر تیتر نیز بخشی از بیانیه این انجمن را برجسته کرد که در آن نوشته شده بود: «مقابله با رسانه‌های برون مرزی، اتفاقا به رسمیت شناختن و احترام و دفاع از شغل روزنامه‌نگاری است.»

روزنامه هم‌میهن نیز چاپ یک‌شنبه (۸ آبان) خود با برجسته‌کردن، بیانیه انجمن روزنامه‌نگاران در واکنش به طرح اتهامات علیه الهه محمدی و نیلوفر حامدی، در تیتر یک خود نوشت: «روزنامه‌نگاری را ممنوع نکنید.» علاوه براین، تحریریه هم میهن، سرمقاله را نیز به بررسی بیانیه مشترک وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه اختصاص دادند و از عنوان «بیانیه‌ای ناامیدکننده» برای آن استفاده کردند.

تاختن کیهان به هم‌میهن و شرق: از روزنامه‌های زنجیره‌ای

انتقادات شرق و هم‌میهن به بیانیه وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه، واکنش شدید‌اللحن روزنامه کیهان را در پی داشت. کیهان در چاپ امروز –دوشنبه- نوشت: «روزنامه‌های زنجیره‌ای دیروز در اقدامی هماهنگ با تیتر‌هایی نظیر «روزنامه نگاری جرم نیست»، «روزنامه نگاری را ممنوع کنید»، «دفاع از حیثیت یک حرفه» و… سعی کردند با تخطئه بیانیه دو نهاد رسمی کشور، پادویی برای رسانه‌های ضد انقلاب را «روزنامه نگاری» جا بزنند.»

کیهان در ادامه می‌نویسد: جالب آنکه، با این حال مدعیان اصلاحات به توجیهات مضحکی روی آورده‌اند حال آنکه؛
۱. مدیر یکی از رسانه‌های زنجیره‌ای گفته است که خبرنگار بازداشت شده همه امور را با همانگی وی انجام می‌داده است، سؤال این‌جاست که خبرنگار مذکور آیا همکاری با CIA و شرکت در دوره‌های آموزشی آن‌ها را نیز با هماهنگی مدیرمسئول خود انجام داده است؟
۲. روزنامه‌های زنجیره‌ای می‌گویند این افراد فقط «خبرنگار» هستند این در حالی است که تشخیص این مسئله که آیا فقط خبرنگار هستند یا در پوشش خبرنگار به ارتکاب اقداماتی مانند پادویی برای غرب مبادرت می‌ورزند بر عهده نهاد‌هایی امنیتی است نه شما!
۳. خروجی عملکرد مدعیان اصلاحات در سال‌های گذشته موج پناهندگی و پادویی برخی خبرنگاران در این رسانه‌ها برای رسانه‌های معاند بوده است.
در پایان، باید از مدعیان اصلاحات پرسید که کدام دیدگاه‌های شما با دیدگاه‌های آمریکا و اسرائیل فاصله داشته است؟ در آشوب‌های اخیر بوده است.»

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها