۱۳۹۵/۱۲/۰۲
–
۱۱۷۳ بازدید
خواندن قرآن برای اموات چه حکمی دارد؟
خواندن قرآن برای درگذشتگان جائز است و بر آن بسیار تأکید شده است.[ همان. ] دو دسته روایات بر این امر دلالت میکند:
دسته اول روایاتی که به صورت کلی بیان میکند به یاد اموات و گذشتگان باشید و این که آنها از کارهای نیک شما بهره میبرند. روشن است که قرائت قرآن یکی از کارهای نیک و پسندیده است.
از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که میفرمایند: «مردگانتان را که در قبرها آرمیدهاند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. آنها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعائی به آنها هدیه کنید».[ یزدی، شیخ حسن بن علی، انوار الهدایة، ص 115.]حضرت امام صادق(ع) نیز میفرمایند: «مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او میشود شادمان میگردد، همان گونه که زنده به وسیله هدیهای که به او میدهند، خوشحال میگردد.»[ محجة البیضاء، ج 8، ص 292 .]دسته دوم روایاتی است که آثار قرائت قرآن برای اموات را بیان میکنند، از جمله:
حضرت امام رضا(ع) میفرمایند: «هر که قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه (سوره قدر) بخواند، خداوند او را با صاحب قبر میآمرزد.»[ بحار الأنوار، ج 82، ص 169 .]
دسته اول روایاتی که به صورت کلی بیان میکند به یاد اموات و گذشتگان باشید و این که آنها از کارهای نیک شما بهره میبرند. روشن است که قرائت قرآن یکی از کارهای نیک و پسندیده است.
از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که میفرمایند: «مردگانتان را که در قبرها آرمیدهاند از یاد نبرید. مردگان شما امید احسان شما را دارند. مردگان شما زندانی هستند و به کارهای نیک شما رغبت دارند. آنها خود، قدرت انجام کاری را ندارند، شما صدقه و دعائی به آنها هدیه کنید».[ یزدی، شیخ حسن بن علی، انوار الهدایة، ص 115.]حضرت امام صادق(ع) نیز میفرمایند: «مرده به خاطر طلب رحمت و آمرزشی که برای او میشود شادمان میگردد، همان گونه که زنده به وسیله هدیهای که به او میدهند، خوشحال میگردد.»[ محجة البیضاء، ج 8، ص 292 .]دسته دوم روایاتی است که آثار قرائت قرآن برای اموات را بیان میکنند، از جمله:
حضرت امام رضا(ع) میفرمایند: «هر که قبر مؤمنی را زیارت کند و در کنار آن هفت مرتبه إنّا انزلناه (سوره قدر) بخواند، خداوند او را با صاحب قبر میآمرزد.»[ بحار الأنوار، ج 82، ص 169 .]