خانه » همه » مذهبی » خدا و معصومین علیهم السلام تفاوت

خدا و معصومین علیهم السلام تفاوت


خدا و معصومین علیهم السلام تفاوت

۱۳۹۹/۰۱/۰۷


۶۵۰ بازدید

با سلام

ایا پیامبران و امامان صدای مارا میشنود و مارا میبینند و حاجت هزاران انسان را پاسخ میدهند؟

در این صورت فرق ایشان با خدا چیست؟ در قران خوانده ایم که خدا هست که شنونده و بیننده است

مفاتیح الجنان زیارت رجبیه اعمال و آداب ماه رجب که هر روز خوانده میشود آورده :
تفاوت بین خدای عز و جل و معصومین علیهم السلام اینکه بندگان و مخلوق خدای متعال اند. رتق و فتق امور شان همه در دست خدای متعال است . چیزی را میخواهند که خواست خدا باشد .
فرق ایشان با خداوند در شنیدن یا حاجت دادن نیست در این است که ایشان مخلوق خدا بوده و هرچه دارند و عطا میکنند از خود نیست همه از خدا و باذن اوست . خداوند مخلوق نبوده و واجب الوجودی است که بالذات دارا بوده نیازمند نیست. ایشان عبد هستند و خدا معبود . ایشان ممکن الوجود هستند و خدا واجب الوجود.
در جلد اوّل اصول کافی بابی است با این عنوان:‌فرق میان معانی اسماء خدا و اسماء مخلوق. در اولین روایت این باب آمده است: «فتح بن یزید جرجانی گوید: شنیدم جناب ابوالحسن ـ علیه السّلام ـ می فرمود: خدا لطیف، آگاه، شنوا بینا، یگانه، یکتا و بی نیاز است، نه زاده و نه زاده شده و هیچ کس همتای او نیست، اگر او چنان باشد که مشبّه (کسانی خدا را به مخلوقات تشبیه می کنند) می گویند، نه خالق از مخلوق شناخته می شود و نه عکس، ولی اوست خالقِ، میان او و کسی که جسم و صورتش داده و ایجاد کرده، قطعاً فرق است، چیزی مانند او نیست و او مانند چیزی نباشد.»(1)
2. وجود خدا اصیل و مستقل است، اما مخلوقات وجودشان ، تبعی است، یعنی مخلوق هم به معنی وجود مستقل نمی باشد.
3. اختلافاتِ موجودات در قُرب و بُعد به حضرت حق تعالی همان اختلاف حجاب های آنهاست. و هر چه مقدار تعینات کمتر باشد این قرب بیشتر می تواند باشد، پس اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ که وجودات نورانی، معصوم و بدور از وابستگی ها به عالم ماده اند، بیشترین قرب و نزدیکی را می توانند به خدا داشته باشند و این از نعماتِ بزرگِ حضرت حق است که این الگوهای شایسته را برای همة موجودات آفریده است که گر چه حضرت دوست را نمی توانیم درک کنیم، مشاهده کنیم و در مورد کُنه وجودش تأمل و تفکر نمائیم ولی این انوار قدسیه خدا نما را قرار داده تا با تمسک و اعتصام به وجود مقدسشان حضرت حق از زوایای متعدد قابل شناخت باشد، این تعابیر بلند را می توان در زیارت جامعة کبیره به صورت موجز و بلیغ یافت که یک دورة کامل امام شناسی و نهایتاً می تواند درس توحید باشد :
(من والاکم فقد والی الله و من عاداکم فقد عاد الله و من احبکم فقد احبّ الله و من ابعضکم فقد ابعض الله و من اعتصم بکم فقد عتصم بالله چرا که : انتم الصراط الأقوم ….)(2)
شرح مختصر حدیث شریف:«شکی نیست که حقیقت ذات حضرت باری تعالی بر توحید است، و ادلة عقلیه و برهان فلسفی از یک ناحیه و شهود وجدانی و عرفان قلبی، از ناحیة دیگر و آیات و روایات متواتره از ناحیه سوم، همگی بر یک سیر و در یک خط مشی، توحید ذات اقدس حق متعال را در تمام جهات، از بدیهیات می داند.
یعنی خداوند سبحان با جمیع مختصات او اعم از ذات، صفات، اسماء و افعال واحد است و در هیچ یک از این مراتب شائبه دوئیت و غیریت مشهود نیست و نمی تواند باشد.
در تمامی عوالم، هر صفتی چون علم، قدرت، حیات و غیره و هر اسمی چون عالم،‌ قادر، حیّ و غیر آنها، حقیقت و اصالتشان از آن ذات مقدس است. به این معنا که در تمام جهان هستی، هر فعلی اصالتاً به خدای سبحان اختصاص دارد و هیچ موجودی نمی تواند مستقلاً دارای فعلی باشد مگر آنکه آن فعل اصالتاً از آن ذات مقدس ربوبی است و بالعرض و بالتّبع دیگران را در حال حرکت، کنش و واکنش می بینیم.
لذا مراتب سه گانة توحید، (در ذات، در اسماء و صفات و در افعال) از خصایص الاهیون است و همه بر آن متفق اند و همة مذاهب بر این مطلب، برهان اقامه کرده اند، و در این میان الاهیون امت اسلام توانسته اند از همه بهتر و استوارتر برهان عرضه کنند.
پس موجودات از ملکی و ملکوتی تا نفوس قدسیه و مجردات و همچنین انوار حضرات معصومین ـ علیهم السلام ـ که اشعه ای از نور حضرت حق می باشند. با پیمودن راه اهل بیت ـ علیهم السّلام ـ که آیات بزرگ الهی اند، می توان به خدا رسید و با دانستن این تعابیر حق به پرسش مذکور می رسیم که دربارة دعای ماه شریف رجب است،‌که لا فرق بینک و بینهما الاّ انهم عبادک و خلقک).
جدائی و فرق بین حضرت حق و آن انوار مقدسه نیست جز اینکه او خالق است و دیگران مخلوق همین بزرگ ترین تفاوت هاست که در مقدمه گذشت که وجود مقدس حضرت دوست،‌ استقلالی است و همه به غیر از او تبعی و عرضی اند. پس در حقیقت امامان معصوم علیهم السلام مظهر صفات و اسماء الهی هستند که همة موجودات، بندگان و عاجزان از معرفت حقیقی حق، با شناخت نسبی اهل بیت عصمت و طهارت ـ علیهم السّلام ـ به بخشی از مراتب توحید نائل آیند و این معنای عدم فرق و جدائی بین خداوند و انوار معصومین است که البته در خالقیت و مخلوقیّت متفاوتند و این حجج الاهی در عین حال مخلوق خداوندند.
پاورقی:
1. محمد بن یعقوب کلینی، اصول کافی، مترجم، انتشارات علمیة اسلامیه، ج1، ص161ـ162.
2. قمی، عباس، مفاتیح الجنان، ناشر اسوه، زیارت جامعه کبیره.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد