خانه » همه » مذهبی » خروج آمریکا از برجام و پایبندی ایران؟

دانلود کتاب های امتحان شده

خروج آمریکا از برجام و پایبندی ایران؟

این سؤال را باید از کسانی پرسید که با وجود خروج آمریکا از برجام و بد عهدی طرف های اروپایی و عمل نکردن به تعهدات خود در طول این مدت،همچنان خود را پایبند به آن نموده و مسائل اقتصادی را به آن گره زده اند؟ هر چند تا زمانی پایبندی کشور ما به این توافق برای نشان دادن صداقت و شفافیت برنامه هسته ای لازم بود، اما با خروج آمریکا از برجام و با گذشت بیش از یکسال از آن و انفعال کشورهای اروپایی و عمل نکردن به تعهدات خود و محروم ماندن کشور ما از منافع برجام با وجود عمل به همه تعهدات خود، دلیلی برای باقی ماندن در برجام وجود ندارد.
موضع مقام معظم رهبری پس از خروج آمریکا در برجام
ایشان ضمن تذکر مجدد از تجربه های کسب شده در این مسیر، نسبت به مسیر پیشرو نیز هشدارهای لازم را به مسئولین داده ، فرمودند:«بنده بارها و بارها گفتم به آمریکا اعتماد نکنید!… اگر می خواهید قرارداد ببندید، تضمین های الزم را فراهم بکنید، یکی از چیزهایی که بنده آن وقت، بخصوص روی آن تصریح کرده بودم این بود که گفتم ما این قرارداد را قبول می کنیم به این شروط -چند شرط بود- یکی از شرط ها این بود که گفتیم رئیس جمهور وقت آمریکا بنویسد و امضا کند که تحریمها برداشته شد. خب، مسئولین محترم زحمت کشیدند، تلاش کردند، عرق ریختند، {ولی} نتوانستند و این نشد و نتیجه اش این است که دارید مشاهده می کنید. ما به همه تعهدات عمل کرده ایم، این مردک می آید بیرون و می گوید که من قبول ندارم و خارج می شوم .حال گفته می شود که برجام را می خواهیم با این سه کشور اروپایی ادامه بدهیم. من می گویم به اینها هم اعتماد نکنید؛{اگر} می خواهید قرارداد بگذارید، تضمین به دست بیاورید والا این ها فردا همان کاری را خواهند کرد که آمریکا کرد.»(بیانات در دیدار با معلمان و دانشجویان؛ 97/2/19)
ایشان در پاسخ سؤال یکی از دانشجویان در مورد نسبت تصویب برجام به رهبری، فرمودند:« یکی از دوستان گفتند تصویب برجام را به رهبری نسبت داده اند، خب بله اما شما که چشم دارید، ماشاء الله هوش دارید، همه چیز را می‌فهمید! آن نامه ای را که من نوشتم نگاه کنید، ببینید تصویب چه جوری است؛ شرایطی ذکر شده که در این صورت این {توافق} تصویب می شود. البته اگر چنانچه این شرایط و این خصوصیات اجرا نشد، اِعمال نشد، وظیفه رهبری این نیست که بیاید وسط و بگوید برجام نباید اجرا بشود. {البته} خود این، یک مقوله ای است که وظیفه رهبری در این جور مواقع اجرائی چیست. عقیده ما این است که در زمینه های اجرائی رهبری نباید وارد میدان بشود و یک کاری را اجرا کند یا جلوی اجرای یک کاری را بگیرد، مگر آنجایی که به حرکت کلی انقلاب ارتباط پیدا می کند، آنجا چرا وارد می شویم اما در موارد دیگر نه.»
(بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان و تشکل های دانشجویی؛ 98/3/1)
ایشان بارها تأکید فرمودند که مسائل کشور به برجام و مانند آن گره زده نشود و به جای چشم دوختن به بیرون کشور، به ظرفیت ها و توانمندیهای داخل تمرکز شود.
به عنوان نمونه فرمودند:«اقتصاد کشور به هیچ وجه نباید به تحولات خارجی پیوند بخورد زیرا این یک خطای راهبردی است.تحریم ها قطعاً قابل علاج است اما علاج آن، عقب نشینی و کوتاه آمدن در مقابل امریکا نیست زیرا عقب نشینی موجب پیشروی متجاوز می شود.
خواسته امروز آمریکا از ایران، کنار گذاشتن کاملِ صنعت هسته ای، کاهش بسیار شدید توان دفاعی و رها کردن اقتدار منطقه ای است اما پذیرفتن این خواسته‌ها قطعا موجب عقب‌نشینی آمریکا نخواهد شد و هیچ عقلی نیز حکم نمی کند که برای توقف متجاوز، خواسته های او را اجابت کنیم.
ایشان با تأکید بر اینکه با وجود خسارات فراوان برجام، اصل صنعت هسته ای حفظ شده است، درخصوص ادعای آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران، خاطر نشان کردند: من علت مذاکره نکردن با امریکایی‌ها را بارها گفته ام اما برخی یا متوجه نمی شوند و یا وانمود می کنند که متوجه نشده اند.
هدف اصلی امریکایی‌ها از ادعای مذاکره، گرفتن توانایی های حیاتی ملت ایران است. البته رییس جمهور فعلی امریکا هم به‌دنبال برخی منافع شخصی و انتخاباتی است همچون استفاده تبلیغاتی از مذاکره با کره شمالی.
علاج تحریم‌ها، عقب نشینی و مذاکره با دشمن نیست بلکه علاج واقعی آن، تکیه بر توانایی های ملی، وارد کردن جوانان به میدان و احیای ظرفیت های فراوان کشور، و در یک کلام عمل به ارکان اقتصاد مقاومتی یعنی درون زایی و برون گرایی است.
ما امکانات و توانایی های داخلی و ظرفیت های بین المللی فراوان داریم که باید با مدیریت جهادی و تدبیر واقعی، به فعلیت در بیایند.
ایشان خاطر نشان کردند: در سال ۹۷ و بعد از خروج آمریکا از برجام، متاسفانه کشور ماهها معطل وعده های اروپایی ها باقی ماند و اقتصاد کشور شرطی شد در حالیکه معطل کردن اقتصاد به وعده های دیگران، بسیار مضر است.اروپایی ها هیچ کاری برای مقابله با تحریم های آمریکا نکردند و آنچه که به نام اینستکس نیز مطرح کردند، بازیچه‌ای بود که محقق نشد.
(بیانات تلویزیونی به مناسبت عید سعید قربان، 99/5/10)
همچنین فرمودند:« نباید برنامه ریزی اقتصادی برای کشور، معطل لغو تحریمها یا نتیجه انتخابات فلان کشور شود. باید بنا را بر این گذاشت که تحریمها به عنوان مثال تا ده سال دیگر ادامه دارد، بنابراین باید بر ظرفیت‌ها و امکانات داخلی تمرکز کرد، البته ممکن است آنها تصمیمات خوب بگیرند که در آن صورت از آن استفاده می کنیم اما مسائل اقتصادی کشور نباید موکول به تحولات خارجی شوند.
(بیانات در ارتباط تصویری با هیأت دولت، 99/6/2)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها