خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » خروس محلی و زینتی چند؟

دانلود کتاب های امتحان شده

خروس محلی و زینتی چند؟

فرارو- گلپایگانی، مرندی، گلین، خراسانی، گردن لخت، عربی، دشتیاری و لاری عمده نژاد‌های خروس محلی موجود در ایران را تشکیل می‌دهند. خروس‌هایی که اگر قیمت آن‌ها را با یکدیگر مقایسه کنید، می‌بینید فرق شان زمین تا آسمان است. مثلا یک خروس محلی گلپایگانی براساس وزن اش در پلتفرم‌های خرید و فروش آنلاین بین ۱۰۰ هزار تومان تا ۲۵۰ هزار تومان قیمت خورده است.

به گزارش فرارو، اما با نگاهی به آگهی‌های خروس نژاد دشتیاری و لاری متوجه می‌شویم که قیمت شان به ۲ تا ۲۰ برابر خروس‌های نژاد مرندی، گلین، گردن لخت، گلپایگانی و خراسانی می‌رسد. با این حال بیشتر آگهی‌های فروش خروس محلی را خروس‌های گلپایگانی تشکیل می‌دهند که به صورت تکی تا ۳۵۰ عددی به فروش می‌رسند.

یک آگهی دهنده که ساکن شهرستان دزفول در استان خوزستان است، تعداد ۳۵۰ عدد مرغ و خروس محلی گلپایگانی را با قیمت هر عدد ۱۰۰ هزار تومان برای فروش آگهی کرده است. او گفته که خروس‌ها شش ماهه و جوان هستند و وزن شان بالا است.

دیگری که ساکن لنگرود در استان گیلان است برای ۱۰ عدد خروس بالغ و سرحال گلپایگانی خود، رقم دو میلیون تومان را طلب کرده است. البته در این میان موارد محدودی از فروش خروس گلپایگانی با قیمت ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان هم دیده می‌شود که مدعی هستند قیمت بالای خروس شان با وزن ۲ تا ۳ کیلو منطقی است.

در این میان آگهی‌های کمتری برای خروس‌های نژاد گلین، عربی و خراسانی وجود دارد و قیمت شان تفاوتی با خروس‌های گلپایگانی ندارد.

قیمت خروس محلی؛ از ۱۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان

در این میان خروس‌های نژاد مرندی که بیشتر با رنگ مشکی دیده می‌شوند و قیمت نسبتا بالاتری نسبت به نژاد گلپایگانی دارند، نرخ شان از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و در نهایت به ۴۰۰ هزار تومان می‌رسد. اما آگهی دهندگان برای خروس‌های نژاد مرندی با رنگ سفید قیمت بیشتری طلب می‌کنند که گاه به ۹۰۰ هزار تومان هم می‌رسد.  

خروس‌های نژاد گردن لخت نیز گرچه تعداد آگهی‌های شان بالا نیست، اما در این بازار حضور دارند. بررسی قیمت آن‌ها در آگهی‌ها نشان می‌دهد که متوسط قیمت این خروس‌ها بین ۱۵۵ تا ۳۵۰ هزار تومان است. اما به اعتقاد آگهی دهندگان آن‌هایی که قدشان بلندتر است قیمت بالاتری دارند.

در این رابطه یک آگهی دهنده که ساکن رفسنجان در استان کرمان است، برای خروس گردن لخت پرسبز نژاد دارش قیمت ۴۹۹ هزار تومان تعیین کرده است. او به ما می‌گوید که خروس اش از لاری بهتر و قوی‌تر است؛ بنابراین قیمتی که اعلام کرده، کاملا عادلانه است.

اما بالاترین قیمت، متعلق به خروس‌های نژاد دشتیاری و لاری است که از یک نژاد به حساب می‌آیند. کارشناسان ماکیان می‌گویند که نژاد دشتیاری بومی ایران است و خروس لاری گونه بومی افغانستان، هند، پاکستان، ترکیه و… است.

قیمت خروس‌های این نژاد در آگهی‌ها از ۲۰۰ هزار تومان و ۲۵۰ هزار تومان شروع می‌شود و در مواردی به ۱۵ میلیون تومان هم می‌رسد. در این رابطه یک آگهی دهنده که ساکن گرگان است برای خروس لاری ۷ ماهه اش رقم ۱۵ میلیون تومان طلب کرده است.

او با ما می‌گوید که قیمت خروس لاری اش پایین نیست و اگر خروس باز باشید و خروس را ببینید نظرتان تغییر می‌کند. متین در مورد نحوه تعیین قیمت خروس لاری هم توضیح می‌دهد که قد و شهرت آن‌ها در جنگ نرخ را تعیین می‌کند. مثلا لاری‌های با قد ۶۰ سانتی متر سه دانگ محسوب می‌شوند و قیمت کمتری دارند. اما خروس‌های با قد بالاتر از ۹۰ سانتی متر و شش دانگ قیمت بسیار بالایی دارند.

خروس محلی و زینتی چند؟

خروس زینتی چند؟

در مقابل خروس‌های محلی که عمدتا برای تامین گوشت و جفت گیری مورد استفاده قرار می‌گیرند، خروس‌های زینتی به واسطه زیبایی شان خرید فروش می‌شوند. اما عمده خروس‌های نژاددار زینتی که در ایران خرید و فرش می‌شوند از نژاد سبرایت، ابریشمی، لهستانی، هلندی، کوشین، مینیاتوری، سوماترا، ژاپنی یا جاپنیز، پا کوتاه، روسی، یوسل، بلژیکی و اوکراینی تشکیل می‌دهند.

متوسط قیمت پایه آن‌ها نیز از ۱۵۰ هزار تومان شروع می‌شود. اما سقف قیمتی برای آن‌ها وجود ندارد. مثلا آگهی دهندگان برای خروس هلندی از ۲۰۰ هزار تومان قیمت می‌دهند و در مواردی قیمت به یک میلیون تومان هم می‌رسد.

اما بالاترین قیمت را یک آگهی دهنده ساکن میانه برای یک خروس نژاد برهما اعلام کرده است. او گفته که این خروس کمیاب و زیبا را در مقابل ۵ میلیون تومان به فروش می‌رساند. آگهی دهنده دیگری که ساکن محله ولنجک در تهران است برای یک جفت مرغ و خروس زینتی نژاد برهما  پنج میلیون تومان طلب کرده است. او علت قیمت بالا را رنگ کمیاب پرسلن آن‌ها و وارداتی بودن مرغ و خروس اش عنوان کرده است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها