خانه » همه » سلامت » خون ریزی گوش

دانلود کتاب های امتحان شده

خون ریزی گوش

از علت تا درمان خونریزی گوش

خونریزی گوش تا زمانی که افراد درمان به موقع و مناسب را دریافت کنند، بدون عوارض طولانی بوده و برطرف خواهد شد، اما در مواردی که علت خونریزی عفونت یا آسیب شدید باشد، فرد ممکن است شنوایی خود را از دست بدهد و به مشکلاتی مانند عدم تعادل دچار شود.


از علت تا درمان خونریزی گوش

خون ریزی گوش

علت های متعددی برای بروز خون ریزی گوش وجود دارد که بعضی از آن ها ممکن است تا حدی نگران کننده و جدی هم باشد. اگر گوشتان دچار خون ریزی شد بهتر است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا دلیل اصلی خون ریزی گوشتان مشخص شده و سریع تر تحت درمان قرار بگیرید.

بعد از مراجعه به پزشک، او با انجام معاینه علت اصلی خون ریزی گوش را تشخیص داده و از شما در مورد علائم تان سؤالاتی می پرسد تا تشخیص دقیق تری صورت پذیرد.1
 

علل خونریزی گوش

در قسمت بعدی به تعدادی از دلایل خونریزی ناخالص(خون آغشته به مایع یا جرم گوش) اشاره می کنیم.ممکن است شرایط غیر معمول دیگری نیز وجود داشته باشد که با خونریزی گوش نمایان شود .بنابراین بهترین کار این است که به دنبال توصیه های پزشکی باشیم.
 

پارگی پرده ی گوش

پاره شدن پرده گوش یکی از معمول ترین دلایل خونریزی گوش می باشد .پارگی پرده ی گوش می تواند به دلیل سوراخ شدن پرده ی گوش به وسیله ی یک جسم خارجی ، صدای بلند ، عفونت و تغییرات ناگهانی در فشار هوا باشد که می تواند به وسیله ی سیلی زدن ایجاد شود .

با این حال ، یک پرده ی گوش سوراخ ممکن است همیشه توسط خونریزی از گوش نمایان نشود ، گاهی اوقات سوراخ های کوچک قابل درک نیستند و به مرور زمان خود به خود درمان می شوند.
 

شکستگی جمجمه

یک شکستگی در پایه ی جمجمه می تواند باعث ایجاد خونریزی از ناحیه ی گوش بشود .گاهی اوقات مایعات مغزی و نخاعی از بینی و گوش نشت می کند .خون تنها در صورتی آشکار خواهد بود که در رگ های خونی پارگی ایجاد بشود و خون با مایعات مغزی نخاعی مخلوط شده و از گوش خارج بشود.این یک اتفاق نادر است و عمدتا با ضربه ی شدید به سر اتفاق می افتد.
 

وارد شدن جسم خارجی در گوش

جسم خارجی به وسیله ای اطلاق می شود که به طور طبیعی نباید در منطقه ی خاصی قرار گیرد.در مورد گوش این نوع وسایل خارجی شامل گوش پاک کن،چوب کبریت،خودکار،مداد و غیره می باشد.یک جسم خارجی ممکن است لزوما باعث خونریزی نشود مگر اینکه پرده ی گوش را پاره کند یا باعث ایجاد یک برش در پوست کانال گوش بشود.کودکان همچنین ممکن است عروسک های کوچک ،مهره یا غذا را در گوش خود قرار دهند .
 

تب خونریزی دهنده

تب خونریزی دهنده ی ویروسی اخیرا یکی از نگرانی های بزرگ به دلیل شیوع ابولا از سال ۲۰۱۴ شده است .در اواخر مراحل این بیماری ،ویروس آن باعث از کار افتادگی رگ های خونی می شود که ممکن است منجر به خونریزی از روزنه ها مانند دهان ،بینی ، گوش و مقعد بشود.نرخ مرگ و میر بیماری هایی مانند ابولا ممکن است به ۹۰% هم برسد در حالی که همه ی تب های خونریزی دهنده ی ویروسی کشنده نیستند.
 

پولیپ سمعی

یک پولیپ سمعی یا شنیداری یک توده ی خوش خیم می باشد که از پوست کانال گوش خارجی و پرده ی گوش توسعه می یابد .این عارضه معمولا توسط التهاب های مکرر آن ناحیه که اغلب به عفونت مزمن مربوط می شود ایجاد می شود.خونریزی از پولیپ یک نشانه ی معمول نیست اما ممکن است آسیب توسط یک جسم خارجی باعث خونریزی شود.این توده ها را نباید با کلستئاتوم اشتباه گرفت.

از علت تا درمان خونریزی گوش
 

گوش درد میانی بدخیم

عفونت گوش خارجی،که بیشتر به عنوان گوش درد شناگران شناخته می شود،معمولا با خونریزی از گوش معرفی نمی شود .یک نوع شدید از این عفونت که ممکن است به استخوان جمجمه برسد گوش درد خارجی بدخیم نامیده می شود.در این صورت احتمال خونریزی از گوش وجود دارد.
 

انعقاد داخل عروقی

انعاد داخل عروقی یک اختلال وخیم می باشد که در آن خون به صورت غیر طبیعی لخته شده و سپس به خونریزی غیر طبیعی حتی از یک آسیب بسیار کوچک منجر خواهد شد .در موارد خیلی وخیم خونریزی ممکن است حتی بدون ایجاد آسیب رخ دهد .انعقاد داخل عروقی ممکن است با التهاب گسترده، بعضی عفونت ها و سرطان همراه باشد .این جزو علل نادر در خونریزی گوش می باشد.2
 

علایم خونریزی گوش

خونریزی عجیب از گوش ممکن است همیشه دلیلی برای نگرانی نباشد.معمولا خونریزی های کم از گوش ناشی از آسیب وسایلی ماننده گوش پاک کن،انگشت و دیگر وسایلی است که برای پاک کردن گوش خود استفاده می کنید .با این حال اگر یک یا تعدادی از علایم زیر همراه با خونریزی فراوان یا مداوم رخ داد ،باید فورا درمان شود.

گوش درد

سردرد

از دست دادن شنوایی

وزوز گوش (زنگ زدن گوش)

عدم داشتن تعادل

پریشانی،خواب آلودگی و سایر علایم روانی

خونریزی در زیر پوست اطراف چشم

نفس بد بو

سرگیجه

غش کردن

اگر خونریزی از گوش به صورت ناگهانی بعد از یک حمله ، افتادن ، شیرجه زدن در آب ، تصادف ، آسیب های ورزشی یا هر نوع آسیب به سر رخ دهد لازم است که فورا بررسی شود. هرگز از گوش پاک کن یا مواد دیگری برای بند آوردن خونریزی گوش استفاده نکنید مگر اینکه از طرف پزشک توصیه شده باشد یا خود پزشک این کار را برای شما انجام دهد.شستن گوش با آب یا هر نوع مایع دیگر نیز توصیه نمی شود زیرا ممکن است شرایط را سخت تر کند.2

از علت تا درمان خونریزی گوش

زمان مراجعه به پزشک

در صورتی که فرد در نتیجه آسیب دیدگی سر، تروما یا آسیب دیدگی ورزشی دچار خون ریزی گوش شد باید فورا به دکتر مراجعه کرده و تحت مراقبت پزشکی قرار گیرد. زیرا ممکن است شخص دچار شکستگی استخوان جمجمه، ترومای سر یا آسیب دیدگی های شدید گوش یا حتی ضربه مغزی شده باشد.

در مواردی که خون ریزی به خاطر عفونت گوش خارجی یا آسیب دیدگی جزئی است باز هم بهتر است فرد برای تشخیص دقیق تر و درمان به پزشک متخصص مراجعه کند.

اما در صورتی که خون ریزی به خاطر برش سطحی گوش یا بیرون آوردن جسمی از قسمت خارجی گوش باشد، نیازی به تحت مراقبت قرار گرفتن نداشته و در صورت نیاز فقط برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. ولی در صورتی که جسمی خارجی وارد گوش شده و نمی توان آن را دید، فرد باید برای خارج کردن جسم حتماً به پزشک مراجعه کند.

یادتان باشد که علائم اولیه عفونت گوش شامل درد، قرمزی، تورم یا تب می شود که نیاز به رفتن نزد پزشک خواهد داشت.1
 

تشخیص

هنگامی که پس از خونریزی گوش به پزشک مراجعه میکنید، پزشک شما در ابتدا معاینه فیزیکی را انجام میدهد و گوشها، گردن، سر و گلو را بررسی میکند. او یک سوابق کامل پزشکی و جزئیاتی مربوط به زمانی که خونریزی آغاز شده و چه چیزی ممکن است علت آن باشد، از شما خواهد پرسید.

اگر به تازگی تجربه افتادن یا تصادف داشته اید، پزشک میتواند مطمئن شود که خونریزی شما به علت آسیب و ضربه است. پزشک ممکن است آزمایشهای تصویربرداری یا تستهای آزمایشگاهی را برای تأیید تشخیص یا بررسی آسیبهای دیگر تجویز نماید.

در موارد شدید، این وضعیت یک مورد اورژانسی در نظر گرفته میشود. پزشک ممکن است برای انجام آزمایشات بیشتر، شما را به بیمارستان یا مرکز مراقبتهای ویژه منتقل کند، که در آنجا پزشکان و پرستاران میتوانند بروز تغییرات در زمان هوشیاری شما را به دقت بررسی نمایند.

اگر علت خونریزی مشخص نباشد، پزشک ممکن است معاینه کاملتری را انجام دهد. پزشک میتواند از یک اتوسکوپ برای مشاهده داخل گوش شما استفاده کند و به دنبال آسیب، جرم، یا علت دیگر باشد. اگر در این معاینه چیزی دیده نشود، آزمایشهای تصویربرداری دیگری مانند اشعه ایکس یا سی تی اسکن میتواند سودمند باشد. تستهای آزمایشگاهی نیز ممکن است برای ارزیابی عفونت انجام شود.3
 

درمان خونریزی گوش

هنگامی که پزشک تشخیص میدهد که چه چیزی موجب خونریزی گوش شما شده است، هر دو شما میتوانید با هم همکاری کنید تا یک درمان مناسب برای شما یافت شود. درمانهای خونریزی گوش، علت زمینه ایجاد کننده آن را برطرف میکنند. هنگامی که علت درمان میشود، خونریزی متوقف میگردد. این درمانها عبارتند از:
 

آنتی بیوتیکها

آنتی بیوتیکها میتوانند برخی از عفونتها را درمان و برطرف کنند. با این وجود، تمام عفونتهای گوش به آنتی بیوتیکها پاسخ نمیدهند. عفونتهای ویروسی با درمان آنتی بیوتیکی درمان نمیشوند.
 

منتظر بودن

بسیاری از علل زمینهای خونریزی گوش با گذشت زمان، به خودی خود برطرف میشوند. این درمان رایج ترین روش برای درمان پارگی پرده گوش و ضربه مغزی و یا انواع دیگری از ضربات سر قابل مشاهده است. در طول روزها و ساعات پس از آغاز خونریزی، پزشک از شما میخواهد که هر گونه تغییری را گزارش دهید. درمان دیگر نیز ممکن است مورد نیاز باشد.

از علت تا درمان خونریزی گوش
 

داروهای درمان درد

داروهای مسکن بدون نسخه ممکن است ناراحتی و احساس تحریک درد ناشی از عفونت گوش، آسیب و یا مشکلات فشاری را برطرف کنند.
 

کمپرس گرم

یک دستمال پارچهای را با آب داغ یا گرم خیس کنید. پارچه را روی گوشی که درد میکند قرار دهید. حرارت کمپرس گرم به آرامی درد و ناراحتی را کاهش خواهد داد.
 

از گوش خود محافظت کنید

تا زمانی که پزشک شما تکمیل درمان را تایید نکرده، از پوشش یا گوش گیری برای گوش استفاده کنید تا از ورود آب و آشغال به داخل گوش تان جلوگیری نمایید.3

عوارض خونریزی از گوش

خونریزی از گوش شما به طور معمول منجر به عوارض نمی شود ، اما دلایل اصلی خونریزی می تواند منجر به طولانی مدت شود.

به عنوان مثال ،پارگی پرده گوش می تواند آلوده شود. پرده گوش شما یک سد طبیعی بین گوش میانی و میکروب ها ، آب و اشیاء دیگر است. بدون وجود پرده گوش برای محافظت از عملکرد داخلی گوش ، می توانید عفونت ایجاد کنید.

یک عفونت شدید گوش می تواند استخوان های بسیار شکننده گوش شما را آلوده کند. در صورت عدم درمان صحیح عفونت ممکن است منجر به کم شنوایی دائمی شود.

عوارض شایع سایر دلایل خونریزی گوش شامل موارد زیر است:

تغییر در درک زبان

کم شنوایی دائمی

زنگ دائمی در گوش

مشکلات شناختی دائمی

سردردهای مکرر

سرگیجه مکرر

مشکلات تعادل.4

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drtaherian.com
3.www.drjafaripour.ir
4.www.pezeshkanekhoob.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها