فرارو- سیدرضا فاطمیامین وزیر صنعت، معدن و تجارت در مورد واردات خودرو میگوید: «در شرایط کنونی با توجه به اینکه تولید خودرو بسیار کمتر از تقاضای بازار است، واردات برای تنظیم و کنترل بازار آزاد خودرو ضروری است. در آییننامه پیشنهادی واردات خودرو به انتقال فناوری برای بهبود کیفیت صنعت خودرو توجه ویژهای شده است. همچنین یکی از ویژگیهای آییننامه جدید واردات خودرو، توجه به واردات خودروهای اقتصادی بوده و رویکرد ما تأمین خودروی قشر کمتر برخوردار جامعه در سبد محصولات خودرویی است.»
وزیر صمت افزود: «در سالهایی که واردات خودرو آزاد بود، بیشتر خودروهای لوکس و تجملاتی وارد میشد و از آنجاییکه خودروهای داخل از کیفیت نامطلوبی برخوردار است در رویکرد جدید واردات خودرو به جبران این نقص توجه ویژهای شده است.»
به گزارش فرارو، در آییننامه تنظیمی از سوی دولت در مورد حجم موتور و سقف قیمتی محدویتهایی لحاظ شده است. در این راستا سقف قیمت ۷ هزار دلاری و حجم موتور ۱۰۰۰ سیسی در نظر گرفته شده بود که این مسئله انتقاد و واکنشهای تندی به دنبال داشت، تا جایی که وزیر صمت تهدید به استیضاح شد. در چنین شرایطی جلال رشیدی کوچی، نماینده مجلس اعلام کرده است که این شرایط تغییر کرده، طبق گفته او سقف قیمتی به ۲۰ تا ۲۵ هزار دلار و حجم موتور به ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ سیسی تغییر کرده است.
تاثیر آزادسازی واردات بر روی بازار خودرو
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه بالاخره قفل واردات خودرو شکست، اظهار داشت: علیرغم این موضوع یک ابهام در مورد منشاء پول برای انجام واردات وجود دارد، بر اساس طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو که در مجلس تصویب شد، واردات در مقابل صادرات خودرو و یا قطعات منفصله امکان پذیر است.
مهدی دادفر دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفتگو با فرارو با اشاره به اینکه بالاخره قفل واردات خودرو شکست، اظهار داشت: علیرغم این موضوع یک ابهام در مورد منشاء پول برای انجام واردات وجود دارد، بر اساس طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو که در مجلس تصویب شد، واردات در مقابل صادرات خودرو و یا قطعات منفصله امکان پذیر است.
وی افزود:، اما در آییننامهای که وزارت صنعت آن را منتشر کرده، صحبتی از منشا واردات انجام نشده، از سویی در افکار عمومی و رسانهای کشور این تلقی پیش آمده که واردات میتواند بدون محدودیت انجام شود، اما به اعتقاد بنده این موضوع امکانپذیر نیست، چرا که قانون مصوب مجلس نیز باید اجرایی شود، بنابراین در این رابطه یک ابهام جدی وجود دارد.
دادفر گفت: باید در این زمینه یک تفسیر دقیق از سوی مقامات وزارت صمت اعلام شود، مبنی بر اینکه واردات به چه صورتی انجام خواهد شد، از سوی دیگر اگر سقف ۲۵ هزار دلاری را برای واردات درنظر بگیریم خودروهایی بین ۸۰۰ تا ۱.۵ میلیارد تومان میتوانند وارد کشور شوند، بدین معنی که ارزش ریالی خودروهایی که در خارج به فروش میرسند در این محدوده قرار داشته باشد.
دبیر انجمن واردکنندگان خودرو اضافه کرد: اگر شرط واردات در مقابل صادرات را ملاک قرار دهیم، تنها ۱۴، ۱۵ شرکت هستند که توانایی واردات خواهند داشت، در حال حاضر خودروسازان داخلی و همچنین وارد کنندگانی که در زمینه تولید وارد شدند، میتوانند با این شرط اقدام به واردات خودرو واردات کنند.
دادفر ادامه داد: از سوی دیگر برخی از قوانینی که در حوزه واردات وجود دارد، مبنی بر اینکه واردات باید تنها توسط نماینده انحصاری شرکت مادر انجام شده یا خدمات پس از فروش به صورت کامل انجام شود و یا استانداردهای ۸۵گانه خودرویی در واردات ملاک عمل قرار گیرد، همگی قوانینی هستند که باید تعیین تکلیف شود، با توجه به آییننامهای وزارت صمت برای واردات خودرو تصویب کرده است.
وی با تاکید بر اینکه واردات آییننامهای که توسط دولت به تصویب رسیده، تنها شرایط حداقلی برای تامین خودرو در بازار از نظر تعدادی را فراهم خواهد کرد، بیان داشت: با توجه به اینکه از لحاظ ارزشی برای واردات سقفگذاری شده، اکثر خودروهای اروپایی، ژاپنی و کرهای نمیتوانند، وارد شوند و تنها مدلهایی مانند یاریس کرولا، میراژ، مگان و..، قابلیت واردات دارند.
دادفر خاطرنشان کرد: تنها در این بین در رده خودروهای چینی رقابت ایجاد شده و این خودروها میتوانند با کاهش قیمت روبرو شوند، اما در حالت کلی کاهش قیمت محسوسی رخ نخواهد داد، زیرا هزینههای واردات خودرو از جمله، حقوق و عوارض گمرکی، مالیات بر ارزش افزوده، انواع عوارضهایی که برای واردات در نظر گرفته شده، طی این مدتی که واردات ممنوع بوده، با کاهش روبرو نبوده، بنابراین نمیتوان انتظار داشت که قیمتها با کاهش همراه شود، بر این اساس آزادسازی واردات با این شیوه باعث قیمتشکنی نخواهد شد، بلکه در بازار تنها عرضهها را زیاد میکند، هرچند ممکن است یک شوک به بازار داده شود، با انجام واردات، اما این موضوع موقتی خواهد بود.