خانه » همه » سلامت » درد در استخوان دنبالچه

دانلود کتاب های امتحان شده

درد در استخوان دنبالچه

از علت تا درمان درد در استخوان دنبالچه

التهاب دنبالچه (یا درد در بخش استخوانی واقع در انتهای ستون فقرات در ناحیه بین باسن و بالای مقعد) به عنوان درد دنبالچه شناخته می‌شود. این مشکل با ایجاد درد و ناراحتی در انتهای ستون فقرات در ناحیه بین باسن همراه است. این درد اغلب با نشستن طولانی مدت تشدید می‌شود.


از علت تا درمان درد در استخوان دنبالچه

درد در استخوان دنبالچه

درد در استخوان دنبالچه یا کوکیسینیا می تواند باعث ناامیدی، تحریک و شرمساری بسیاری از بیماران در حین انجام درمان شود. این بیماری قابل درمان است و در صورت مراقبت صحیح می توان از آن پیشگیری کرد. هرگونه تحریک (التهاب) در ناحیه استخوانی (استخوان دنبالچه) واقع در بین چین های باسن، به عنوان کوکیسینیا شناخته می شود.

درد استخوان دنبالچه در پایین ستون فقرات شما، درست بالای باسن شما، جایی که این استخوان چندتکه ای قرار دارد، متمرکز است. استخوان دنبالچه، کوچک است، اما چند کارکرد مهمی را در بدن دارد. به شما کمک می کند تا هنگام نشستن، ثبات داشته باشید. همچنین، بسیاری از تاندون ها، عضلات و رباط ها از این ناحیه عبور می کنند. درد ناشی از استخوان دنبالچه آسیب دیده ممکن است از خفیف تا شدید متغیر باشد. درد می تواند هنگام نشستن، ایستادن از روی صندلی یا خم شدن به حالت نشسته، بدتر شود.

شکایت معمول ناشی از کوکیسینیا، درد در ناحیه پایین کمر هنگام نشستن است. این معمولاً به دلیل آسیب دیدگی، بارداری یا فشار مزمن به استخوان دنبالچه به دلیل نشستن طولانی مدت ایجاد می شود . گاهی اوقات، این نوع درد در بیماران مبتلا به یبوست مزمن نیز رخ می دهد. در یک سوم موارد، علت آن مشخص نیست.

بیماری کوکسیدینیا معمولاً براساس شکایات معمول و گاهی با اشعه ایکس تشخیص داده می شود. یک پزشک  می تواند با معاینه و ایجاد حساسیت در ناحیه محلی، وضعیت را تشخیص دهد. عکس برداری با اشعه ایکس برای تایید و یا رد سایر علل و هرگونه عفونت لازم و ضروری است. گاهی اوقات، عفونت فولیکول های مو در ناحیه استخوان دنبالچه می تواند علائمی شبیه به التهاب مثانه را ایجاد کند.

این وضعیت معمولاً بیماران را ناامید کرده و کیفیت زندگی را مختل می کند. گاهی بیماران از انجام درمان احساس خجالت می کنند. درمان معمولاً با اصلاح فعالیت، داروهای ضد التهاب و تزریق موضعی انجام می شود. جراحی در موارد غیر پاسخگو به ندرت تجویز می شود.1
 

علائم و نشانه ها

گاهی آزردگی دنبالچه منشا اصلی درد سیاتیک و کمر درد می باشد و بدلیل عدم توجه به آن ممکن است مدتها بیمار بعنوان کمر درد درمان شود ولی عامل اصلی دنبالچه باشد.

علائم درد دنبالچه می‌تواند شامل یک یا همه موارد زیر باشد:

دردی که در هنگام نشستن تا حد زیادی بدتر می شود.

درد دنبالچه که در موقع لمس شدن یا هنگامی که فشاری روی آن قرار می‌گیرد بدتر می‌شود.

دردی که هنگامی تغییر وضعیت از حالت نشسته به ایستاده بدتر می‌شود.

دردی که با یبوست بدتر شده و پس از دفع مدفوع بهتر می‌شود.

معمولاً استفاده از ترکیبی از درمان‌هایی که درد را کاهش می‌دهند و اصلاح فعالیت‌ها جهت جلوگیری از فشار آمدن به دنبالچه، برای کنترل یا تسکین درد کفایت می‌کند.

در موارد بسیار نادری هم، انجام جراحی برای برداشتن دنبالچه توصیه می‌شود، که البته این جراحی (کوکسیژکتومی) تنها زمانی انجام می‌شود که درد شدید باشد و انجام دست کم چند ماه درمان غیرجراحی و اصلاح فعالیت‌ها تأثیری در تسکین و رفع درد نداشته باشد.2

از علت تا درمان درد در استخوان دنبالچه

علت های درد استخوان دنبالچه

ممکن است پس از مدت طولانی نشستن روی نیمکت سخت یا سطح ناراحت کننده، استخوان دنبالچه شما آسیب ببیند. سقوط و آسیب های دیگر می تواند باعث کبودی، دررفتگی و شکستگی استخوان دنبالچه شود. آسیب مفصل ناشی از حرکات تکراری یا ساییدگی و پارگی عمومی ناشی از افزایش سن نیز می تواند به درد استخوان دنبالچه منجر شود.

زنان  پنج برابر بیشتر از مردان  درد استخوان دنبالچه را تجربه می کنند. اگر اضافه وزن دارید بیشتر مستعد مشکلات استخوان دنبالچه هستید. با این حال، اگر به سرعت وزن کم کنید، بالشتکی  که از استخوان دنبالچه شما محافظت می کند، ضعیف خواهد شد و احتمال آسیب رساندن به آن وجود دارد. در موارد نادر، علت این درد ممکن است عفونت یا تومور باشد.

به غیر از آسیب، سایر دلایل درد استخوان دنبالچه، عبارتند از:

چاقی

شکستگی

کمبود وزن

سرطان استخوان

عفونت ناشی از زایمان

نشستن طولانی مدت.1
 

تشخیص درد دنبالچه

درد دنبالچه معمولا به سادگی و بر اساس علائم بیمار و نتایج معاینه‌ی بیمار، تشخیص داده می‌شود. ممکن است پزشک برای بررسی احتمال ابتلا به مشکلات و آسیب‌دیدگی‌های دیگر، معاینات خاص دیگری روی بیمار انجام دهد.

با استفاده از تصاویر رادیوگرافی می‌توان احتمال وجود شکستگی یا تومور در ناحیه استخوان دنبالچه را بررسی کرد. همچنین از تصاویر اسکن ام.آر.آی می‌توان برای تشخیص وجود تومور یا عفونت در این ناحیه استفاده کرد. معمولا نتایج این آزمایشات عکسبرداری منفی هستند (احتمال وجود عفونت یا تومور کم است).3
 

درمان درد دنبالچه

 

دارو درمانی

با تزریق داروی بی‌حس‌کننده‌ی موضعی در اطراف استخوان دنبالچه می‌توان درد دنبالچه را تا چند هفته برطرف کرد. برخی از داروهای ضد‌افسردگی و ضدصرع خاص نیز در تسکین درد دنبالچه موثر هستند.
 

جااندازی دنبالچه

از نظر درمانی در شرایطی که با معاینه مطمئن شویم علت درد از ناحیه کمر نیست و درد ارجاعی نمی‌باشد یک روش علمی‌که صرفا توسط برخی از متخصصین طب فیزیکی انجام می‌شود و تحت عنوان جا اندازی دنبالچه معروف است، عمده بیماران مبتلا به درد دنبالچه را از عمل خطرناک دنبالچه بی‌نیاز می‌کند.

مانیپولاسیون و فیزیوتراپی،تیوپ و تزریقات ضد التهابی در ناحیه دردناک هم می‌تواند کمک کننده باشد. اما بهترین درمان درد دنبالچه ترکیبی از درمان های فیزیکی مانند لیزر ، مانیپولاسیون و جاندازی و تزریق می باشد.
 

فیزیوتراپی

یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما نشان دهد که چگونه با انجام تکنیک‌های شل کردن عضلات کف لگن (مانند نفس عمیق کشیدن و شل کردن عضلات در هنگام ادرار یا مدفوع کردن) به تسکین درد دنبالچه کمک کنید.اگر بعضی مدالیتی های هم درست اسفاده شود در بعضی بیماران کمک کننده است . ما در درمان درد دنبالچه عمدتا از لیزر پرتوان و الکترودهای عمقی و سوزن استفاده می کنیم تا درد و التهاب موثر کنترل شود . 
 

درمان درد دنبالچه با ورزش 

در مراحلی که درمان اولیه دمبالچه توسط متخصصین طب فیزیکی انجام شد، درمان های ورزشی دنبالچه انجام می شود. تقویت عضلات لگنی ، تقویت عضلات پارا اسپاینال کمری و ورزش های کششی خاص عضلات اداکتور و لگن می توانند موجب کمک به درمان استخوان دنبالچه با ورزش درمانی شوند.

از علت تا درمان درد در استخوان دنبالچه
 

جراحی دنبالچه

طی یک عمل جراحی به نام کوکسیگکتومی، دنبالچه کاملا برداشته می‌شود. این روش درمانی به دلیل عوارض بسیار بالا از جمله امکان بی اختیاری مدفوع تنها در صورتی پیشنهاد می‌شود که تمامی ‌روش‌های درمانی دیگر بی‌نتیجه بوده باشند.3
 

راه های پیشگیری از درد استخوان دنبالچه

اگر درد استخوان دنبالچه دارید می توانید روی تشک سفت بخوابید. نگه داشتن یک بالش بین زانوها هنگام خوابیدن به پهلو و نگه داشتن بالش زیر زانوها هنگام خوابیدن به پشت نیز کمک خواهد کرد.

تمرینات کف لگن می تواند به شما کمک کند تا از درد خلاص شوید.

استفاده از  ملین های مدفوع در مبتلایان به یبوست می تواند به تسکین درد کمک کند.

حمام سیتز با نشستن در وان آب داغ می تواند تسکین دهنده درد در ناحیه استخوان دنبالچه باشد.

از آنجا که نشستن طولانی مدت ممکن است شرایط را بدتر کند، یک کوسن بالشتی با بریدگی در قسمت پشتی (بالشت دوناتی شکل) می تواند فشار وارده به دنبالچه را کاهش دهد.

داروهای خوراکی ضد التهاب و استفاده موضعی از ژل های درد می تواند علائم را تسکین دهد. تزریق دارو های موضعی با داروهای کم استروئید در اکثر موارد به تسکین کامل کمک می کند. 

این تزریقات موضعی را می توان توسط پزشک به صورت سرپایی انجام داد. در موارد نادر، ممکن است در مواردی که به روش های محافظه کارانه پاسخ نمی دهند، درمان جراحی با برداشتن استخوان دنبالچه لازم باشد.2

پینوشتها
1.www.pezeshket.com
2.www.drforogh.com
3.www.darmanedard.ir

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها