خانه » همه » سلامت » دلایل نابینایی 

دانلود کتاب های امتحان شده

دلایل نابینایی 

از علل تا درمان نابینایی

نابینایی یاکوری وضعیتی است که بیمار در آن ادراک بینایی ندارد و علت آن عوامل فیزیولوژیکی یا عوامل عصبی است. سازمان بهداشت جهانی حدس می زند در حال حاضر 35 میلیون نابینا در جهان زندگی می کند که 90 درصد از آنها در کشورهای در حال توسعه و بیشتر در آسیا و آفریقا می باشد که بیشتر در مناطق محروم و روستایی زندگی می کنند.


از علل تا درمان نابینایی

دلایل نابینایی 

دلایل از بین رفتن بینایی بسیار متنوع است و از بیماری‌هایی که چشم را تحت تأثیر قرار می‌دهد تا بیماری‌هایی که در مراکز پردازش بینایی در مغز تأثیر می‌گذارد متغیر است. شیوع اختلال بینایی با افزایش سن بیشتر خواهد شد.

از علل شایع کوری می‌توان به دیابت، دژنراسیون ماکولا، صدمات آسیب‌زا، عفونت قرنیه یا شبکیه، گلوکوم و عدم توانایی در استفاده از عینک اشاره کرد.

عواملی مانند کمبود ویتامین A ، رتینوپاتی نوزادان زودرس، بیماری‌های عروقی شامل عروق شبکیه یا عصب بینایی مانند سکته مغزی، التهاب چشمی، رتینیت پیگمنتوزا، بدخیمی‌های اولیه یا ثانویه چشم، ناهنجاری‌های مادرزادی و بیماری‌های ارثی چشم و مسمومیت‌های شیمیایی از طریق عوامل سمی مانند متانول از مواردی هستند که شیوع آن‌ها در بروز نابینایی کم‌تر است.1
 

علائم نابینایی

در نابینایی کامل، فرد دیگر هیچ چیزی را نمی بیند؛ اما در کم بینایی فرد ممکن است علائم زیر را تجربه کند:

دید ابری

دید تونلی

دید ضعیف در شب

ناتوانی در دیدن اشکال

دیدن سایه های از اشیاء

علائم نابینایی در نوزادان

سیستم بینایی کودک در رحم شروع به رشد می کند و تا حدود 2 سالگی کاملاً شکل نمی گیرد. در سن 6 تا 8 هفتگی کودک باید این توانایی را داشته باشد که سر خودش را به دنبال صدا به اطراف بچرخاند. در سن 4 ماهگی، چشمان کودک باید به درستی مرتب شده باشند.

علائم اختلال بینایی در کودکان خردسال می تواند شامل موارد زیر باشد:

تمرکز ضعیف

مالش مداوم چشم

قرمزی مزمن چشم

حساسیت شدید به نور

حرکت غیر طبیعی چشم بعد از 6 ماهگی

ردیابی بینایی ضعیف، یا مشکل در دنبال کردن شی با چشم آنها.2

از علل تا درمان نابینایی

انواع مختلف کوری چیست؟ 

کور رنگی عدم توانایی فرد در درک تفاوت سایه‌های مختلف رنگ‌ها، به ویژه سبز و قرمز است که دیگران قادر به تشخیص آن هستند. این مشکل در بیشتر موارد ارثی (ژنتیکی) است و در حدود 8٪ از مردان و زیر 1٪ از خانم ها به آن مبتلا هستند. افرادی که مبتلا به کور رنگی هستند، به غیر از مشکل کوررنگی، معمولاً بینایی طبیعی دارند و می توانند از لحاظ بصری عملکرد خوبی داشته باشند. این بیماری درواقع کوری واقعی نیست.

شب کوری مشکلی است که بینایی فرد در شرایط کم نور دچار اختلال می‌شود. این بیماری می‌تواند ژنتیکی یا اکتسابی باشد. اکثر افرادی که مشکل شب کوری دارند، در شرایط عادی روشنایی عملکرد خوبی دارند. این مشکل نیز نابینایی نیست.

برف کوری از بین رفتن بینایی چشم بعد از قرار گرفتن در معرض مقدار زیادی از نور ماوراء بنفش است. برف کوری معمولاً موقتی است و به دلیل تورم سلول‌های سطح قرنیه ایجاد می‌شود. حتی در شدیدترین موارد برف کوری نیز، فرد قادر به دیدن شکل‌ها و حرکت اطراف خود است.1
 

درمان نابینایی

در شرایطی که فرد دچار کم بینایی شده باشد، برخی از راهکارها ممکن است در درمان کم بینایی موثر باشند، از جمله:

دارو

عینک

عمل جراحی

لنزهای تماسی

 اما در نابینایی کامل، فرد مجبور است برای مقابله با مشکلات احتمالی خود روش ها و مهارت های جدیدی را یاد بگیرد. برخی از راهکارها برای کمک به افراد نابینا، عبارتند از:

یادگیری خط بریل

استفاده از یک سگ راهنما

بالا بردن امنیت محل کار و زندگی

مجهز کردن خانه و محل کار برای دسترسی بهتر به وسایل.2
 

فاکتورهای خطر برای نابینایی چیست؟ 

اصلی‌ترین فاکتور خطر برای نابینایی، زندگی کردن در یک کشور جهان سوم بدون دسترسی کامل به مراقبت‌های پزشکی مدرن است. از دیگر عوامل خطرزا می‌توان به مراقبت ضعیف قبل از زایمان، زایمان زودرس، بالا رفتن سن، تغذیه نامناسب، عدم استفاده از عینک ایمنی در هنگام کار، بهداشت نامناسب، سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی نابینایی، وجود انواع بیماری‌های چشمی و وجود بیماری‌هایی از جمله دیابت، فشار خون بالا، بیماری مغزی و قلبی عروقی اشاره کرد.1
 

پیشگیری نابینایی

برای تشخیص بیماری های چشم و پیشگیری از کم بینایی، معاینات منظم چشم را انجام دهید. در صورت تشخیص برخی از بیماری های چشم مانند گلوکوم، درمان با دارو می تواند از بروز کوری جلوگیری کرد.

انجمن بینایی سنجی آمریکا برای جلوگیری از کاهش بینایی، توصیه می کند که چشمان فرزندتان را ددر سنین زیر معاینه کنید:

در 6 ماهگی

در 3 سالگی

هر ساله بین 6 تا 17 سال

 علاوه بر آن، می توانید در صورت بروز هر گونه علائم مربوط به اختلالات چشمی، به چشم پزشکان با تجربه مشورت کنید. مشاوره آنلاین با متخصصین و چشم پزشکان با تجربه در اپلیکیشن پزشکت امکان پذیر است. با خدمات مشاوره آنلاین پزشکت می توانید هر علائمی از بیماری های مختلفی که دارید را با متخصصین و درمانگران در میان بگذارید.3

از علل تا درمان نابینایی

خط بریل به همت چه کسی و چگونه ابداع شد ؟

 تمامی انواع الفبای برجسته به کندی خوانده می شدند و نوشتن به این خط ها نیز مشکل بود .یکی از شاگردان هوی به نام لوئی بریل در سال 1829 با استفاده از نقاط ، خط جدیدی را ابداع کرد که به خط بریل مشهور شد . امروزه فقط این خط به بچه های نابینا آموخته می شود .

 در الفبای بریل، حروف با شش نقطه ی برجسته یا کمتر از آن نشان داده می شوند .برای نوشتن به این خط ، نابینایان به کمک دستگاه تایپ خاصی که ورقه های کلفت مخصوصی نیز دارد ، اقدام به نگارش می کنند . به همین علت چاپ کتاب به زبان بریل بسیار گران تمام می شود . اولین انجیل به زبان بریل در قرن نوزدهم چاپ شد و مشتمل بر 39 جلد بود .

 نکته :کودکان نابینا در مدارس خود همان مطالب درسی مدارس عادی را فرا می گیرند و تنها روش آموزش آنها متفاوت است . برخی نیز در مدارس عادی شرکت می کنند و با ضبط کردن صدای معلم مطالب را فرا می گیرند .

بسیاری از نابینایان به ادامه ی تحصیل در مقاطع عالی می پردازند و در مشاغل مهم به کار مشغول می شوند . برخی نابینایان نیز به نوازندگی سازهای مختلف می پردازند .

ورزش به همان اندازه که مورد علاقه ی دیگران است ، مورد علاقه ی نابینایان نیز هست و ورزش ها و مسابقات ورزشی خاصی برای این عده وجود دارد .

راه رفتن و پیدا کردن مسیر از جمله مشکلات نابینایان است و این عده به کمک عصا از امن بودن محل راه رفتن خود اطمینان حاصل می کنند . بعضی انواع عصاهای الکترونیکی نیز هست که در صورت وجود مانع ، بوق می زنند .3

پینوشتها
1.www.dr-yadegari.ir
2.www.pezeshket.com
3.www.namnak.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها