خانه » همه » مذهبی » دلیل توقیف فیلم سینمایی «بازمانده» چه بود؟

دانلود کتاب های امتحان شده

دلیل توقیف فیلم سینمایی «بازمانده» چه بود؟

عصراسلام: «بازمانده» قرار بوده در جشنواره فجر سال ۷۴ شرکت کند اما مسئولان وقت معتقد بودند که پوشش خانم‌ها در فیلم مناسب نیست و فیلم توقیف شد. جالب آنکه از تهیه‌کننده و کارگردان خواستند که اعلام کنند که «بازمانده» از لحاظ فنی به جشنواره نمی‌رسد تا زیر بار توقیف آن نروند. 
منوچهر محمدی و سیف‌الله داد سال ۷۵ دوباره «بازمانده» را بدون تغییر به جشنواره فجر دادند که مورد توجه مردم و منتقدان قرار گرفت اما اتفاق عجیب دیگری برای جوایز این فیلم افتاد؛‏ ۲۴ساعت مانده به اختتامیه یکی از مسئولان به تهیه‌کننده خبر می‌دهد که ‎بازمانده در ۳ رشته بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر زن برنده سیمرغ شده و باید بازیگر نقش صفیه به تهران بیاید؛ اما چندساعت مانده به اختتامیه، داوران از اهدای جایزه به یک ‎غیرایرانی پشیمان شدند. 

دقایقی قبل از آغاز اختتامیه فجر، به عوامل خبر می‌دهند که جایزه بهترین فیلمنامه و کارگردانی هم حذف شده و «بازمانده» جایزه ویژه جشنواره را گرفت. در آن سال، پدر مجیدی بهترین فیلم، پوراحمد (خواهران غریب) بهترین کارگردان و کمال تبریزی (لیلی با من است) بهترین فیلمنامه‌نویس شد. 

«بازمانده» در سوریه و با هزینه ۴۰ میلیون تومان از سوی ایران و با همکاری سازمان سینمایی سوریه در تامین تجهیزات ساخته شد. تمام عوامل پشت دوربین ایرانی بودند و سینماگران سوری به سیف الله داد و منوچهر محمدی می‌گفتند شما مجنون هستید که می‌خواهید چنین فیلمی بسازید. 

نام بازیگر نقش خاله صفیه، سلمی المصری است. سکانس پایانی ‎بازمانده و آیت الکرسی خواندن در گوش نوزاد، به پیشنهاد او بوده و به یکی از ماندگارترین سکانس‌های سینمای مقاومت تبدیل شد. 
او لوح تقدیر جشنواره فجر و تقدیر جشنواره مقاومت را در کارنامه دارد. برای صحنه‌هایی از «بازمانده»، خیابان لاذقیه دمشق بسته شد که از نظر امنیتی و اجرایی کار مهمی بوده. فیلمبرداری فیلم بعد از سه ماه پیش تولید، سه ماه و طول کشیده و توسط علیرضا زرین‌دست انجام شده. مجید انتظامی موسیقی فیلم را ساخته و چهره‌پردازی بر عهده عبدالله اسکندری بوده‌. 

ساخت دکور سرزمین‌های اشغالی در فیلم شبانه انجام می‌شد. در روزهای فیلمبرداری چون پرچم و لباس‌های اسرائیل در صحنه‌های وسط دمشق استفاده می‌شده، تعجب مردم رو به دنبال داشته.
سینماگران سوری برای ساخت بازمانده وسط دمشق، به سیف‌الله داد و منوچهر محمدی گفته بودند «مجنون» هستید‌. 

عطاء الله مهاجرانی وزیر اسبق ارشاد سال۸۸ در نوشتاری گفته بود که «سیف الله هم نویسنده توانایی بود و هم سینماگری ممتاز. بارها دوستان فلسطینی‌ام گفته‌اند، همچنان ‎بازمانده بهترین فیلم فلسطینی است که ساخته شده.
از اتاق فرمان اشاره می‌کنن که دسته‌گل توقیف بازمانده و کنار گذاشتن از جشنواره فجر ۱۴، مربوط به زمان وزارت ارشاد آقای میرسلیم است که آقای ضرغامی دبیر جشنواره بودند
توضیح ضروری: بازمانده در جشنواره ۱۴ به دبیری اقای ضرغامی حضور داشته و اتفاقات مربوط به جوایز رخ داده؛ بنابراین طبق روایت آقای منوچهر محمدی، باید در دوره ۱۳ به دبیری آقای مهدی فریدزاده از جشنواره کنار گذاشته شده باشد.


سید صادق لواسانی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها