خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » دوربین روسی و پرتره‌های ابرو کمانی

دانلود کتاب های امتحان شده

دوربین روسی و پرتره‌های ابرو کمانی

فراروـ  اولین دوربین عکاسی در دوره قاجار وارد ایران شد که هدیه امپراطور روسیه به محمد شاه قاجار بود. همراه با این دوربین که به شیوه داگرئوتیپ تصویربرداری می‌کرد، یک دیپلمات روس نیز برای آموزش فن عکاسی و کار کردن با این دوربین به دربار ایران آمد. همزمان با هدیه امپراطور روس، ملکه انگلیس نیز یک دوربین عکاسی به شاه قاجار اهدا کرد. با این حال باید گفت که تاریخچه عکاسی در ایران از زمان سلطنت ناصرالدین شاه آغاز شد و کم کم به شکوفایی رسید.

به گزارش فرارو؛ شخص ناصرالدین شاه به این هنر علاقه فراوانی داشت و توانست فوت و فن‌های کار کردن با دوربین عکاسی را به خوبی بیاموزد؛ به هرحال حضرات خوش گذران قاجار صرف نظر از هنر مملکت‌داری دستی هم بر آتش هنر‌های مرسوم روزگار داشته‌اند. اولین عکاس حرفه‌ای دربار نیز آقا رضا عکاس باشی بود که همواره در سفر‌های ناصرالدین شاه همراهش بود و از اماکن مختلف و افراد عکاسی می‌کرد. مقارن با این زمان عده‌ای از دانشجویان علاقه‌مند به هنر عکاسی برای ادامه تحصیل در این رشته راهی فرنگ شدند.

قدیمی‌ترین عکسی که ناصرالدین شاه ثبت کرده است، صورت تمام رخ مادرش، مهد علیاست. قبله عالم که به عکاسی علاقه فراروانی داشت، اولین سوژه‌هایش معمولا زنان حرمسرا و اندرونی بودند؛ یعنی اگر این بانوان مکرمه به وفور نبودند، ما امروز موزه عکس و آلبوم خانه نداشتیم. حالا باز به ناصرالدین شاه خرده بگیرید که چرا حرمسرا داشت!

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها