خانه » همه » مذهبی » ذکر یا حی یا قیم یا لا اله الا هو

دانلود کتاب های امتحان شده

ذکر یا حی یا قیم یا لا اله الا هو


ذکر یا حی یا قیم یا لا اله الا هو

۱۳۹۷/۱۱/۲۹


۷۵۲۴ بازدید

سلام.
درباره ذکر یا حی یا قیوم یا لا اله الا هو، می خواستم تا جایی که ممکنه از ماهیت و نوع و اثر این ذکر اگر میشه سوال کنم و لطف کنید اگه میشه راهنمایی کنید به من گفتن از اساتید مشهور بدون عدد بگم .

در شرافت اسماء و صفات الهی همین بس که پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمودند: اِنَّ لِلّهِ ـ عَزَّوجلَّ ـ تِسْعَةً و تِسعین اِسْما، مَنْ دَعا اللّهَ بها اِسْتَجابَ لَهُ، وَ مَنْ اَحْصاها دَخَلَ الجنةَ ؛ خداوند تبارک و تعالی نود و نه اسم دارد که هرکس خداوند را به آن اسامی بخواند، خداوند دعای او را مستجاب می گرداند و کسی که آنها را بشمارد داخل بهشت می گردد.(1)
جمله« الله لا اله الا هو الحی القیوم» را همگی بارها و بارها شنیده ایم. این جمله یعنی؛ الله خدای یکتایی است که جز او خدایی نیست و او زنده و پاینده است. قیوم به وجودی اطلاق می شود که قائم به ذات است . ذات حضرت احدیت قائم به ذات است و قیومیت ، منحصر به ذات اقدس احدیت می باشد.
در روایتی آمده است که اگر کسی مشکلی دارد که از هیچ طریقی حل نشده باشد ذکر « یا قیوم » را 156 مرتبه بخواند.
ذکری برای زیادی روزی:
همچنین مداومت بر اسم های« الحی القیوم »در زیادتی معاش اثری عظیم دارد و برای حصول مراد و مطلوب و غلبه بر دشمنان فایده بسیار دارد و اگر کسی در نصف شب هزار مرتبه بگوید « سبحان الملک الحی القیوم الذی لا یموت » روزی او وسیع گردد و گشایش در کارش پیدا شود.
همچنین در روایات آمده است که وقتی پیامبر (ص) را حالت اضطراب فرا می گرفت ذکر یا حی یا قیوم را می گفتند و فرج حاصل می شد.
یکی از بزرگان گفته است که 51 دفعه ذکر یا حی یا قیوم را گفتم رسول خدا (ص) را در خواب دیدم عرض کردم مرا چیزی تعلیم فرما که به سبب آن دلم زنده گردد و از کدورت پاک شود ، فرمود بر تو باد که روزی 41 مرتبه بگویی: یا حی یا قیوم یا لا اله الا انت اسئلک ان تحیی قلبی بنور معرفتک ابدا یا الله.
ذکری برای حیات عقل و صفای نفس:
آیت الله حسن زاده آملی می گوید: آقای من! در نزد اولیاء الله مجرب است که إکثار ذکر شریف «یا حیّ و یا قیّوم یا من لا اله الّا انت» موجب حیات عقل است. وقتی با خدایت خلوت کن که بدن استراحت کرده باشد و از خستگی بدر آمده باشد و در حال امتلاء و اشتها نباشد. در آن حال با کمال حضور و مراقبت و ادب مع الله، خداوند سبحان را بدان ذکر شریف میخوانی. عدد ندارد؛ اختیار مدت با خود جنابعالی است، مثلا در حدود بیست دقیقه یا بیشتر و بهتر اینکه (تعدادش) کمتر از یک اربعین نباشد؛ بیشترش چه بهتر.(2)
امام رضا علیه السلام هم فرموده اند: هر که این دو نام « حیّ و قیّوم » را ورد سازد عمرش دراز گردد و مراد او حاصل شود. مجله شبانه باشگاه خبرنگاران
پی نوشتها:
1. بحارالانوار، ج 4، ص 187
2. نامه ها برنامه ها، ص 226

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها