خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » رئیسی: عراق نزدیک ترین ملت و همسایه به ایران است

دانلود کتاب های امتحان شده

رئیسی: عراق نزدیک ترین ملت و همسایه به ایران است

رئیسی: عراق نزدیک ترین ملت و همسایه به ایران است

بین الملل تابناک: آیت الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس جمهور و «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق روز یکشنبه پس از انجام دیدارهای دوجانبه در نشست مطبوعاتی مشترک حضور یافتند. او روز گذشته به عربستان سفر کرده بود. همچنین این دومین سفر الکاظمی در دوران فعالیت دولت سیزدهم است.

رئیس جمهور در این نشست گفت: سفر الکاظمی و هیات عالی رتبه را به ایران خوش آمد می گویم. روابط ما با عراق روابط معمولی و سنتی نیست بلکه عمیق و ریشه دار است و این اراده برای توسعه بیشتر ورابط وجود دارد.

 رئیسی افزود: در راستای گسترش سیاست ارتباط با همسایگان، امروز کشور عراق را نزدیک به ملت  ایران می بینیم.

رئیس جمهور درباره محور گفت و های امروز با الکاظمی گفت: درباره اتصال ریلی شلمچه و بصره گفت و گو شد و همچنین برای تسهیل روابط پولی بین دوکشور قرار شد گام های جدیدی برداشته شود.

رئیس جمهور گفت: در راستای گسترش سیاست ارتباط با همسایگان، امروز کشور عراق را نزدیکترین ملت به ملت ایران می بینیم و بیشترین روابط را در بین کشورهای همسایه با عراق داریم و در بین همسایگان بیشترین روابط را با عراق داریم.

وی افزود: در مورد روابط سیاسی و اقتصادی و تجاری بین دو کشور مذاکره و قرار شد روابط اقتصادی بین دو کشور افزایش یابد.

رئیسی ادامه داد: اتصال ریلی شلمچه و بصره از جمله مواردی است که دراین باره گفت و گو شد و قرار شد هرچه سریعتر این کار در جهت تسهیل مراودات بین دو کشور نقش مهمی داشته باشد.

تحلیل خبر؛ میانجی گری برای ثبات منطقه ای 

مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق که روز شنبه برای گفتگو با مقامات سعودی به عربستان سعودی سفر کرده بود ظهر امروز، یکشنبه پنجم تیرماه از ریاض وارد تهران شد.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از «ثبات منطقه‌ای» به عنوان محور اصلی گفتگوهای نخست وزیر عراق و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نام برده و تصریح کرده که آقای کاظمی به عنوان بخشی از تلاش‌های میانجی‌گرانه تازه خود برای نزدیک کردن تهران و ریاض به ایران سفر کرده است.

برخی منابع همچنین مدعی شده‌اند که مصطفی کاظمی حامل پیام‌ها و ابتکارات تازه برای تنش‌زدایی و عبور از بحران موجود در روابط دیپلماتیک میان ایران و عربستان است که هر دو کشور به تازگی از آن استقبال کرده‌اند.

رایزنی‌های تازه نخست وزیر عراق برای ترغیب ایران و عربستان به از سرگیری گفتگوها در آستانه سفر قریب‌الوقوع جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا به منطقه صورت می‌گیرد. آقای بایدن در این سفر علاوه بر گفتگو با مقامات اسرائیل در بیت‌المقدس و همچنین دیدار با رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، برای نخستین بار از زمان به دست گفتن ریاست کاخ سفید به عربستان سعودی سفر و با مقامات حکومت ریاض گفتگو خواهد کرد.

 

در حال تکمیل…

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها