خانه » همه » سلامت » راهکارهای متعددی برای جلوگیری و درمان خشکی پوست صورت در زمستان وجود دارد که عبارتند از:

دانلود کتاب های امتحان شده

راهکارهای متعددی برای جلوگیری و درمان خشکی پوست صورت در زمستان وجود دارد که عبارتند از:

راهنمای کامل درمان و رفع خشکی پوست صورت و بدن

کمبود ویتامین هایی از قبیل آ, ب, ث, د می توانند بر لطافت و نرمی پوست اثر منفی بگذارند و خشکی و ترک های پوستی ایجاد کنند.رژیم غذایی کافی, متنوع و سالم با تامین کردن ویتامین ها و عناصری مانند روی و سلنیوم از خشکی پوست جلوگیری می کند.


راهنمای کامل درمان و رفع خشکی پوست صورت و بدن

خشکی پوست و متعاقبا خارش و ایجاد ترک های سطحی و گاها با درجه بیشتر در محل خشکی پوست از جمله مهم ترین بیماری های پوست در زمستان به حساب می آیند و از جمله شایع ترین عوامل مراجعه بیماران به خصوص کودکان و سالمندان به متخصصین پوست می باشد.
 

راهکارهای متعددی برای جلوگیری و درمان خشکی پوست صورت در زمستان وجود دارد که عبارتند از:

اصول تغدیه ای موثر در جلوگیری از خشکی پوست:

آب به مقدار کافی بنوشید: آب کافی موجود در بدن به حفظ رطوبت سطح پوست کمک شایان توجهی می کند. مصرف هشت لیوان آب در شبانه روز را فراموش نکنید.

راهنمای کامل درمان و رفع خشکی پوست صورت و بدن

لبنیات را از رژیم غذایی خود حذف کنید

جسیکا وو معتقد است «محصولات لبنی حتی اگر ارگانیک‌ باشند حاوی مقادیر زیادی از هورمون‌های گاوی هستند که غدد چربی و منافذ پوست را تحریک می‌کند و باعث بروز آکنه می‌شود.» دقت کنید که محصولات لبنی در مواد غذایی مثل انواع سس‌ها، غذاهای پروتئینی و انواع شیک‌ها و بستنی‌ها نیز به کار می‌رود و اگر باید از آنها استفاده کنید گروه بدون چربی را به کار ببرید. «هورمون‌ها در چربی متمرکزند، به همین دلیل محصولات بدون چربی، گزینه‌ی بهتری هستند.»
 

استفاده از سرم‌های پوستی را آغاز کنید

فران کوک‌-بولدن (Fran Cook-Bolden) مدیر بخش تخصصی بیماری‌های پوستی در نیویورک می‌گوید: «سرم‌های پوستی خیلی قوی‌تر از لوسین‌ها و کرم‌ها هستند، بنابراین با استفاده از مقدار کمی از این سرم‌ها خیلی زود می‌توانید شاهد نتایج آن باشید.» آنتی‌اکسیدان‌ از پوست در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس دفاع می‌کند، و پنتاپپتیدها نیز عامل اصلی تقویت کلاژن در پوست هستند که به آن استحکام و جوانی می‌بخشد، بنابراین دنبال سرم‌های حاوی این دو ماده باشید. سرم‌های پوستی معمولا ترکیبات مولکولی بسیار کوچکی دارند که تا عمق لایه‌های پوستی نفوذ می‌کند. برای رسیدن به نتیجه‌ی بهتر، بعد از شستن کامل پوست صورت‌تان از سرمی مناسب استفاده کنید و بعد از آن ضدآفتاب یا مرطوب‌کننده بزنید تا رطوبت پوست حفظ شود.

مواد غذایی تامین کننده چربی مناسب: به شما توصیه می شود که روزانه یک تا دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی  از قیبل روغن زیتون، روغن ذرت و سایر مواد غذایی حاوی چربی مانند سویا و آجیل مصرف کنید.

عسل بخورید: عسل دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی و جذب کنندگی رطوبت است و بطور موثری پوست را لطیف می کند.

تنوع مصرف مواد غذایی داشته باشید: کمبود ویتامین هایی از قبیل آ, ب, ث, د می توانند بر لطافت و نرمی پوست اثر منفی بگذارند و خشکی و ترک های پوستی ایجاد کنند.رژیم غذایی کافی, متنوع و سالم با تامین کردن ویتامین ها و عناصری مانند روی و سلنیوم از خشکی پوست جلوگیری می کند.
 

استفاده از رتینول را شروع کنید

دوریس دی (Doris Day) متخصص پوست از نیویورک معتقد است «رتینول یا همان ویتامین آ ماده‌ای است که هرکسی باید از آن استفاده کند. سال‌ها تحقیقات پزشکی، کارآیی رتینول را ثابت کرده و نشان داده است این ماده به احیاء سلول‌های پوستی کمک می‌کند، و به قدرت محصولات حاوی کلاژن می‌افزاید تا پوست را سالم و جوان نگه دارند.» اکثر متخصصین پوست موافقتد که حتی اگر می‌خواهید فقط از یکی از محصولات ضد پیری را استفاده کنید بهتر است آن محصول حاوی ویتامین آ یا رتینول باشد، چرا که جادو خواهد کرد و حتی می‌تواند روند رشد غیرطبیعی و سرطان‌زای سلول‌های پوست را که در اثر نور آفتاب به وجود می‌آید، خنثی کند. امیری درباره‌ی استفاده از رتینول می‌گوید: «عوارض ضد التهابی این ماده بی‌نظیر است به همین‌ دلیل می‌تواند در درمان آکنه، چین و چروک‌ها و دیگر عوامل پیری پوست مؤثر باشد».
 

آیا عادت های اشتباه و روزمره زندگی و خشکی پوست ارتباط دارند:

ممکن است برای رفع و درمان خشکی پوست با رعایت اصول رژیم غذایی تلاش کرده و شکست خورده باشید. دور از انتظار نیست که که گاهی انجام دادن بعضی از اقدامات هر چند جزیی می توانند کمک شایان توجهی در رفع خشکی پوست کنند.

کرم مرطوب کننده استفاده کنید: استفاده از کرم های مرطوب کننده باعث حفظ میزان رطوبت و آب سطح خارجی پوست می شود که در برطرف کردن خشکی پوست بسیار موثر است

وسواس را کنار بگذاریم: وسواس تمیزی و شستشو باعث می شود که مکررا دست و صورت را با آب و مواد شوینده بشویید که خشکی پوست ناشی از تماس زیاد با آب و صابون و سایر مواد شوینده ایجاد می شود. لازم است وسواس را درمان کنیم و از شستشوی مکرر دست و صورت جدا پرهیز کنیم.

استفاده از لوسیون بدن: لوسیون بدن مایعی است که بر حفظ رطوبت پوست کمک می کند که بیشتر در افرادی که بعد از استحمام دچار خشکی پوست می شوند استفاده می شود. اگر شما از لوسیون بزرگسالان استفاده کرده اید و همچنان خشکی پوست دارید, می توانید از لوسیون بچه که مواد شیمیایی کمتری دارد استفاده کنید.

صابون مناسب انتخاب کنید: ترکیبات شیمیایی صابون ها با یکدیگر متفاوت است فلذا اگر بعد از استفاده از صابونی دچار خشکی پوست شدید بهتر است که صابونتان را عوض کنید.

استحمام با آب داغ ممنوع است: سعی کنید با آب ولرم استحمام کنید بدین دلیل که آب داغ ممکن است پوست را خشک و پوسته پوسته کند.

راهنمای کامل درمان و رفع خشکی پوست صورت و بدن

کرم های ضدآفتاب استاندارد استفاده کنید: به شما توصیه می شود که کرم های ضد آفتاب با SPF (عامل محافظت کننده در برابر آفتاب) مناسب و مرطوب کننده بر روی پوست خود بمالید.

توصیه به مصرف کرم ضدآفتاب آنقدر تکرار شده که اشاره به این موضوع به عنوان اولین نکته ممکن است حوصله‌ی شما را سر ببرد، اما استفاده از کرم ضدآفتاب آسان‌ترین راهی است که پوست شما را جوان‌تر نشان می‌دهد. خوب است بدانید ۹۰ درصد چین و چروک‌ها در اثر قرار گرفتن در معرض نور خورشید به وجود می‌آیند، و همیشه پیشگیری بهتر و آسان‌تر از درمان است. پس سعی کنیم با استفاده‌ی مداوم از کرم ضدآفتاب مانع ایجاد چین و چروک‌ها و خطوط عمیق روی پوست بشویم. شاید خیلی‌ها ندانند اما آسیب‌ ناشی از نور آفتاب در زمستان‌ها هم به اندازه‌ی دیگر فصل‌ها سلامت پوست را تهدید می‌کند و اشعه‌ی خورشید در این فصل هم به اندازه‌ی فصول آفتابی می‌تواند قوی و آسیب‌رسان باشد، اشعه‌ی خورشید حتی از ساختمان‌ها و خیابان‌ها هم می‌تواند روی پوست صورت ما منعکس شود. پس باید به دنبال فرمولی باشیم که از پوست صورت‌مان در برابر اشعه‌های «یو وی آی» (UVA) (که باعث بروز پیری زودرس می‌شود)، و اشعه‌های «یو وی بی» (UVB) (که یکی از دلایل بروز سرطان پوست است)، محافظت کند. پس حواستان باشد همیشه از طیف گسترده‌ی کرم‌های ضدآفتاب با حداقل SPF۳۰ استفاده کنید.
 

نکاتی برای مراقبت از پوست برای مبارزه با پوست خشک در زمستان

پوست خشک در طول زمستان شکایتی شایع است زیرا هوای سرد و خشک زمستان به پوست آسیب می زند برای مبارزه با پوست خشک راه حل های بسیار زیادی وجود دارد اما می توانید پوست را براحتی در خانه تغذیه کنید.
 

روغن زیتون

استفاده از روغن زیتون یکی از رایج ترین روش های مراقبت از پوست است. روغن زیتون حاوی بسیاری از آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب سالم است که برای پوست عالی هستند می تواند پوست خشک و شرایط خشک زمستانی را تسکین می دهد. حدود نیم ساعت قبل از حمام کردن، کمی روغن زیتون روی دست ها، پاها و مناطق دیگر بمالید دوش بگیرید و مرطوب کننده ملایم را به کار ببرید.

همچنین می توانید دو قاشق سوپ خوری روغن زیتون، چهار قاشق سوپ خوری شکر قهوه ای خوب و یک قاشق سوپ خوری عسل را هم مخلوط کنید. این ساینده خانگی را روی پوست خشک بمالید و باحرکات دایره ای به مدت چند دقیقه، بکشید.
 

شیر

اگر پوست خشک و خارش دارید از یخچال یک لیتر شیر بردارید. آن را در یک کاسه یا لگن بریزید. یک پارچه تمیز را در شیر سرد فرو کنید و برای پنج دقیقه آن را به پوست خود بمالید. شیر خواص ضد التهابی دارد که اغلب خارش را از بین می برد. این کار چرخه خارش را متوقف می کند. این هم چنین حاوی اسید لاکتیک است که پوست خشک را التیام می بخشد.
 

روغن نارگیل

احتمالا از پوست خشک، خارش پوست در زمستان بر روی پاشنه، دست ها و آرنج رنج می برید. یک درمان محلی شبانه در این مناطق پوستی با روغن نارگیل می تواند تا صبح روز بعد بهبود زیادی داشته باشد. در آب ولرم خود را خیس کنید تا اینکه انگشت هایتان نشان دهد که پوست به اندازه کافی آبدار است.

راهنمای کامل درمان و رفع خشکی پوست صورت و بدن

پوست خود را کمی خشک کنید، اما آن را کمی مرطوب نگه دارید. یک لایه از روغن نارگیل روی پاشنه، دست ها و آرنج بمالید، مناطق روغنی را با جوراب، دستکش و لباس آستین بلند بپوشانید و به رختخواب بروید. باید صبح پوست بهتری داشته باشید.
 

بلغور جو دو سر

بلغور چند هزار سال برای درمان پوست مورد استفاده قرار گرفته است. و حتی کارشناسان می گویند که برای ، تمیز و مرطوب کردن و به خصوص برای درمان پوست خشک در زمستان موثر است. اما چگونه از بلغور جو دو سر، به خصوص در حمام استفاده می کنید؟

یک فنجان آرد جو دو سر خشک را به هم بزنید (از یک لحظه ساده، جو سریع)تا پودر خوبی داشته باشید. می توانید مخلوط را با آب جاری در یک وان بریزید. با دست خود چند بار آب را روی خود بریزید. این کار همچنین می تواند هر چیزی را که در کف وان قرار دارد را از بین ببرد. در حمام به مدت 15 تا 20 دقیقه خود را خیس کنید و زمانی که بیرون آمدید، خود را خشک کنید.
 

آلوئه ورا

یکی از بهترین نکات مربوط به مراقبت از پوست در زمستان گیاهی است که در اغلب خانه ها رشد می کند. با مالیدن یک تکه از آلوئه ورا خارش پوست را از بین ببرید.پوست خود را مرطوب کنید تا یک لایه محافظ تشکیل دهد تا از ورود ناخالصی ها به منافذ پوست جلوگیری کند. ژل به احتمال زیاد پوست را محکم تر می کند.

راهنمای کامل درمان و رفع خشکی پوست صورت و بدن

تمام این روش های درمان که در بخش سلاکت پوست خشک در نمناک خوانید برای مراقبت از پوست تاثیر چندانی نخواهند داشت مگر این که به طور مرتب این کار را انجام دهید. هنگامی که توقف می کنید احتمال دارد که پوست خشکی داشته باشید. به همین دلیل است که باید از یک مرطوب کننده غنی برای حفاظت از پوست استفاده کنید و آن را از خشک شدن دور نگه دارید.
 

8 غذایی که برای پوست خشک مغذی است

راهنمای کامل درمان و رفع خشکی پوست صورت و بدن

بسیاری از ما نقش رژیم غذایی را در حفظ آب و مرطوب نگه داشتن پوست خود نادیده می گیریم. انواع مختلفی از غذاها وجود دارند که می توانید به راحتی به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا به درمان پوست خشک کمک کنید.لیست زیر شامل غذاهایی می شود که به پوست خشک کمک می کنند و درد التهاب را تسکین می دهند.
 

1. آب

بدیهی ترین راه برای شروع، مصرف آب است. مصرف زیاد آب می تواند از خشک شدن پوست جلوگیری کند.آیا شما روزانه 2 – 3 لیتر آب مصرف می کنید؟همراه با نوشیدن،آب می توانید با مصرف میوه ها حاوی آب بالا مانند سیب،آناناس ، گوجه ، انگور ، طالبی ، کاهو، هندوانه ، گریپ فورت پرتقال و خیار به پوست خود کمک کنید. به یک بهبود قابل توجه در ظاهر با آب کافی خواهید رسید.
 

2. ماهی

ماهی قزل آلا، خال مخالی، ماهی کولی و ساردین حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به پوست کمک می کنند تا رطوبت را برای ظاهر جوان تری حفظ کنند. هم چنین آن ها به جلوگیری از التهاب و سرطان نیز مشهور هستند.علائم کمبود امگا 3 خشک شدن پوست است پس پوست تان را با خوردن ماهی در طول هفته مرطوب نگه دارید.
 

3. میوه – انبه/ پاپایا / توت

میوه برای حفظ آب و مرطوب نگهداشتن پوست شگفت انگیز است. میوه های غنی از آنتی اکسیدان مانند توت ها با رادیکال های آزاد مبارزه می کنند، در حالی که انبه و پاپایا (انبه)غنی از ویتامین ها هستند تا پوست را تغذیه کنند.هم چنین آن ها به طور باورنکردنی مرطوب کننده هستند چون آب بالایی دارند. مرکبات به پوست کمک می کنند کلاژن تولید کند.
 

4. بذرکتان

دانه های کتان حاوی اسیدهای چرب ضروری هستند که پوست را مرطوب و صاف نگه دارند. برای مرطوب نگه داشتن پوست یک قاشق سوپ خوری دانه ها را هر روز مصرف کنید و یا روغن بذر کتان را انتخاب کنید که آسان تر باشد.
 

5. آوکادو

آوکادو غنی از ویتامین ای، آنتی اکسیدان ها و چربی های سالم است که التهاب را کاهش می دهند. این میوه پوست را مرطوب نگه می دارد و برای جلوگیری از پیری زودرس با رادیکال های آزاد مبارزه می کند.

بذرهای کتان اولئیک اسید بالایی دارند که رطوبت را در لایه اپیدرمال پوست حفظ می کند و بدن را مرطوب و آبدار نگه می دارد.اسید اولئیک به عنوان اسید چرب امگا 9 به بازسازی سلول های آسیب دیده پوست کمک می کند و خارش و قرمزی را بهبود می بخشد.

راهنمای کامل درمان و رفع خشکی پوست صورت و بدن

6. سبزیجات نارنجی و زرد

سبزیجات نارنجی و زرد بتا کاروتن غنی دارند که به ویتامین آ در بدن ما تبدیل می شوند. ویتامین آ برای تعمیر آسیب پوست مفید است و هم چنین به التیام سریع پوست کمک می کند.

مقداری سیب زمینی شیرین، هویج، کدوتنبل بردارید و سوپ درست کنید
 

7. آجیل:

آجیل نیز غنی در ویتامین ایی است و علاوه بر این شما را از اشعه خورشید محافظت می کند که می تواند باعث ایجاد پوست خشک شود. به طور خاص، آجیل برزیلی حاوی سلنیوم است که یک آنتی اکسیدان قوی است.سلنیوم نه تنها برای سیستم ایمنی مناسب است بلکه در محافظت از پوست تان در برابر عناصر حیاتی است.

راهنمای کامل درمان و رفع خشکی پوست صورت و بدن

8.چای گیاهی

چای گیاهی ، نه قهوه و نوشیدنی های دیگربرای پوست و درمان سلامتی عالی است بهتر است به رژیم غذایی تان اضافه شود با این حال، گیاهان دم شده برای زمستان عالی هستند. نه تنها گرم می شوند بلکه سموم هم دفع می کنند! نوشیدن کمی چای زنجبیل تند با لیمو برای داشتن پوست درخشان مفید است آن را در طول روز بنوشید تا پوست را مرطوب نگه دارید.

منبع: سایت دکتردکتر
سایت نمناک
سایت چطور

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها