خانه » همه » سلامت » راه‌های ساده برای زندگی سالم

دانلود کتاب های امتحان شده

راه‌های ساده برای زندگی سالم

راه‌های ساده برای زندگی سالم

شیوه زندگی سالم، یعنی تمرین عادت‌های خوب و سالم و به‌کار بستن آن‌ها در تمام مراحل زندگی و هم‌چنین دوری کردن از عادت‌های زیان‌بار و غیر‌سالم.


راه‌های ساده برای زندگی سالم
تاثیرات تحرک و تغذیه در زندگی سالم
 
چکیده
شیوه زندگی سالم، یعنی تمرین عادت‌های خوب و سالم و به‌کار بستن آن‌ها در تمام مراحل زندگی و هم‌چنین دوری کردن از عادت‌های زیان‌بار و غیر‌سالم. به عنوان مثال یکی از روش‌ها و عادات سالم، ورزش روزانه است و یکی از عادات زیان‌بار و ناسالم، استعمال دخانیات به‌ویژه سیگار است. روش دیگر برای سالم زندگی کردن، داشتن خوراک سالم وخوب است. شما می‌توانید با تهیه یک لیست از تمامی ‌خوراکی‌هایی که در طول روز استفاده می‌کنید، آگاه شوید و برای بهبود آن اقدام کنید تا تغذیه‌ی سالم‌تری داشته باشید.

تعداد کلمات 1267/ تخمین زمان مطالعه 7 دقیقه

راه‌های ساده برای زندگی سالم
نویسنده: پِج وِنِر
مترجم: محمد براتی

راه‌های ساده برای زندگی سالم

عبارت “شیوه‌ی زندگی سالم” تعریف مختصری از چگونگی زندگی شماست. اگر بدن سالمی ‌داشته باشید، می‌توانید هم ظاهر خوب و هم احساس خوبی داشته باشید. شما رفتارهای یک شخص که سالم است و از خود مراقبت می‌کند را می‌دانید. یک فرد سالم، سیگار نمی‌کشد؛ سعی می‌کند وزن سالم خود را حفظ کند و غذای سالم با مقدار زیادی میوه، سبزیجات و فیبر بخورد و البته به طور منظم ورزش ‌کند.
هم‌چنین، یک فرد سالم می‌داند که چگونه استرس خود را کنترل کند و هر شب یک خواب با کیفیت داشته باشد. بیش از حد نمی‌نشیند. همه چیز را در زمان معینی انجام می‌دهد. خبر خوب این است که شما مجبور نیستید همه چیز را در همان زمان تغییر دهید. در‌حقیقت فوت‌و‌فن ساختن زندگی سالم، انجام تغییرات کوچک است. هر روز گام‌های بیشتری بردارید؛ اضافه کردن میوه به غلات خود، اضافه کردن یک لیوان آب، نه گفتن به یک وعده سیب‌زمینی سرخ شده و… . چیز دیگری که در حال حاضر می‌توانید انجام دهید تا شیوه زندگی شما سالم‌تر باشد، تحرک بیش‌تر است.

 

چرا نیاز به حرکت بیش‌تر دارید؟

شما می‌دانید نیاز به ورزش دارید، اما بهانه‌های زیادی برای انجام ندادن آن وجود دارد؛ این‌که شما بیش‌از‌حد مشغول هستید، نمی‌دانید از کجا شروع کنید، انگیزه ندارید و یا می‌ترسید به خودتان آسیب برسانید. شاید شما فکر می‌کنید ورزش واقعا سخت است یا به اندازه کافی خوب نیست. ورزش به معنی حرکت است. زمانی حرکت، ورزش به‌شمار می‌رود که نسبت به‌حالت عادی، حرکت بیش‌تری داشته باشید.
 عالی می‌شود اگر وقت خود را صرف ورزش کنید؛ به این معنی که عرق کنید. برای قلب یا برای تقویت بدن خود حتما ورزش کنید. فعالیت‌های معمولی مانند کارهای روزمره، باغبانی و پیاده‌روی هم می‌تواند تفاوت ایجاد کند و خوب باشد.

 

مزایای حرکت بیش‌تر

اتفاق عالی در ارتباط با تحرک این است که فقط با چند دقیقه انجام آن در روز، می‌تواند مزایای پایداری داشته باشد که بسیاری از آن‌ها را ممکن است حتی از آن آگاه نباشید.
برخی از این مزایا عبارتند از:
    • بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت را کاهش می‌دهد؛
    • استحکام مفاصل را بهبود می‌بخشد؛
    • دامنه حرکت را افزایش و بهبود می‌بخشد؛
    • به شما کمک می‌کند انعطاف‌پذیری را در سن خود حفظ کنید؛
    • توده استخوانی را حفظ می‌کند؛
    • از پوکی استخوان و شکستگی جلوگیری می‌کند؛
    • بهبود خلق وخو و کاهش علائم اضطراب و افسردگی؛
    • افزایش اعتماد به نفس؛
    • حافظه را در سالمندان بهبود می‌بخشد؛
    • و استرس را نیز از بین می‌برد.

حتی اگر شما تغییرات کوچکی را انتخاب کرده‌اید و بعلاوه کاهش وزن کمی ‌داشته‌اید، می‌توانید ببینید که مزایای تحرک چقدر شگفت‌انگیز است! مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها اشاره می‌کند که اگر اضافه وزن دارید، کاهش 5 تا 10 درصد وزن کلی بدن شما، می‌تواند به کاهش فشار‌خون، کلسترول و قند‌خون کمک کند. در‌حقیقت، شما نباید یک هدف برای از دست دادن وزن داشته باشید، مخصوصاً اگر شما با برنامه‌ای به مشکل خوردید. چرا هنگامی‌که شما برخی از عادات سالم را دارید، برای شروع سالم بودن، تمرکز نکنید و کاهش وزن نداشته باشید؟
 

بیشتر بخوانید: 5 راه برای داشتن یک شیوه زندگی سالم

 

راه‌های ساده برای حرکت بدن‌تان

شما می‌توانید فرآیند سلامتی را در حال حاضر با اضافه کردن کمی ‌فعالیت بیش‌تر در زندگی خود شروع کنید. اگر شما برای برنامه ساختاری، آماده نیستید، شروع کوچکی داشته باشید:
    • تلویزیون و رایانه را خاموش کنید.
یک‌بار در هفته، تلویزیون و رایانه را خاموش کنید و با خانواده‌تان بیش‌تر تحرک داشته باشید. بازی کردن، پیاده‌روی و تقریبا هر چیزی را که بیشتر از نشستن روی نیمکت باشد، انجام دهید.

    • راه رفتن بیش‌تر
به دنبال راه‌های ساده برای راه رفتن بیش‌تر باشید؛ مثلا هنگامی‌که ایمیلی دریافت می‌کنید، آهسته راه بروید یا پنج دقیقه قبل از شروع کار، روی تردمیل پیاده‌روی کنید.

    • کاری انجام دهید!
پارو کردن برف، کار در باغچه، جمع‌آوری برگ‌هاو جارو کردن زمین عالی است. این نوع فعالیت‌ها ممکن است تمرین شدیدی نباشد، اما می‌تواند باعث تحرک شما شود.

    • قدم زدن در حین صحبت با کسی
هنگامی‌که پای تلفن هستید، در اطراف قدم بزنید یا هنگامی‌که گپ می‌زنید برخی از تمیزکاری‌ها را انجام دهید. هنگامی‌که شما کاری را که از آن لذت می‌برید را انجام می‌دهید، روشی عالی برای تحرک داشتن است.

    • آگاه باشید!
لیستی از تمام کارهایی که در یک روز انجام می‌دهید، تهیه کنید. اگر متوجه شدید که بخش عمده‌ی وقت خود را صرف نشستن می‌کنید، یک لیست دیگر از تمام راه‌هایی که می‌توانند موجب تحرک بیشتری شما شوند، تهیه کنید؛ مانند صبح زود برخاستن، تمرینات کششی یا راه رفتن، راه رفتن در پله‌های محل کار و غیره.
 

خوراک سالم

خوردن غذای سالم یکی‌ دیگر از بخش‌های زندگی سالم است. نه تنها رژیم غذایی سالم می‌تواند به مدیریت وزن کمک کند، بلکه می‌تواند سلامت و کیفیت زندگی شما را در کهن‌سالی بهبود بخشد. شما از قبل، در مورد گروه‌های غذایی و این واقعیت که باید میوه و سبزیجات بیش‌تری بخورید و از غذاهای فراوری‌شده کم‌تر استفاده کنید، می‌دانید.
شما احتمالا لیستی از چیزهایی که باید برای یک رژیم غذایی سالم انجام دهید را می‌دانید، اما به یاد داشته باشید که تغییرات زیاد می‌تواند نتیجه معکوس دهد. گرفتن یک رژیم غذایی محدود، می‌تواند شما را به سوی غذاهایی که سعی در دوری از آن‌ها دارید، سوق دهد.
رویکرد دیگر این است که به دنبال روش‌هایی برای ساختن تغییرات کوچک در هر روز باشید. چند ایده برای تغییر رژیم غذایی در پایین ذکر شده است:
    • خوردن میوه بیش‌تر
میوه‌ها را به غلات، سالاد، شام و یا به یک دسر اضافه کنید. میوه قبل از شام آن هم بعد از کار یا مدرسه یک میان وعده خوب محسوب می‌شود.

    • خوردن سبزیجات
هر کجا که می‌توانید، سبزیجات را اضافه کنید. یک گوجه‌فرنگی روی ساندویچ خود، فلفل در پیتزا خود و یا سبزیجات اضافی در سس ماکارونی خود انتخاب‌های خوبی هستند. سبزیجات از پیش برش‌خورده، کنسرو‌شده یا منجمد برای یک میان‌وعده سریع گزینه‌های خوبی هستند.

    • یک سس سالاد سالم را امتحان کنید.
اگر شما از یک سس کاملا چرب استفاده می‌کنید، آن را با یک چیز سبک‌تر عوض کنید؛ در این صورت شما به طور خودکار کالری کمتری مصرف کرده‌اید.

    • خوردن لبنیات کم‌چرب یا چربی آزاد.
حذف شیر خامه‌ای یا ماست پرچرب، روش ساده دیگری برای مصرف کم‌تر کالری است و نیازی به تغییر در رژیم‌غذایی شما نیست.

    • برخی جایگزین‌ها را انجام دهید.
به کابینت یا یخچال خود نگاه کنید و سه غذایی که هر روز می‌خورید را انتخاب کنید. محتوای تغذیه‌ای آن را بنویسید و دفعه بعد که به فروشگاه برای خرید رفتید، جایگزین‌های کم کالری برای این سه مورد پیدا کنید.
 

جمله پایانی

ایجاد یک شیوه زندگی سالم به معنی تغییرات شدید نیست. ساختن تغییرات کوچک در چگونگی زندگی شما، ممکن است یک فرآیند آهسته به‌نظر برسد. شما ممکن است برای تغییر بهتر، نیازی به اصلاح کلیه زندگی خود نداشته باشید، عادت کنید. فقط یک چیز را انتخاب کنید و هر روز بر روی آن کار کنید، به‌طوری که بقیه‌ی زندگی و عادت‌های شما، هم‌دیگر را حفظ کنند. شما ممکن است شگفت‌زده شوید که این تغییرات کوچک، واقعا می‌توانند تفاوت ایجاد کنند.

برگرفته از: www.verywellfit.com

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها