۱۳۹۶/۰۶/۲۰
–
۱۰۱۲ بازدید
سلام.آیا در آخرت ( بهشت)هم رقابت وجود دارد؟؟
کینه چیست؟
کینه خشم فرو خورده و نوعی عقده روانی است. در تفاوت میان کینه و عداوت گفته اند: تفاوت این دو در باطنی و ظاهری بودن آنها است. کینه یعنی دشمنی پنهان و عداوت، یعنی دشمنی آشکار. خطر کینه برای صاحب آن دائمی است زیرا که درون او را سرشار از احساس بد، تنفر می کند و شادی اش را می زداید و برای طرف مقابل آنگاه خطر ساز می شود که به صورت دشمن و رفتار کینه توزانه ظاهر شود.کینه و دشمنی به طور کلی یکی از عوامل مهمی است که زندگی فردی و اجتماعی انسان را تهدید می کند و با امنیت، سلامت، آرامش و خوشی زندگی در تضاد است.
زمینه ها و عوامل:
1. مهم ترین عامل حدوث کینه خشم و غضب است. در کتاب علم اخلاق اسلامی آمده: «حقد (کینه) پنهان کردن دشمنی در دل است و آن ثمره غضب است زیرا غضب وقتی به سبب عجز از انتقام نتوانست تشفی پیدا کند و آرام بگیرد، به ناچار فرو خورده می شود و به صورت حقد و کینه در می آید.»علم اخلاق اسلامی، ج 1، ص 379کینه یکی از مهلکات بزرگ است. امام خمینی(ره) گفته: «یکی از مفاسد اخلاقی خشم گرفتن بر مردم، کینه بندگان خدا است که از این خلق ناهنجار زاییده می شود و ممکن است تا ابد انسان را گرفتار کند در دنیا به زحمت و بلیه و در آخرت به عذاب و عقاب».چهل حدیث، ص 138کینه با ایمان به خداوند و این که خلایق بندگان و فعل خدای تعالی هستند نمی سازد. رسول خدا(ص) فرموده: «المؤمن لیس بحقود؛ مؤمن کینه توز نیست.»2. دیگر از عوامل کینه، بدگمانی و سوء ظن نسبت به بندگان خدای است. در کتاب شریف شررح مصباح الشریعه آمده که پیامبر خدا(ص) فرمود: «گمان خود را به برادران مأمن نیکو گردانید، چرا که حسن ظن به مأمن موجب صفای دل و پاکی طبع است و منشأ بسیاری از کدورت های مردم چیزی جز سوء ظن نیست که اگر بدن به حسن ظن شود کدورت باطن و کینه نیز به دل به صفا و جلا می شود و هر که چنین است در هیچ کسی جز خیر و خوبی نمی بیند و با هیچ کس صاحب کینه نمی شود.»شرح مصباح الشریعه، ص 5173. دیگر از عوامل ایجاد کینه و دشمنی شوخی و مزاح بی مورد است. رسول خدا(ص) در روایتی فرموده: «با برادر خویش ستیزه و مزاح مکن (زیرا که این هر دو عامل دشمنی و کینه است)». بزرگان گفته اند: «از شوخی بپرهیزید که موجب کینه و جدایی خواهد شد شوخی آبرو را می برد و دوستان را می پراکند. هر چیزی را تخمی است تخم دشمنی شوخی است.»علم اخلاق اسلامی، ج 2، ص 377البته اولیاء دینی مزاح می کردند و مؤمنین را نیز سفارش نموده اند اما مزاحی که تنها به شادی می انجامد و باعث آسیب شخصیت، اهانت، تمسخر و ناراحتی کسی نمی شود.
عواقب کینه:
به طور کلی هر کاری که باعث ناراحتی و خشم کسی می شود، همچون بی احترامی، سخن درشت، تمسخر، ستیزه، مجادله، ستم و تجاوز به حقوق، مداخله بی جا و مانند آن می تواند زمینه کینه باشد. آثار و عواقب کینه بسیار است. برخی از عواقب آن عبارت است: 1. کینه ممکن است انسان مؤمن را وادار به غیبت فردی کند که از او کینه به دل دارد و از این طریق مرتکب گناه کبیره گردد.2. کینه انسان را به وادی بدخواهی و حسد می کشاند و ممکن است آرزوی زوال نعمت مؤمن را در سر بپروراند و یا گاهی موجب شود که عملا به او آسیب برساند.3. باعث قطع پیوندهای اجتماعی، دوری، جدائی برادران و قطع رحم خواهد شد.4. گاهی ملازم تحقیر مؤمن می شود و باعث آن می گردد که فرد کینه توز از فردی که از او نفرت دارد روی بگرداند و او را در انظار کوچک و خوار نماید.5. ممکن است در مورد او دروغ بگوید و یا اسرار او را فاش کند و به اموال و آبروی او آسیب برساند.6. کینه گاهی به دشمن ظاهر می انجامد و باعث کتک کاری، ضرب و جرح و آزار می شود.7. کمترین اثر کینه آن است که شخص نمی تواند با گشاده رویی و رفق و مدارا برخورد نماید.ترجمه اخلاق، 2538. مهم ترین ضرری که کینه توز می کند از ناحیه تاریکی و کدورت باطن خود او است که چه بسا باعث پیری زودرس و آسیب بدنی و روانی او شود.9. حتی اگر کینه توز مورد بخشش قرار بگیرد و وارد بهشت شود، به طور قطع این حالت در صورتی است که مراحل سخت برزخ را طی نماید و در عوالم قبل از قیامت، دل خود را از کینه و نفرت نسبت به مومنان پاک کرده باشد.