خانه » همه » خبر » پر بیننده ترین اخبار ایران و جهان » رقبای مهم ایران در اسکار

دانلود کتاب های امتحان شده

رقبای مهم ایران در اسکار

فردا آخرین روز معرفی فیلم از سوی کشور‌ها به آکادمی اسکار است. تا امروز بیش از ۸۰ کشور به این رویداد سینمایی فیلم معرفی کرده‌اند. از ایران هم فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی راهی رقابت‌های اسکار شده است.

به گزارش دنیای اقتصاد، کشور‌های مختلف سعی می‌کنند در هر سال بهترین فیلم سینمایی سال خود را به این رویداد معرفی کنند تا در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی (که پیش از این با عنوان بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شناخته می‌شد) بتوانند جایزه بگیرند.

این شاخه از اسکار در واقع یک نوع رویداد جشنواره سینمایی منحصربه‌فرد و منفک از اسکار است که بهترین اثر را در میان طیف وسیعی از فیلم‌های تقدیرشده سال در جهان برمی‌گزیند.

امسال برخی از مهمترین فیلم‌های حاضر در این رویداد که سابقه حضور‌های موفق در جشنواره‌های جهانی یا تحسین منتقدان را دارند، با هم برای بردن تندیس اسکار رقابت می‌کنند. آخرین مهلت معرفی نمایندگان منتخب کشور‌ها برای رقابت در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳، تا سوم اکتبر ۲۰۲۲ (۱۱ مهرماه ۱۴۰۱) است.

سینمای ایران فیلم «جنگ جهانی سوم» ساخته هومن سیدی را برای حضور در این رقابت برگزیده است. فهرست نامزد‌های اولیه این شاخه شامل ۱۵ فیلم در تاریخ ۲۱ دسامبر ۲۰۲۲ (۳۰ آذر) و ۵ نامزد نهایی نیز روز ۲۴ ژانویه ۲۰۲۳ (۴ بهمن) معرفی می‌شوند.

سن اومر

فرانسه فیلم سینمایی «سن اومر» به کارگردانی «آلیس دیوپ» را به عنوان نماینده سینمای این کشور در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار پیش رو انتخاب کرد. این درام اخیرا در «ونیز» به نمایش درآمد و شیر نقره‌ای جایزه بزرگ هیات داواران را دریافت کرد.

«سن اومر» داستان یک رمان‌نویس باردار را روایت می‌کند که وارد ماجرای محاکمه زن جوان سنگالی می‌شود که به کشتن دختر ۱۵ماهه‌اش متهم شده است. فرانسه آخرین‌بار با فیلم سینمایی «هند و چین» ساخته «رژیس وارنیه» در سال ۱۹۹۳ برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌المللی شد.

سینمای فرانسه تاکنون ۹ بار موفق به کسب جایزه اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان (بین‌المللی) شده و پس از ایتالیا (۱۱ جایزه) پرافتخارین کشور در این شاخه محسوب می‌شود. فرانسه که از نخستین سال آغاز رقابت اسکار بهترین فیلم بین‌المللی (که پیش از این با نام شاخه بهترین فیلم خارجی یا غیرانگلیسی زبان شناخته می‌شد) در سال ۱۹۵۶ فیلم به آکادمی معرفی می‌کند تاکنون با ۳۴ نامزدی، در میان تمام کشور‌ها رکورددار است.

نوستالژیا

فیلم «نوستالژیا» ساخته «ماریو مارتونه» که امسال در بخش مسابقه اصلی جشنواره کن رونمایی شد براساس رمانی نوشته «اِرمانو رِئا» ساخته شده و داستان مردی با بازی «پیرفرانچسکو فاوینو» را در شهر ناپل روایت می‌کند که پس از ۴۰ سال دوری به اصالت‌های خود بازمی‌گردد.

کمیته اسکار سینمای ایتالیا فیلم «نوستالژیا» را از فهرست کوتاه ۱۲ فیلم از جمله «کیارا» ساخته «سوزانا نیکارلی» و «ارباب مورچه‌ها» به کارگردانی «جیانی آملیو» به عنوان نماینده سینمای این کشور در اسکار پیش رو برگزید.

سال گذشته هم فیلم «دست خدا» ساخته «پائولو سورنتینو» نماینده سینمای ایتالیا در جوایز اسکار بود و در نهایت به جمع پنج نامزد نهایی نیز راهی یافت، اما در نهایت رقابت را به فیلم ژاپنی «ماشین منو بران» واگذار کرد.

باردو

مکزیک با «باردو، وقایع نگاری دروغین یک مشت حقیقت» فیلم جدید آلخاندرو گونزالس ایناریتو به اسکار می‌رود. این فیلم اولین‌بار در جشنواره ونیز امسال دیده شد و اولین ساخته ایناریتو بعد از سال ۲۰۰۰ است که در مکزیک زادگاه این کارگردان ساخته شده و داستانش درباره یک روزنامه‌نگار و مستندساز مکزیکی است که به زادگاهش برمی‌گردد و با مسائلی مربوط به هویت و خانواده روبه‌رو می‌شود. مکزیک سال ۲۰۱۸ با فیلم «رُما» به کارگردانی آلفونسو کوارون برنده جایزه اسکار بهترین فیلم بین‌الملل شد.

نزدیک

فیلم «نزدیک» ساخته «لوکاس دونت»، نماینده سینمای بلژیک در شاخه بهترین فیلم خارجی جوایز اسکار پیش رو شد. این فیلم که امسال در جشنواره کن جایزه بزرگ هیات داوران را به خود اختصاص داد به پایان غم‌انگیز دوستی میان دو پسربچه می‌پردازد و از سوی کارشناسان فصل جوایز سینمایی و اسکار به عنوان یکی از شانس‌های اصلی رسیدن به جمع ۵ نامزد نهایی شاخه بهترین فیلم بین‌المللی جوایز اسکار ۲۰۲۳ شناخته می‌شود.

کمپانی «Match Factory» که پخش بین‌المللی این فیلم را بر عهده دارد، حق نمایش فیلم «نزدیک» را به بیش از ۱۰۰ کشور فروخته است. سینمای بلژیک در چند سال اخیر با فیلم‌های «فروپاشی حلقه شکسته» (۲۰۱۳)، «کله‌شق» (۲۰۱۱)، «همه مشهور هستند!» (۲۰۰۰) و «دانز» (۱۹۹۲)، نامزد شاخه بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان شده است.

بی نقص

رومانی هم «بی‌نقص» به کارگردانی مونیکا استن و جورج چیپر لیلمارک را به اسکار معرفی کرده است. این فیلم که جایزه معتبر ۱۰۰هزاردلاری شیر آینده جشنواره فیلم ونیز امسال را برده داستان داریا را روایت می‌کند که برای رهایی از اعتیاد به مواد مخدر تلاش می‌کند و متوجه می‌شود درمان تخصصی با قیمت بالایی همراه است.

جعبه

ونزوئلا با «جعبه» به اسکار می‌رود. این فیلم ساخته لورنزو ویگاس است. این دومین بار است که فیلمی از این کارگردان برای اسکار انتخاب شده است. وی اولین کارگردان از آمریکای لاتین است که شیر طلای ونیز را برده است.

«جعبه» درباره پسر ۱۳ساله‌ای است که باید در نصف مکزیک به سفری دست بزند تا بتواند جعبه‌ای را که حامل جسد پدرش است و در یک گور دسته‌جمعی پیدا شده، بگیرد.

خفتان آبی

با نزدیک شدن به پایان مهلت معرفی فیلم از سوی کشور‌ها به آکادمی اسکار برای حضور در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۳، سینمای مراکش نیز فیلم جدید «مریم توزانی» با عنوان «خفتان آبی» را به عنوان نماینده رسمی خود برگزید.

این فیلم که امسال در بخش نوعی نگاه جشنواره کن رونمایی شد، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم این بخش از جشنواره به انتخاب هیات داوران فدراسیون بین‌المللی منتقدان (فیپرشی) شد و داستان زن و مردی را روایت می‌کند که مغازه‌ای را در شهر سلا در کشور مراکش اداره می‌کند.

«مریم توزانی» پیش از این نیز در سال ۲۰۱۹ نیز با فیلم «آدم» نماینده سینمای مراکش در جوایز اسکار بود و سال گذشته در نگارش فیلمنامه فیلم «بیت‌های کازابلانکا» ساخته «نبیل عیوش» مشارکت داشت که در رقابت اسکار خارجی حضور داشت.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها