خانه » همه » مذهبی » رهبری- جوانان- رییس جمهور جوان حزب اللهی

دانلود کتاب های امتحان شده

رهبری- جوانان- رییس جمهور جوان حزب اللهی

1.در اهمیت و توجه ویژه مقام معظم رهبری به جوانان تردیدی وجود ندارد و ایشان در ابتدای همین ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی فرمودند:« اینکه ما اصرار داریم که با جوانها حرف بزنیم و بحث کنیم و از آنها بشنویم و چیزی به آنها عرض بکنیم، متأثّر از یک پیش‌فرض قطعی است و آن پیش‌فرض این است که آینده در اختیار جوانها و متعلّق به این جوانها است. شکّی نیست که در آینده‌ میان‌مدّت، بعضاً در آینده‌ کوتاه‌مدّت، مسئولیّت بسیاری از همین موضوعاتی را که امروز شما دارید مطرح می کنید، متوجّه به شما جوانها و مجموعه‌ جوانهایی که امروز مخاطب این حرفها هستند خواهد شد و مدیریّتها در اختیار آنها قرار خواهد گرفت و اداره‌ کشور به دست آنها خواهد افتاد؛ در این تردیدی نیست. لذاست که بحث با جوانها و صحبت با جوانها و شنیدن از آنها و گفتن با آنها برای ما مهم است. هر کسی به آینده‌ِ کشور علاقه‌مند است، ناگزیر بایستی به جوانها کمک کند برای اینکه بتوانند این آینده را به بهترین وجهی ان‌شاءالله بسازند.بخش دیگر از منطق گفتگو با جوانها هم عبارت است از نگاه به طبیعت جوانی. خب همان طور که امروز هم در بیانات شما عزیزان مشاهده شد و همیشه در مورد جوانها این قضاوت را بنده دارم طبیعت جوان، با امید، با ابتکار، با صراحت، با خطرپذیری، با خستگی‌ناپذیری همراه است و اینها برای اداره‌ی جامعه عناصر ذی‌قیمتی هستند؛ بخشی از مشکلات ما ناشی از خطرپذیر نبودن یا خسته شدن، یا عدم وجود ابتکار، یا عدم صراحت، یا ناامید بودن است؛ اینها برای اداره‌ جامعه عناصر ذی‌قیمتی هستند؛ بخشی از مشکلات ما ناشی از خطرپذیر نبودن یا خسته شدن، یا عدم وجود ابتکار، یا عدم صراحت، یا ناامید بودن است؛ اینها در جوانها نیست، لذاست که ما مایلیم با این مجموعه‌ی جوان که طبعاً دارای این طبیعت هستند، بیشتر گفتگو بشود و بحث بشود.
اما در ادامه برای اینکه این تصور ایجاد نشود که منظور از جوانی و جوانگرایی ، صرفاً جوانی از نظر سن است فرمودند: «من البتّه -همچنان که قبلاً هم در سال گذشته تأکید کردم و مکرّر هم گفته‌ام- به دولت جوان و حزب‌اللهی معتقدم و به آن امیدوارم و البتّه دولت جوان صرفاً به معنای این نیست که باید یک رئیس دولت جوان، آن هم مثلاً جوان به معنای ۳۲ ساله داشته باشد؛ نه، دولت جوان، [یعنی] یک دولت سرِ پا و بانشاط و آماده‌ای که در سنینی باشد که بتواند تلاش کند و کار بکند و خسته و از کارافتاده نباشد؛ منظور این است. بعضی‌ها تا سنین بالا هم به یک معنا جوانند؛ حالا همین شهید عزیزی که شما از او اسم بردید -شهید سلیمانی، و بنده شب و روز به یاد او هستم- شصت و چند سال سنّش بود، ایشان که خیلی جوان نبود؛ اگر دَه سال دیگر هم زنده میماند و بنده زنده میماندم و بنا بود که من مشخّص بکنم، او را در همین جا نگه میداشتم، یعنی کنار نمیگذاشتم او را که جوان هم نبود. بنابراین بعضی اوقات افرادی که در سنین جوانی هم نیستند، کارهای جوانانه‌ خوبی را می توانند انجام بدهند. به ‌هر حال به نظر من علاج مشکلات کشور، دولت جوان حزب‌اللهی و جوان مؤمن است که می تواند کشور را از راه‌های دشوار عبور بدهد.»( بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان تشکل‌های دانشجویی،دیدار رمضانی دانشجویان؛1399/2/28)
2.بیشتر یاوران حضرت ولیعصر عجل الله فرجه الشریف جوان هستند، حضرت علی علیه السلام فرمودند:«أصحاب المهدی(عج) شبابٌ لا کُهولٌ فیهم إلاّ مثل کحل العین و الملح فی الزاد و اَقلّ الزاد، الملح…»« یاران حضرت مهدی(عج) جوانانی هستند که در میان آنها پیرمرد به چشم نمی خورد؛ مگر خیلی اندک، مانند سرمه در چشم و نمک در غذا، که کمترین چیزی که در غذا ریخته می شود، نمک است…»( . الغیبة، طوسی، ص476
در توصیف این یاران خاص امام مهدی(عج) آمده است که: «اِنَّهم حُکّام الارض و عُمّاله علیها و بهم یُفْتَح شرق الارض و غربها… و هم النجباء، القضاء، الحکام علی الناس…»( . اعیان الشیعه، سید محسن امین، ج2، ص84)
از مجموع این عبارات استفاده می شود که این اصحاب خاص در عین اینکه جوان هستند، از دانش و آگاهی کامل و از توانمندی و قدرت لازم در امور اجرایی و کارآمدی و تحرک کافی برخوردار خواهند بود و هر کدام به تنهایی خواهند توانست یک کشور مستقل اسلامی و یک امت بزرگ محمدی را اداره کنند. در منطق قرآن جوان صرفاً به برخورداری از سن جوانی محدود نشده و منش و خصلت و خوی جوانی و نشاط و پویایی آنان در راه خدا و مبارزه با طاغوت را در برمی گیرد از این رو خداوند به اصحاف کهف، جوان اطلاق نموده، می فرماید:« «اِنَّهُمْ فتیةٌ آمنوا بربّهم»«اصحاب کهف جوانانی بودند که به پروردگارشان ایمان داشتند.»(سوره کهف، آیه13)
جوانان کهف در رکاب مهدی(عج) «اصحاب کهف» از جمله جوانانی هستند که توفیق یاری حضرت حجت(عج) را به دست خواهند آورد. اینان هنگام ظهور مهدی(عج) زنده و برانگیخته می شوند و در رکاب آن حضرت قرار می گیرند.( المهدی، سید صدرالدین صدر، ص105)
اصحاب کهف اگر چه افرادی سالخورده به شمار می آیند، اما به خاطر ایمان، صداقت، جانبازی و فداکاری در راه خدا و مبارزه با ظلم و دفاع از حق، هنگام ظهور حضرت به صورت جوان سر از خاک بیرون می آورند و در خدمت امام مهدی(عج) قرار می گیرند؛ چنان که در برخی از روایات دیگر نیز به اصحاب کهف، جوان «فَتی» اطلاق شده است.( ر.ک: میزان الحکمة، ج5، ص10)
از مجموع روایات به دست می آید که چهارچوب قیام حضرت(ع) و اساس این حرکت سرنوشت ساز را، همت والای جوانانی که دارای ایمان قوی، علم، قدرت و درایت کافی هستند، تشکیل خواهد داد و مسئولیت خطیر اجرایی، دفاعی و سازماندهی این نهضت اسلامی جهانی بیش از همه، بر دوش پرتوان جوانان جان برکف و متقی و دارای نبوغ سرشار، سنگینی خواهد کرد و این، به خاطر ساختار پرتحرک و ماهیت پویای این حرکت تکامل یافته انبیا و امامان معصوم در طول تاریخ است که هرگز ضعف، سستی، تنبلی، و بالاخره پیری و فرسودگی در آن نمی تواند راه یابد. بنابراین، اگر از میان پیرمردان هم کسانی بخواهند در این حرکت و قیام شرکت کنند و سهیم باشند، قبل از هر چیز باید خود را به اوصافی که ویژه جوانمردان و جوانان پاک سرشت و با ایمان از قبیل: ایثار، مقاومت، عشق، شور، تحرک، شیدایی و ایمان است، مسلح سازند. جالب اینکه وقتی به روایات این باب مراجعه می کنیم، در می یابیم که در کلام امامان معصوم: خصلت جوانی، یکی از ویژگی های بارز خود امام مهدی(عج) هم عنوان شده است و با عبارات مختلف، جوانی آن حضرت به طور مستمر مورد عنایت و تأکید آن سروران قرار گرفته است و این هر انسان صاحب اندیشه و فکری را به تأمل و تفکر وامی دارد. به عنوان نمونه امیرمؤمنان علی(ع) در توصیف حضرت حجت(عج) فرمود: «مهدی، جوانی از قبیله قریش، مرد چابک و ماهری از تبار دلیرمردان است که در سن سی یا کمتر از چهل سالگی ظهور خواهد کرد»(نجم الثاقب، میرزای نوری، ص114)
امام حسن مجتبی(ع) فرمود: «مهدی(عج) نهمین فرزند برادرم، حسین است. خداوند عمر او را در غیبت طولانی می کند، سپس با دست توانای خویش او را به صورت جوان چهل ساله ای ظاهر می سازد تا معلوم شود که خداوند متعال بر همه چیز قادر و توانا است».( کمال الدین و تمام النعمه، ج1، ص316)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها