خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » روایت خواهر دکتر حسین فاطمی از اعدامش / گابریل گارسیا مارکز چگونه روزنامه‌نگاری بود؟ / مردی که با بالن به آلمان غربی فرار کرد / اسکادران گوست با خودرو فوق‌سریع کوئنیگزگ / ده نشانه که ممکن است یک نابغه باشید / حرکت زمین در طول سه ساعت

دانلود کتاب های امتحان شده

روایت خواهر دکتر حسین فاطمی از اعدامش / گابریل گارسیا مارکز چگونه روزنامه‌نگاری بود؟ / مردی که با بالن به آلمان غربی فرار کرد / اسکادران گوست با خودرو فوق‌سریع کوئنیگزگ / ده نشانه که ممکن است یک نابغه باشید / حرکت زمین در طول سه ساعت

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و… است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

 

روایت خواهر دکتر حسین فاطمی از اعدامش

سلطنت فاطمی خواهر دکتر حسین فاطمی وزیرامورخارجه و دست راست دکتر محمد مصدق نخست وزیر ایران که با کودتای 28 مرداد 1332 ساقط شد، درباره اعدام برادرش روایتی تکان‌دهنده دارد. فاطمی پس از کودتای 28 مرداد و دستگیری مصدق، پنهان شد و در نهایت در 6 اسفند 1332 توسط عوامل تیمور بختیار دستگیر شد و پس از محاکمهٔ غیرعلنی در دادگاه نظامی در هفت مهر 1333 به دلیل اقدام برای برکناری شاه و اقدام علیه سلطنت در سحرگاه 19 آبان 1333 اعدام شد. روایت سلطنت فاطمی خواهر دکتر حسین فاطمی از آنچه پس از اعدام او رخ داد را می‌بینید و می‌شنوید.

 

گابریل گارسیا مارکز چگونه روزنامه‌نگاری بود؟

گابریل گارسیا مارکز در کنار داستان‌نویسی، همواره یک روزنامه‌نگار باقی ماند. روزنامه‌نگاری برای مارکز چیزی حدود چهار دهه طول کشید. کتاب «رسوایی قرن» که به تازگی با ترجمه علی شاکر از سوی نشر خزه به بازار آمده، مطالب دست‌چین شده‌ای است که او در فاصله دهه 50 تا 80 میلادی نوشته است. گزارش‌های مارکز در این کتاب اغلب شوخ‌طبعانه، جزئی‌نگر، قصه‌گو و گاه جادویی و دارای رگه‌هایی مشترک با ادبیات هستند. این روایت تاریخی را درباره روزنامه نگاری مارکز می‌بینید و می‌شنوید.

 

مردی که با بالن به آلمان غربی فرار کرد

بی‌شک امروزه قطعات باقی مانده‌ از دیوار برلین، یکی از جاذبه‌های گردشگری پایتخت آلمان است. اما این دیوار چند دهه پیش شاهد فرار افراد زیادی بوده که می‌خواستند از برلین شرقی به برلین غربی بروند. وینفرید و سابین، زوج جوانی بودند که برای فرار به برلین غربی زندگی‌شان را به خطر انداختند. وینفرید مهندس جوان و ماجراجویی بود که تصمیم گرفت با بالنی که خودش ساخته بود از آلمان شرقی فرار کند. این زوج چندین ماه روی بالن کار کردند تا اینکه بالاخره در مارس 1989 میلادی یعنی حدود هشت ماه قبل از فروپاشی دیوار برلین، تصمیم به فرار شبانه می‌گیرند. زوج جوان در نیمه‌های شب شروع به پر کردن بالن می‌کنند اما یک نفر آنها را می‌بیند و پلیس را خبر می‌کند. آنها تنها 30 ثانیه وقت داشتند و در نهایت تصمیم می‌گیرند که وینفرید با بالن پرواز کند و سابین در برلین شرقی بماند. زن جوان در حالیکه در بوته‌ها مخفی شده بالن را می‌بیند که اوج می‌گیرد. پس از عزیمت ناگهانی بالن،‌ هدایت آن به دست باد می‌افتد. وینفرید هیچ کنترلی روی بالن ندارد. او روی جارویی نشسته که به بالن متصل است. بالن ارتفاع می‌گیرد و تا 5000 متر صعود می‌کند. درجه هوا در این ارتفاع منفی 20 درجه سانتیگراد است. در نهایت بالن در منطقه‌ای موسوم به «تسهلندورف» در برلین فرود می‌آید. تا مغز استخوان وینفرید یخ زده بود. او قطعا از نظر جسمی و روانی از پا درآمده بود. سعی کردیم بفهمیم بالن چگونه پرواز کرده و چه مسیری را طی کرده و به این نتیجه رسیدیم که وینفرید احیانا از بالن سقوط کرده است چون دیگر نتوانسته خودش را نگه دارد. بعداز ظهر جسدش در یکی از باغهای کنار دریاچه پیدا شد. داستان غم‌انگیز فرار وینفرید سرخط روزنامه‌های برلین می‌شود. سابین در برلین شرقی توسط «اشتازی» سازمان اطلاعاتی آلمان شرقی به زندان می‌‌افتد اما بعد از چند هفته آزاد می‌شود… چند ماه بعد دیوار برلین سقوط کرد. این روایت را درباره این مرد می‌بینید و می‌شنوید.

 

اسکادران گوست با خودرو فوق‌سریع کوئنیگزگ

«کوئنیگزگ / Koenigsegg» یک کمپانی سوئدی است که فقط دست به تولید ابر خودروها می‌زند و از سال 1994 کار خود را شروع کرده است. تمام مدل‌های این خودروساز، سفارشی و به تعداد بسیار محدود می‌باشند.به طور مثال از بعضی این مدل‌ها فقط 2 دستگاه تولید شده است. اکثر خودروهای این کمپانی دارای حداکثر سرعت نزدیک به 400 کیلومتر بر ساعت هستند و داشتن این خودروها برای هر خودرو دوستی، یک آرزوی دست نیافتی است. اما در این ویدیو یک گروه 4 نفره به تصویر کشیده شده‌اند که هر کدام یک یا دو کوئنیگزگ دارند و درباره این خودروها، دوستی خود، ماجراهایی که پشت سر گذاشته‌اند، رکورد جهانی سرعت که با هم به ثبت رسانده‌اند و رویدادهایی که در آن شرکت کرده‌اند، داستان‌های جالبی را روایت می‌کنند.

 

ده نشانه که ممکن است یک نابغه باشید

حل کردن مسائل پیچیده ریاضی و فهم مسائل جدید فیزیک تنها نشانه‌های نابغه بودن نیستند، درواقع نشانه‌های بی شماری برای نابغه بودن وجود دارند. در این ویدیو برخی از نشانه های روزمره از نابغه بودن را به شما نشان می‌دهیم. اگر همه این نشانه ها درمورد شما صدق می‌کنند احتمالا شما یک نابغه هنوز کشف نشده هستید.

 

حرکت زمین در طول سه ساعت

تصاویر ثبت شده از آسمان معمولاً حرکت ستاره‌ها را به تصویر می‌کشد اما زمین گرد و در حال حرکت است و این حرکت از روی زمین ثبت نشده بود. اکنون تایم لپسی را با کیفیت 4Kمی‌بینید به مدت سه ساعت با یک ضبط شده است و با استفاده از روش Equatorial Tracking و تنظیم کردن دوربین با ستاره ها حرکت زمین را به خوبی نشان می‌دهد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها