خانه » همه » مذهبی » روز و سال شهادت امام سجاد(ع)

دانلود کتاب های امتحان شده

روز و سال شهادت امام سجاد(ع)

همان طور که در روز تولد حضرت زین العابدین علیه السلام در بین مورّخین اختلاف است، در روز و سال شهادت او نیز اختلاف وجود دارد تاریخ دقیق شهادت ایشان هم مشخص نمی‌باشد. اما روز 25 از شهرت بیشتری برخوردار است. بنا بر این روایات، امام سجاد علیه السلام 57 یا 58 سال عمر فرمود که : دو سال آن را در زمان حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام، ده سال را در زمان امامت عموی خود حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام و ده سال را در دوران امامت پدر خود سپری فرموده است و مدت امامت خود آن امام بزرگوار نیز 35 سال بوده است.
آن امام همام پس از پنجاه و هفت سال زندگی در محرم سال 95 قمری، بر اثر زهری که به دستور ولید بن عبدالملک اموی به آن حضرت خورانیده شد در مدینه منوره به شهادت رسید و در قبرستان بقیع در جوار قبر مطهر عمویش امام حسن‌مجتبی علیه‌السلام به خاک سپرده شد.
درباره تاریخ شهادت امام زین العابدین علیه‌السلام، گرچه تمامی مورخان و سیره‌نگاران اتفاق دارند که این واقعه عظیم در ماه محرم واقع شد، ولی در تعیین روز و سال وقوع آن اتفاق نظر و دیدگاه واحدی وجود ندارد. برخی از آنان، روز دوازدهم محرم، برخی هیجدهم محرم و برخی دیگر بیست و پنجم محرم را روز شهادتش می‌دانند. همچنین درباره سال شهادتش با این که اکثر مورخان، سال 95 را ذکر کرده‌اند، برخی سال 94 قمری را بیان نموده‌اند.[۱]برگرفته از نرم‌افزار دایرة‌المعارف چهارده معصوم علیهم‌السلام، موسسه تبیان،
پی‌نوشت:
1. الارشاد (شیخ مفید)، ص 492؛ کشف الغمه (علی بن عیسی اربلی)، ج 2، ص 259؛ روضات الجنات (موسوی خوانساری)، ج 2، ص 134؛ زندگانی چهارده معصوم علیهم‌السلام – ترجمه اعلام الوری – (علامه طبرسی)، ص 359؛ دائرة المعارف تشیع، ج 3، ص 252؛ منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)، ج 2، ص 1؛ روز شمار تاریخ اسلام – ماه محرم – (واردی)، ص 105.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها