خانه » همه » مذهبی » روش راهبردی خودسازی

دانلود کتاب های امتحان شده

روش راهبردی خودسازی


روش راهبردی خودسازی

۱۳۹۷/۱۱/۲۷


۷۹۸ بازدید

سلام علیکماز کارشناسان محترم بخش اخلاق وعرفان سولی داشتم.
میدونیم که یکی از کتب اخلاقی خیلی خوب کتاب معراج السعاده یا کتاب جامع السعادات است.
ولی بعضی ها حرف هایی دارن دراین زمینه.
میگن که اگر بخوایید اخلاق رو با این کتب درست کنید باید عمر حضرت نوح داشته باشید.
بفرمایید این حرفرشون صحیح است ؟اگر صحیحه پس برا اخلاق باید چکار کنیم

دوست گرامی. بر خلاف روانشناسان که اهداف تربیتی فراوانی را در انسان دنبال می کنند اسلام یک هدف تربیتی بیشتر ندارد و آن توحید و بندگی خالصانه خدا است. اگر کسی واقعا بنده خدا باشد به تمام اهداف تربیتی می رسد. بنابراین اینکه گفته اند عمر نوح می خواهد درست نیست. برای توضیح بیشتر گفتنی است: از دیدگاه اسلام و قرآن کریم تمام بدی ها و گناهان و رزایل اخلاقی ریشه در شرک و تمام خوبی ها و اعمال صالحه و فضایل اخلاقی ریشه در توحید و خداپرستی خالص دارد. (گناهان عملی معمولا ریشه در رزایل اخلاقی مانند طمع و حرص عجب و تکبر و غرور و مانند آن دارد و رزایل اخلاقی نیز در مرتبه بعدی ریشه در شرک یعنی خود پرستی ودنیا پرستی و مانند آن دارد. از طرف دیگر نیز تمام خوبی ها اعم از کارهای خوب و نیکو ریشه در صفات و کمالات پسندیده، و در رتبه بعدی ریشه در توحید و بندگی خدا دارد.)
مطابق این ادعا، راهکار اصلی درمان بیماری های اخلاقی و عملی و آسیب های اجتماعی و همچنین طی کردن مراحل رشد انسانی و رسیدن به تمام خوبی ها و کمالات، اصلاح بعد پرستشی است.
انسان ها معبودها و خدایان فراوانی را می پرستند و تمام آسیب ها از پرستش غیر خدا است. اارباب متفرقون خیر ام الله الواحد القهار. خیر و خوبی فقط در پرستش الله است.
و لذا در اخلاق توحیدی موضوع تذکیه مربوط به بعد پرستشی انسان است و هدف اش تخلیه از شرک و تخلق به توحید است.
تذکیه از شرک، و تخلق به توحید به تنهایی می تواند باعث تزکیه از رزایل اخلاقی و آلودگی‌های رفتاری و گناهان عملی و تخلص به صفات و کمالات انسانی گردد و انسان سالک را به مطلوب نهایی خود برساند.

راهکارهای سه گانه آسیب شناسی و آسیب زدایی:
گفته شد که برای درمان آسیب های فردی و اجتماعی سه راهکار عمده بیشتر وجود ندارد:
1. راهکار برخورد مستقیم و عملی که در آن توصیه به شناخت گناهان و آثار آن می شود. مثلا می گوییم گناه مانند سم است و باطن انسان را آلوده می کند و تاریکی می آورد و قلبت را سیاه می کند و در قیامت گناه کار مواخذه می شود و در آتش می سوزد و مانند آن. شما برای در امان ماندن از این آثار لازم است گناه را ترک کنید. منبری ها از این راهکار استفاده می کنند و با بمباران تبلیغی سعی می کنند آنها را نسبت به گناه متنفر کنند و تاثیر بگذارند. نیروهای انتظامی مانند گشت ارشاد و پلیس و قوه قضائیه هم از این راهکار استفاده می کنند.
2. راهکار صفاتی که عمقی تر از راهکار برخورد عملی است: در این راهکار که بیشتر توسط اساتید و کتاب های اخلاقی معتبر و برای مخاطب خاص و تحصیل کرده های جامعه استفاده می شود. گناه را ریشه یابی می کنیم و ریشه های درونی آن همچون کبر و غرور و عجب و حسد و بخل و طمع و حرص مانند آن را هدف قرار می دهیم، با این اعتقاد که تا این صفات درمان نشوند، ترک گناه امکان پذیر نمی شود.
3. راهکار پرستشی و ریشه ای تر، که راهکار اصلی قرآن کریم برای تربیت انسان است که در اخلاق توحیدی مطرح می شود، آن است که بگوییم: ریشه اصلی گناه در شرک خفی یعنی خودپرستی و دنیا پرستی، و قدرت پرستی و شهرت پرستی و جمال پرستی و شهوت پرستی و لذت پرستی و پول پرستی و مانند آن است و شما برای اینکه بتوانید گناه را ترک کنید و انسان خوبی شوید فقط کافی است که شرک خفی را علاج کنید.

برای اثبات این ادعا، دو راه تحقیقاتی وجود دارد:
1- دلیل اجتهادی:
راه اول جستجو در در معارف قرآن کریم است که به صراحت ریشه تمام خوبی ها و فضایل اخلاقی را در توحید و یگانه پرستی و ریشه بدی ها و رزایل را در شرک و خودپرستی و دنیاپرستی می داند.
در روایت سلسله الذهب امام رضا (ع) می فرماید خدای متعال فرمود: کلمه لا اله الا الله حصنی فمن دخل حصنی امن من عذابی. بشروطها و انا من شروطها. توحید است که زمینه ساز امنیت فردی و اجتماعی است و شرک است که ناامنی ایجاد می کند البته بعد اجتماعی توحید و اجرای عدالت که ظهور توحید در جامعه است را باید امام اجرایی کند و نیاز به امامت دارد.
بعد از انقلاب اسلامی مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی احیاء امامت و ولایت دینی بوده است، ولی اکنون ما دچار نوعی غفلت از بعد پرستشی افراد جامعه هستیم و تا زمانی که جامعه از شرک پاکسازی نشود و توحید و خداپرستی جایگزین آن نشود، و وصول به حکومت و مدیریت و جامعه توحیدی در دستور کار نباشد، در حوزه کارآمدی به موفقیت کامل نخواهیم رسید.
2- تحقیقات میدانی:
راه دوم تحقیقات میدانی و مشاهده آثار شرک و توحید در جوامع بشری و اخلاق و رفتار مردم و به خصوص حاکمان و خواص جامعه است. با یک تامل مختصر به وضوح در می یابید که ریشه تمام مفاسد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و اخلاقی و حقوقی چیزی جز شرک و خودپرستی و دنیاپرستی و پول پرستی و مقام پرستی و قدرت پرستی و مانند آن نیست و همچنین ریشه تمام خوبی ها و کارهای مثبتی که انجام می شود توحید و خداپرستی است.
هر کار خیری منسوب به مومنان و موحدان واقعی است و هر کار شری از مشرکین صادر می شود. این موضوع در انقلاب کاملا به اثبات رسیده است. هر کار خوبی شده حاصل تفکر اصول گرایی و انقلابی و حزب الله بوده و هر خرابکاری بعد از انقلاب شده حاصل تفکر غیر انقلابی و اصلاح طلبی و لیبرال و سازش کار بوده است. انقلاب حجت را برای شناخت کارکرد توحید و شرک در زندگی انسان تمام کرده است.

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها