توجه

  1. توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

توجه توجه : متاسفانه تا اطلاع ثانوی درگاه پرداخت زرین پال از دسترس خارج شده

طلسمات

خانه » همه » مذهبی » روش ساخت بن‌سای خرفه‌ای

روش ساخت بن‌سای خرفه‌ای

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw== - روش ساخت بن‌سای خرفه‌ای
عصراسلام: کراسولا گیاهی گوشتی است و برگ‌های ضخیم و براق آن به رنگ سبز یشمی می‌باشد که آب را در بافت خود ذخیره می‌کند. به علت رنگ برگ‌ها به آن گل یشم هم گفته می‌شود. رنگ ساقه‌های جوان به رنگ سبز بوده و ضعیف و شکننده است و بهترین زمان برای فرم دهی به شکل بونسای زمانی است که ساقه‌ها جوان و به رنگ سبز باشند چون به راحتی شکل می‌گیرند. وقتی ساقه‌ها بالغ می‌شوند رنگ آن‌ها قهوه‌ای شده و مانند چوب می‌شوند و شکل گیری آن سخت می‌شود.این گیاه در شرایط آب و هوایی مناسب در فصل بهار گلدهی می‌کند. گل‌های آن کوچک و ستاره‌ای شکل به رنگ صورتی می‌باشد که بسیار زیبا است. یکی از راه‌های تشویق گیاه به گلدهی، فراهم کردن دوره خواب در زمستان برای آن است.

چگونه بن‌سای خرفه‌ای بسازیم؟
وسایل لازم: گیاه خرفه، چاقو، قیچی باغبانی و مفتول 
توجه داشته باشید این کار را اواخر زمستان و یا اوایل بهار انجام دهید. ابتدا از بین ساقه های گیاه خرفه‌مان یکی را که بنظرمان شکل زیبایی دارد و همچنین بالغ هم هست انتخاب کرده و در گلدان جدا قرار می‌دهیم.
بعد به صورت ذهنی شکل مد نظرمان از بن سای ایده‌آل را متصور شده و شاخه های اضافی گیاه را علامت می‌زنیم و بعد به وسیله چاقوی باغبونی ضدعفونی شده قسمت‌های اضافی را از محل گره ها هرس می‌کنیم.
در مرحله بعد به وسیله سیم مفتول شکل درختچه مینیاتوری مد نظرمان را با سیم پیچی شاخه‌ها انجام می‌دهیم. البته توجه کنید که شاخه‌ها باید نرم و منعطف باشند تا حالت مد نظر ما را بعد از مدتی بگیرند. سعی کنید سیم پیچی خیلی محکم باشد و بعد از مدتی باز نشود. گیاهمان را بعد از انجام تمام این مراحل به محل اولی برمی‌گردانیم و بر اساس برنامه قبلی آبیاری و کود دهی می‌کنیم. بعد از گذشت دو تا سه ماه می‌توانیم سیم های گیاهمان را باز کنیم‌. هرس گیاه در سال‌های پیش رو در اواخر زمستان و اوایل بهار انجام شود. با بزرگ شدن گیاه تعویض گلدان هم در اواخر زمستان و اوایل بهار انجام شود.
شرایط نگهداری از گیاه کراسولا خرفه‌ای:
۱_آبیاری کراسولا خرفه‌ای:
کراسولا خرفه‌ای به خشکی علاقه داشته و نسبت به آن مقاومت خوبی دارد. برای آبیاری باید اجازه داد تا سطح خاک به عمق ۲ الی ۳ سانتی متری خشک شود. به آبیاری زیاد حساس است و برگ‌های آن زرد شده و می‌ریزد و همچنین ریشه‌ها پوسیده و ساقه گیاه حالت گندیدگی به خود می‌گیرد به همین علت از آبیاری بیش از حد بپرهیزید. آب آبیاری حاوی املاح سخت نباشد و حتماً ۲۴ ساعت در محیط نگهداری شود تا کلر آن از بین برود.در زمستان هنگامی که گیاه دوره خواب را سپری می‌کند به هیچ‌وجه به گیاه آب ندهید و فقط به میزان کم برای جلوگیری از خشکی (مثلا در ماه ۱ الی ۲ مرتبه) گیاه را آبیاری کنید.
۲_نور مورد نیاز کراسولا خرفه‌ای:
کراسولا خرفه‌ای علاقه زیادی به نور دارد و روزانه به ۸ الی ۱۰ ساعت نور آفتاب احتیاج داشته و اگر نور برایش فراهم نشود رشد علفی پیدا می‌کند، برگ‌ها می‌ریزند، فاصله بین برگ‌ها زیاد شده و گیاه کم پشت می‌شود.در تابستان گیاه را در مقابل آفتاب داغ ظهر قرار ندهید چون باعث سوختگی و خرابی گیاه می‌شود. می‌توانید در فصل تابستان نور خورشید را فیلتر کنید تا به گیاه آسیب وارد نشود.
۳_دمای مناسب پرورش کراسولا خرفه‌ای:
کراسولا خرفه‌ای دمای بالایی را تحمل می‌کند اما رشد آن کم یا متوقف می‌شود. بهترین دما برای رشد آن ۲۰ الی ۲۸ درجه می‌باشد. حداقل دمایی که می‌تواند تحمل کند ۳۸ درجه بوده و در دمای بالاتر از آن احتمال خرابی گیاه وجود دارد. در زمستان دمای قابل تحمل ۷ درجه بوده و دمای پایین‌تر باعث یخزدگی می‌شود و گیاه از بین می‌رود. بهترین دما برای نگهداری از گیاه در زمستان ۱۰ الی ۱۴ درجه است که به گلدهی و رشد بیشتر در فصل رشد کمک می‌کند.
۴_خاک مناسب کراسولا خرفه‌ای:
این گیاه در مورد خاک حساس نبوده و در هر خاکی که مواد مغذی آن خوب و کافی باشد رشد می‌کند. بهترین خاک برای کراسولا خاکی است که زهکشی خوبی داشته باشد تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری کند. برای بهتر شدن کیفیت خاک از لحاظ مواد مغذی مورد نیاز گیاه می‌توانید به خاک مقداری ورمی کمپوست یا کود پوسیده گاوی اضافه کنید.
۵_ رطوبت:
این گیاه به رطوبت نیاز ندارد و اگر به مدت طولانی در معرض رطوبت قرار بگیرد گیاه از بین می‌رود. البته گیاه را ماهی یک‌بار شست و شو دهید تا برگ‌ها و ساقه‌ها تمیز باشند که عمل فتوسنتز به راحتی برای گیاه صورت بگیرد. شستن گیاه را در جای سایه به دور از نور خورشید انجام دهید و گیاه را در معرض هوای تازه قرار بدهید تا زود خشک شود.
۶_ کود دهی کراسولا خرفه‌ای:
برای رشد بهتر و مطلوب گیاه بهتر است مواد غذایی برای گیاه فراهم شود. برای این کار از کودهای ارگانیک مثل کود npk، کود ورمی کمپوست، کود دامی و… در ترکیب خاک استفاده کنید به این منظور سالی یک‌بار در فصل بهار خاک گلدان را عوض کرده و در ترکیب خاک جدید از این کودها استفاده کنید. اگر هم از کودهای شیمیایی استفاده می‌کنید سعی کنید نصف دوز توصیه شده توسط شرکت سازنده را استفاده کنید تا آسیبی به گیاه وارد نشود.
منابع: گلخانهB10، میهن‌کاکتوس

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد