۱۳۹۷/۰۲/۲۴
–
۱۳۹۵ بازدید
اعمال محتضر و مشاهده ذوات مقدسه یا شیاطین در مورد هر نوع مرگ و لو ناگهانی است ؟
زمان اختصاص به عالم طبع و صورت دارد که تغییر، تجدد و حرکت در آن هست، اما در عالم ثابتات(غیر ماده) زمانی نیست. به عبارت دیگر زمان اختصاص به وجهه ملکی و متغیر این عالم دارد و در وجهه ملکوتی (ملکوت اعلی) که حرکتی نیست، زمان معنی ندارد، زیرا زمان، مقدار حرکت است و جائی که حرکت نیست زمان نیست.
نمونه های بسیای دراین عالم وجود دارد به عنوان مثال انسان که به خواب می رود تدریج حرکت زمانی را بسیار کوتاه تعیین می کند. یا انسانی که بیهوش می شود یا غش می کند، مشاعر او که از ادراک گذشت، زمان می ایستد و ابداً طول مدت بیهوشی را نمی داند. یا افرادی که در شدت سرور و بهجت به سر می برند و در عالمی از التذاد غوطه می خورند نیز، گذشت زمان را نمی فهمند. از دیگر اموری که می توان از این قبیل دانست، طی الزمان است.
بنابر این مساله سکرات موت را باید از این نوع امور بشمار اورد نه از اموردنیایی. یعنی انسان هرچند از حزث دنیایی در یک لحظه جان داده است اما ازحیث برزخی که فرا زمانی است این امور برایش درحال رخ دادن است .
نمونه های بسیای دراین عالم وجود دارد به عنوان مثال انسان که به خواب می رود تدریج حرکت زمانی را بسیار کوتاه تعیین می کند. یا انسانی که بیهوش می شود یا غش می کند، مشاعر او که از ادراک گذشت، زمان می ایستد و ابداً طول مدت بیهوشی را نمی داند. یا افرادی که در شدت سرور و بهجت به سر می برند و در عالمی از التذاد غوطه می خورند نیز، گذشت زمان را نمی فهمند. از دیگر اموری که می توان از این قبیل دانست، طی الزمان است.
بنابر این مساله سکرات موت را باید از این نوع امور بشمار اورد نه از اموردنیایی. یعنی انسان هرچند از حزث دنیایی در یک لحظه جان داده است اما ازحیث برزخی که فرا زمانی است این امور برایش درحال رخ دادن است .