۱۳۹۵/۰۷/۱۱
–
۴۱۲ بازدید
چرا در مواردى مثل شهادت امام حسین(علیهالسلام)، ما قبل از عزا، عزادارى را شروع مى کنیم؟
عزادارى هاى پیش از عاشورا، مقدمه ورود در عزادارى روز عاشورا است. اصل عزادارى براى اباعبداللّه الحسین(علیهالسلام) از دستورات و مستحبات اکید شرع مقدس است؛ اما شکل، نحوه و زمان آن، از عادات و رسوم عرف و مردم تأثیر مى پذیرد. به عنوان مثال در بعضى مناطق، عزادارى براى حضرت از روز هفتم آغاز شده و تا سوم امام ادامه دارد و در بعضى مناطق عزادارى از اول محرم تا روز عاشورا برقرار است. در بعضى مناطق نیز، روضه هاى مستمر در مواقع مختلف سال ـ به ویژه از اول محرم تا آخر ماه صفر ـ ادامه دارد.
تمامى این اشکال و صورت ها، خوب است و اشکالى ندارد. بنابر آنچه گفته شد، مراسم عزادارى و سالگرد درگذشتگان، بستگى به فرهنگ و آداب مردم دارد که به طور معمول، مراسم سالگرد را در شب قبل مى گیرند و از آنجا که رحلت و شهادت در سال هاى قبل، اتفاق افتاده، در هر صورت مراسم و عزادارى ها در هر زمان انجام شود، بعد از واقعه خواهد بود.
تمامى این اشکال و صورت ها، خوب است و اشکالى ندارد. بنابر آنچه گفته شد، مراسم عزادارى و سالگرد درگذشتگان، بستگى به فرهنگ و آداب مردم دارد که به طور معمول، مراسم سالگرد را در شب قبل مى گیرند و از آنجا که رحلت و شهادت در سال هاى قبل، اتفاق افتاده، در هر صورت مراسم و عزادارى ها در هر زمان انجام شود، بعد از واقعه خواهد بود.