خانه » همه » جدید ترین مطالب تخصصی » سازمان نصر: اختلاف قیمت برق تولیدی برای استخراج رمزارز به جیب وزارت نیرو می‌رود

دانلود کتاب های امتحان شده

سازمان نصر: اختلاف قیمت برق تولیدی برای استخراج رمزارز به جیب وزارت نیرو می‌رود

وزارت نیرو اوایل سال جدید، روش‌های تأمین برق مراکز استخراج رمزارز در کشور را اعلام کرد. بر این اساس مراکز مجاز می‌توانند از طریق نیروگاه‌های انرژی تجدیدپذیر، سرمایه‌گذاری در بهینه‌سازی، نصب و بهره‌برداری از مولدهای حرارتی یا از طریق اتصال به شبکه و خرید از شرکت برق، انرژی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

وزارت نیرو همچنین تعرفه جدید استخراج رمزارز را ۱۶۵۰ تومان اعلام کرد؛ یعنی رقمی حدود دو برابر تعرفه پیشین. البته تعرفه استخراج ارز دیجیتال ممکن است در زمان‌های مخصوصی از سال متفاوت باشد. در کنار اعتراض‌هایی که در مورد تعرفه بالای برق ماینینگ وجود دارد، حال فعالان این حوزه می‌گویند هزینه اضافه‌ی اخذشده از ماینرها توسط وزارت نیرو نیز به‌طور کامل به خزانه بازگردانده نمی‌شود.

افشین آشوری، عضو شورای مرکزی نظام صنفی و رئیس نظام صنفی رایانه‌ای استان زنجان، با اشاره به نحوه محاسبه برق برای استخراج رمزارز در کشور می‌گوید:

صنعت ماینینگ برخلاف بسیاری از صنایع دیگر، فقط مصرف برقی دارد؛ اما صنایع مشابه دیگر مانند کانی، فلزی و غیر فلزی به‌جز برق، از آب و اسید و… یارانه‌ای استفاده می‌کنند. این در حالی است که چنین چیزی برای استخراج رمزارز در نظر گرفته نمی‌شود.

آشوری: وزارت نیرو عملا در جهت جلوگیری از رشد صنعت ماینینگ کشور گام برمی‌دارد

آشوری اضافه می‌کند که فعالان این صنعت حتی درخواست دریافت انرژی یارانه‌ای ندارند و حاضر شده‌اند برق خود را با احداث نیروگاه تأمین کنند؛ اما وزارت نیرو عملا در جهت جلوگیری از رشد صنعت ماینینگ گام برمی‌دارد. این عضو شورای مرکزی سازمان نصر با اشاره به زمان‌های فعالیت بسیار محدود نیروگاه‌های خورشیدی می‌گوید:

ببینید؛ اولویت تولید انرژی در هر کشوری بر اساس منابع طبیعی و خدادادی‌اش تعیین می‌شود. این نکته را هم در نظر بگیرید که مصرف بالای برق به شیوه‌ی صحیح، یکی از شاخص‌های اثرگذار و نشان‌دهنده پیشرفت یک کشور است. پس افتخاری ندارد که ما مرتب در بوق و کرنا کنیم که مصرف برق را مدیریت می‌کنیم یا برق کم مصرف کنیم. وزیر نیرو با منع نیروگاه‌های برقی کوچک‌مقیاس برای فروش برق به ماینرها، آن‌ها را به ورشکستی کشاند؛ حال می‌گوید برق ماینینگ باید از نیروگاه‌های جدیدالاحداث یا تجدیدپذیر تأمین شود؟ چرا؟ چون برق نیروگاه تجدیدپذیر را باید کیلوواتی هزار تومان بخرد و ۱۰۰ تومان بفروشد.

آشوری اضافه می‌کند که وزارت نیرو برای رهانیدن خودش از دِین نیروگاه‌دارها، به ماینرها می‌گوید برقشان را از نیروگاه تجدیدپذیر بخرند؛ درحالی‌که خود نمی‌تواند هزینه تأمین برق را به نیروگاه‌های معمولی پرداخت کند. به گفته آشوری، وزارت نیرو سپس برق را از صنعت استخراج رمزارز به قیمت ۱۶۵۰ تومان و در برخی ایام ۳۳۰۰ تومان دریافت می‌کند؛ گاهی هم می‌گوید ماینینگ مجاز نیست. تمام این‌ها باعث می‌شود که برق به قیمتی بسیار بالاتر از کشورهای دیگر به استخراج‌کننده رمزارز فروخته شود؛ درحالی‌که سوخت تنها پنج تومان در هر متر مکعب برای وزارت نیرو هزینه در بر دارد. عضو شورای مرکزی نظام صنفی می‌گوید:

نیروگاه‌های گازی برق را تولید می‌کنند و به وزارت نیرو در قالب قرارداد تضمینی تحویل می‌دهند؛ سپس شرکت گاز آن را متر مکعبی ۵ تومان به وزارت نیرو می‌فروشد؛ اما خیلی گران‌تر با ماینر حساب می‌شود. اگر وزارت نیرو می‌خواهد هزینه ۱۶۵۰ یا ۳۳۰۰ تومان از ماینر بگیرد، باید پول گاز تولیدشده را هم که از بیت‌المال است، به قیمت تعرفه استخراج رمزارز یا ماینری حساب کند؛ در واقع سوخت گاز نیروگاه باید همان تعرفه مصوب ماینری حساب شود تا رقابت سالم باشد.

افشین آشوری با اشاره به اینکه گفته می‌شود این اختلاف هزینه به خزانه دولت می‌رود، می‌گوید: «بله؛ اما درصد و میانگین سود وزارت نیرو با این کار بسیار بیشتر است.» وی اضافه می‌کند تعرفه بالای گاز پیش از این باعث شد احداث نیروگاه به‌صرفه نباشد؛ اما اگر تعرفه‌ها اصلاح شود، افراد زیادی مایل به این کار هستند. او همچنین می‌گوید تنها راه نجات صنعت استخراج رمزارز این است که بخش خصوصی با تسهیل‌گری دولت اقدام به ایجاد شهرک‌های تخصصی استخراج رمزارز با برق خودتأمین در تمام استان‌ها با اولویت آب و هوایی کند.

عضو شورای مرکزی نظام صنفی رایانه‌ای با اشاره به طرح جدید کمیسیون اقتصادی مجلس برای تأمین ارز از طریق تولید و استخراج رمزارزها که هنوز در صحن علنی قرائت نشده است، می‌گوید یکی از مباحث این طرح، توسعه نیروگاه‌های گازی و دادن مازاد گاز تولیدشده برای رفع کمبودهای برق وزارت نیرو است.

آشوری همچنین می‌گوید در بخشی از این طرح بر استفاده از ارز حاصله از ماینینگ برای تبادل و واردات از طریق صرافی‌ها تأکید شده است. وی تأکید می‌کند که بحثی بر سر فعالیت صرافی‌های مجاز مطرح نیست؛ بلکه صحبت از ممنوعیت فعالیت صرافی‌های غیر مجاز است!

۱۱ اسفند ۹۹، شاپرک از شرکت‌های ارائه‌دهنده درگاه پرداخت خواست ارائه‌ی خدمت به پذیرندگان فروش رمزارز را قطع کنند. آشوری در این خصوص به زومیت می‌گوید هدف بانک مرکزی، تنها ساماندهی درگاه‌های پرداخت بوده است و قرار نیست جلوی کار صرافی‌ها گرفته شود.

عضو شورای مرکزی سازمان نصر می‌گوید جدا از پیشنهادی که وزارت نفت برای اصلاح تعرفه گاز دارد، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای هم پیشنهاد می‌کند تعرفه سوخت مانند تعرفه صنعتی یا سوخت صنایع دیگر پرمصرف حساب شود. او می‌گوید مجلس همچنین تعرفه صنعتی و تعرفه‌ای پایین‌تر برای محرومیت‌زدایی را در نظر دارد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها