خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » سخنرانی موسولینی برای مردم آمریکا / تصاویر قدیمی از آل‌ کاپون / فتح قله اورست برای نخستین بار / چگونه فلسطین اشغال شد؟

دانلود کتاب های امتحان شده

سخنرانی موسولینی برای مردم آمریکا / تصاویر قدیمی از آل‌ کاپون / فتح قله اورست برای نخستین بار / چگونه فلسطین اشغال شد؟

بسته ویدیویی «تابناک»؛ مجموعه‌ای از ویدیوها پیرامون رویدادهای سیاسی عمدتاً متکی بر گزارش‌ها و تحلیل‌ها و ویدیویی‌هایی درباره دیگر موضوعات فرهنگی، اقتصادی و… است که تماشایش را از دست داده‌اید؛ نگاهی دوباره و متفاوت به آنچه در این بستر می‌توان فرا گرفت.

 

سخنرانی موسولینی برای مردم آمریکا

همه از شرارت‌های موسولینی در جنگ جهانی دوم خبر دارند؛ اما حقیقت کمتر گفته شده این است که او به سه زبان فرانسوی، انگلیسی و آلمانی تسلط داشته و در یک فیلم خبری از فاکس در سال ۱۹۲۹ موسولینی به عنوان اولین شخصیت خارجی که فیلم مصوتی از او گرفته شده است حرف می‌زند و دوستی خود با میلیون‌ها شهروند آمریکایی را اعلام می‌کند. جدای از طعنه تاریخی این اعلام دوستی که با آغاز جنگ جهانی دوم به لطیفه‌ای تلخ شبیه است، نکته جالب این سخنرانی، استفاده موسولینی از عبارت Make America great (به شکوه رساندن آمریکا) است که بعد‌ها با اضافه کردن واژه “دوباره” Make America great again شعار کمپین تبلیغاتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور فعلی ایالات متحده شده است. این ویدیو را با زیرنویس فارسی در «تابناک» می‌بینید.

 

چگونه فلسطین اشغال شد؟

سرزمین فلسطین تاریخ پر فراز و نشیبی پشت سر گذاشته؛ از نبردهای اسطوره‌ای دوران پیامبرانی چون سلیمان و داود و جنگ‌های صلیبی؛ از جنگ های دوران عثمانی و اشغال توسط بریتانیا تا خروج بریتانیا و اشغال توسط صهیونیست ها. در همین راستا، این ویدیوی متفاوت و دقیق را ببینید که روند شکل گیری موقعیت فعلی فلسطین و روند اشغال خاک این کشور توسط رژیم اشغالگر قدس را به تصویر می کشد.

 

فتح قله اورست برای نخستین بار

سر ادموند هیلاری و شرپا تنزینگ نورگای برای اولین بار در سال ۱۹۵۳ توانستند قله اورست را، که بلندترین قله زمین است، فتح کنند. شرپا‌ها ساکنین بومی نپال هستند که از ۵۰۰ سال پیش ساکنین کوه‌ها هستند. از آنجایی که در آیین آن‌ها کوه اورست مقدس است، پیش از آن سعی برای فتح این قله توسط آن‌ها صورت نگرفته بود. لغت شرپا که در زبان تبتی به معنی «مردمان شرق» است، امروزه در اصطلاح کوهنوردی به افرادی گفته می‌شود که در ازای مبلغی در حمل بار کوهنوردان مشارکت می‌کنند. بعضی شرپا‌ها به دلیل تجربیات فراوانی که در صعود به قلل بلند منطقه داشته‌اند، مشاوران خوبی برای کوهنوردان حرفه‌ای بوده و هستند.

 

 

تصاویر قدیمی از آل‌ کاپون

آل کاپون معروف‌ترین گانگستر و خلافکار آمریکا و بزرگترین نماد قانون شکنی در دهه ۲۰ آمریکاست؛ او یک آمریکایی ایتالیایی تبار بود که در نیویورک به دنیا آمد و در محله بروکلین خلافکاری خود را آغاز و سپس به شیکاگو منتقل کرد. کاپون یک خلافکار باهوش و زیرک بود که مدرکی از خود به جای نمی‌گذاشت و پلیس بعد از تصویب قوانین جدید توسط دولت، توانست او را به دلیل فرار از پرداخت مالیات به یازده سال زندان محکوم کند. او در اواخر عمر دچار بیماری روانی شده بود و نهایتا در سال ۱۹۴۷ در اثر ایست قلبی جان خود را از دست داد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها