۱۳۹۶/۰۹/۱۶
–
۵۹۵ بازدید
در مجالس جدیدا این مطلب زیاد گفته میشود که حضرت رسول (ص) فرمودند که هر کس با شمشیر زبیرکشته شود به جهنم میرود ایا این کلمه واقعا ازحضرت رسول(ص)است؟
زبیر را میتوان یکی از سه ضلع مثلث جنگ جمل دانست. وی در سال ۳۶ هجری قمری با همکاری طلحه، عایشه را نیز با خود همراه کرده و به بصره کشاند. آنان وارد بصره شده و عثمان بن حنیف استاندار حضرت علی(ع) را مورد ضرب و شتم قرار دادند.[1] حضرت علی(ع) با سپاه، خود را به حوالی بصره رساند و پس از کش و قوسهایی جنگ به نفع حضرت علی(ع) تمام شد.ملاقات زبیر و علی(ع) در صف نبردپس از رویارویی دو لشکر، حضرت علی(ع) زبیر را فرا خواند، ملاقات آن دو بین صفوف دو لشکر صورت گرفت. امام سفارش پیامبر نسبت به خود را به زبیر یادآوری کرد.[نیازمند منبع]سفارش این بود که: پیامبر(ص) روزی در حضور حضرت علی(ع) به زبیر فرمود: آیا علی را دوست داری، زبیر گفت: چرا دوست نداشته باشم، پیامبر(ع) فرمود: چگونهای وقتی ظالمانه با او بجنگی؟![2]زبیر پس از یادآوری این مطلب از اردوگاه کنارهگیری کرد.[3]کشته شدن زبیر
پس از کنارهگیری زبیر، عَمرو بن جُرموز، با چند تن از یارانش، به تعقیب او پرداخت و در جایی به نام وادی السِّباع او را غافلگیرانه کشت.[4] وی سپس نزد حضرت علی رفت و به دربان گفت، برای قاتل زبیر اجازه ورود بگیر. حضرت فرمود: اجازه بده وارد شود و مژده آتش جهنم به او بده.[5] پیامبر(ص) نیز درباره قاتل زبیر فرموده بود: جایگاه قاتل زبیر آتش است.[6]امام از کشته شدن زبیر اظهار ناخشنودی کرد و چون شمشیر وی را دید، با یادآوری دلیریهای زبیر در جنگهای صدر اسلام فرمود: این شمشیر بارها اندوه را از چهره رسول خدا زدود.[7]
پینوشت:
1. ابن عبدالبر، الاستیعاب،،ج۱، ص۳۶۶- ۳۶۹؛ ابن اثیر، اسدالغابة، ج۱، ص۲۵۱.
2. تاریخ مدینه دمشق، ابن عساکر، ج۱۸، ص۴۰۹؛ بحار، ج۱۸، ص۱۲۳.
3. بلاذری، انساب الاشراف، ج ۹، ص۴۳۰.
4. طبری، تاریخ، ج۴، ص۵۱۱.
5. بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۲۵۴ .
6. ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۱۸، ص۴۲۱.
7. ابن سعد، طبقات کبری، ج۳، ص۷۸.
پس از کنارهگیری زبیر، عَمرو بن جُرموز، با چند تن از یارانش، به تعقیب او پرداخت و در جایی به نام وادی السِّباع او را غافلگیرانه کشت.[4] وی سپس نزد حضرت علی رفت و به دربان گفت، برای قاتل زبیر اجازه ورود بگیر. حضرت فرمود: اجازه بده وارد شود و مژده آتش جهنم به او بده.[5] پیامبر(ص) نیز درباره قاتل زبیر فرموده بود: جایگاه قاتل زبیر آتش است.[6]امام از کشته شدن زبیر اظهار ناخشنودی کرد و چون شمشیر وی را دید، با یادآوری دلیریهای زبیر در جنگهای صدر اسلام فرمود: این شمشیر بارها اندوه را از چهره رسول خدا زدود.[7]
پینوشت:
1. ابن عبدالبر، الاستیعاب،،ج۱، ص۳۶۶- ۳۶۹؛ ابن اثیر، اسدالغابة، ج۱، ص۲۵۱.
2. تاریخ مدینه دمشق، ابن عساکر، ج۱۸، ص۴۰۹؛ بحار، ج۱۸، ص۱۲۳.
3. بلاذری، انساب الاشراف، ج ۹، ص۴۳۰.
4. طبری، تاریخ، ج۴، ص۵۱۱.
5. بلاذری، انساب الاشراف، ج۳، ص۲۵۴ .
6. ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، ج۱۸، ص۴۲۱.
7. ابن سعد، طبقات کبری، ج۳، ص۷۸.