خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » سفر رابرت مالی و علی باقری به قطر برای آغاز مذاکرات تهران-واشنگتن/درخواست فرانسه برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی/جیک سالیوان: توافق روی میز است؛ بستگی به ایران دارد

دانلود کتاب های امتحان شده

سفر رابرت مالی و علی باقری به قطر برای آغاز مذاکرات تهران-واشنگتن/درخواست فرانسه برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی/جیک سالیوان: توافق روی میز است؛ بستگی به ایران دارد

سفر رابرت مالی و علی باقری به قطر برای آغاز مذاکرات تهران-واشنگتن/درخواست فرانسه برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی

بین الملل تابناک: مذاکرات هسته ای میان ایران و 4+1 در وین که از چندماه پیش به دلیل اختلافات میان تهران و واشنگتن متوقف شده بود، از این هفته با سفر جوزف بورل به تهران از بن بست خارج شده و  قرار است امروز یا فردا در دوحه قطر از سر گرفته شود. مذاکراتی که البته نه در فرمت 4+1 بلکه به صورت غیر مستقیم میان ایران و آمریکا و با میانجیگری اتحادیه اروپا انجام خواهد شد.

ورود علی باقری به قطر
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ – ۱۲:۲۰

علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در مذاکرات به منظور رفع تحریم‌ها در رأس هیأتی وارد دوحه پایتخت قطر شد.

حمیدرضا دهقانی پوده سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوحه با انتشار تصویری در این زمینه نوشت: ورود جناب آقای باقری و هیأت محترم مذاکره کننده کشورمان را به دوحه خوش آمد می‌گویم و بدون هرگونه پیش داوری و ابراز بدبینی و یا خوش بینی غیر واقعی، برای آنها در انجام ماموریت مهم خود در تامین منافع ملت بزرگ ایران آرزوی موفقیت دارم.

گفت‌وگوی رابرت مالی و وزیر خارجه قطر درباره ایران
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ – ۱۱:۲۰

سفارت آمریکا در دوحه از گفت‌وگوی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و وزیر خارجه قطر درباره تلاش‌های مشترک دیپلماتیک در مورد ایران خبر داد.

به گزارش الجزیره، سفارت آمریکا در دوحه امروز سه‌شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «رابرت مالی» نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران و «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» معاون نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک مشترک درباره ایران گفت‌وگو کردند.

در ادامه این بیانیه آمده که در گفت‌وگوی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و وزیر امور خارجه قطر همچنین به همکاری قوی دو کشور در منطقه پرداخته شده است.

مرندی: انتخاب قطر به عنوان محل مذاکرات از سوی ایران انجام شد
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ – ۰۹:۵۸

مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده ایران در مذاکرات احیای برجام با اشاره به اینکه ایران، قطر را برای میزبانی از مذاکرات انتخاب کرد زیرا این کشور دوست ما است، تاکید کرد: با توجه به جنگ اوکراین و سخت شدن شرایط آمریکایی ها و اروپایی ها، امضای توافق به سود آمریکا است.

 محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده ایران در وین در گفت وگو با روزنامه العربی الجدید درخصوص انتقال احتمالی محل مذاکرات به قطر گفت: ایران قطر را به عنوان کشوری برای میزبانی از مذاکرات انتخاب کرد زیرا این کشور دوست ما است.

وی گفت: از سرگیری مذاکرات هسته ای به معنای نزدیک شدن به احیای توافق نیست زیرا توافق اکنون در گرو اراده آمریکا است و امضای توافق منوط به برداشتن تحریم ها و دادن تضمین قابل قبول به ایران است. ایران باید تضمین هایی بدست آورد تا مطمئن شود که آمریکا دیگر نمی تواند به راحتی کار قبلی خود(نقض برجام) را تکرار کند؛ آمریکایی ها در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما به طور مداوم توافق هسته ای را نقض کردند و در دوره های دونالد ترامپ و جو بایدن نیز آن را نقض کردند و سیاست فشار حداکثری را به کار گرفتند.

مرندی در پاسخ به این سوال که آیا از سرگیری مذاکرات به این معناست که آمریکا تصمیم خود در مورد مسائل مورد اختلاف را گرفته است، تاکید کرد که ” آمریکایی ها هنوز تصمیمات لازم را اتخاذ نکرده‌اند”.

وی در پاسخ به این سوال که جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اختلافات موجود را “سیاسی” خوانده است گفت: آقای جوزپ بورل دوست دارد که مساله تضمین ها و برداشتن تحریم ها را سیاسی بنامد اما از نظر ما این مسائل کاملا حقوقی و فنی است. ایران اجازه نخواهد داد که آمریکا کلاهبرداری کند بنابرایم مشکل تضمین ها و تحریم ها باید حل شود و آگر آقای بورل آن ها را سیاسی می داند ممکن است منظورش این باشد که آمریکایی ها باید در این خصوص تصمیم سیاسی بگیرند.

مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده ایران گفت: ما به طور کامل به توافق هسته ای پایبند بودیم؛ چه در زمان اوباما که آمریکایی ها آن را نقض کردند و چه در زمان ترامپ که آن را پاره کرد و بعد از آن شروع به کاهش تعهدات خود به طور تدریجی کردیم. آمریکایی ها باید ایران را قانع کنند که از این پس توافق را به طور کامل اجرا کنند، این مساله برای ایران بسیار مهم است زیرا آن ها پیش از این به تعهداتشان پایبند نبودند.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ایران کشور قطر را برای مذاکرات انتخاب کرد گفت: مذاکرات چه در وین باشد چه قطر و چه عمان سیاست ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران ایجاد بهترین روابط با همسایگان است و اکنون نتیجه این سیاست را می بینیم.

مرندی همچنین به سفرهای رئیس جمهور ایران به کشورهای همسایه و توافقات امضا شده با آن ها طی یک سال گذشته اشاره کرد. وی درخصوص آینده مذاکرات گفت که “آینده مذاکرات منوط به تصمیمات آمریکایی ها است زیرا دولت ایران جدیت خود را ثابت کرده است.

مرندی تاکید کرد: علیرغم سوءاستفاده آمریکا از آژانس بین المللی انرژی اتمی برای صدور قطعنامه علیه ایران طی دو هفته گذشته، ایران هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرد. ایران در واکنش به این اقدام شورای حکام آژانس اقداماتی انجام داد و به خوبی به آمریکایی ها نشان داد که اقدامات سخت و غیر عقلانی با واکنش های جدی رو به رو خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: آمریکایی ها شاهد این هستند که ایران از منطق قدرت تعامل می کند و آن ها و همچنین اروپایی ها می دانند که به دلیل جنگ اوکراین شرایطشان سخت تر شده است بنابراین رسیدن به توافق به سود آمریکا است.

براساس این گزارش، شبکه قطری الجزیره روز گذشته به نقل از یک مسئول ایرانی اعلام کرد که احتمال دارد از سرگیری مذاکرات احیای برجام به جای وین در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شود.

این مسئول تاکید کرد: قطر هم شانس بیشتر و هم تمام امکانات لازم برای میزبانی از مذاکرات احیای توافق هسته ای را دارد. برای تحقق یک توافق قوی و مستحکم تلاش می کنیم و این نیازمند به رسمیت شناختن منافع ملی ایران از سوی واشنگتن است.

این مسئول ایرانی خاطرنشان کرد: نمی شود تهران را با تحریم و تهدید و زبان زور تسلیم کرد و این روش ها بی فایده است. مذاکرات با جوزپ بورل شفاف و عمیق و مفصل بوده و از حس مسئولیت پذیری بالایی برخوردار بود. هدف قرار دادن برنامه صلح آمیز هسته ای ما از سوی رژیم صهیونیستی و تحرکات تروریستی این رژیم دیگر غیر قابل تحمل است.

موضع چین درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در دوحه
۱۴۰۱/۰۴/۰۷ – ۰۹:۵۵

محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه در توئیتی درباره مذاکرا رفع تحریم‌ها که قرار است در دوحه برگزار شود، نوشت: در مذاکراتی که با مقامات ⁧‫چین‬⁩ داشتم حضور ⁧‫ایران‬⁩ در مذاکرات ⁧‫دوحه‬⁩ را حاکی از حسن نیت کشورمان برای رسیدن به یک توافق پایدار اعلام و از حق مشروع کشورمان جهت انتفاع از امتیازات اقتصادی برجام دفاع کردند.

وی افزود: پس از خروج آمریکا تعدادی از شرکت‌های چینی به دلیل روابط اقتصادی با ایران تحریم شدند.

قرار است مذاکرات برای رفع تحریم‌ها به منظور حل موضوعات اختلاقی باقیمانده از آخرین جلسه وین، به صورت غیرمستقیم بین ایران و آمریکا و با تسهیل گری اتحادیه اروپا در دوحه پایتخت قطر از سر گرفته شود.

 

سفر رابرت مالی و علی باقری به قطر برای آغاز مذاکرات تهران-واشنگتن

روزنامه واشنگتن پست خبر داد که یک مقام ارشد آمریکایی اعلام کرده است که از سرگیری مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای با ایران طی هفته جاری صورت خواهد گرفت.

این مقام آمریکایی گفت که واشنگتن با حضور در دور جدید مذاکرات با ایران موافقت کرده است.

بعد از سفر اخیر «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران، اعلام شد که مذاکرات غیرمستقیم در روزهای آینده در یکی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برای عبور از بن‌بست کنونی از سر گرفته خواهد شد.

در همین خصوص، خبرگزاری «رویترز» به نقل از یک منبع مطلع گزارش داد انتظار می‌رود رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران امروز دوشنبه (۲۷ ژوئن) وارد دوحه شود و با وزیر خارجه قطر دیدار کند. رویترز در ادامه به نقل از یک مقام ایرانی مدعی شد که علی باقری مذاکره کننده ارشد هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران هم «برای گفت‌وگو ۲۸ و ۲۹ ژوئن (هفتم و هشتم تیر) در دوحه خواهد بود».

گره زدن سرنوشت مذاکرات به تصمیم ایران از سوی آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در آستانه آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر بار دیگر تلاش کرده که مسئولیت را از واشنگتن سلب کرده و سرنوشت گفت‌وگوها را به تصمیم‌گیری ایران گره بزند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به المانیتور گفت: «این هفته مذاکراتی غیرمستقیم در دوحه برگزار خواهد شد. این را هم می‌توانیم تأیید کنیم که نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه قطر دیدار خواهد کرد.»

وی اضافه کرد: «ما آماده‌ایم به سرعت توافقی را که در وین برای بازگشت دوجانبه به اجرای کامل برجام بر سر آن مذاکره کرده به سرانجام رسانده و اجرا کنیم. اما برای این هدف، لازم است که ایران تصمیم بگیرد مطالبات اضافی‌اش را که فراتر از برجام هستند کنار بگذارد.»

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی دولت جو بایدن نیز در آستانه آغاز مذاکرات رفع تحریم‌ها در قطر، بدون هیچ اشاره ای به نقش کشورش توپ این مذاکرات را هم در زمین ایران انداخت.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز دوشنبه در نشستی با خبرنگاران درباره مذاکرات پیش رو در قطر با تکرار ادعاهای همیشگی آمریکا مدعی شد: در مورد ایران باید بگویم که دیدگاه آمریکا از مدت ها پیش صریح بوده است، به این معنی که ما مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم.

این مقام دولت بایدن افزود: ما فکر می کنیم یک توافق دیپلماتیک بهترین راه برای انجام این کار است. ما فکر می کنیم که بازگشت متقابل به برجام در راستای منافع آمریکا و شرکای ما است.

وی با ادعای اینکه ” برای ایران یک توافق روی میز است” همچون گذشته مدعی شد تصمیم گیری در مورد پذیرفتن یا رد این توافق بر عهده ایران است.

این در حالی است که حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه روز دوشنبه در نشست خبری مشترک با چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه با بیان اینکه حساسیت و ملاحظات ایران را درباره صهیونیست‌ها و تحرکات این رژیم در دیدار با چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه به صراحت بیان کردم، گفت: دور جدید گفت‌ وگوها برای رفع تحریم‌ها با واقع بینی آمریکا و سه کشور اروپایی به نقطه توافق منجر شود.

درخواست فرانسه برای بازگشت نفت ایران به بازارهای جهانی

دفتر “امانوئل مکرون” رئیس جمهور فرانسه بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی را خواستار شد.

خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه با انتشار این خبر، از تمایل پاریس برای بازگشت نفت ایران و ونزوئلا به بازارهای جهانی خبر داد.

دفتر مکرون همچنین اعلام کرد: فرانسه از تولیدکنندگان نفت می‌خواهد که تولید خود را با حجم “استثنایی” افزایش دهند.

روز گذشته نیز مکرون در حاشیه اجلاس گروه هفت در آلمان، اعلام کرد که فرانسه طرفدار تعیین “حداکثر قیمت نفت” در سطح “کشورهای تولیدکننده” است.

رئیس جمهور فرانسه هدف از پیشنهاد این طرح را مقابله با افزایش قیمت‌ها ناشی از جنگ در اوکراین اعلام کرده است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها