خانه » همه » مذهبی » سند ختم نادعلی

دانلود کتاب های امتحان شده

سند ختم نادعلی

دعا یا ختم «نادعلی» در کتب معتبر حدیثی و دعایی وجود ندارد و سند صحیحی نیز بر آن یافت نشده است.
مرحوم حاجى نورى در کتاب مستدرک الوسائل مى گوید:
به خط مرحوم شهید نوشته ا ى دیدم که خواندن این دو بیت براى پیدا شدن گمشده خوب است و به امام معصوم هم اسناد داده نشده است.
همچنین در بحارالانوار از یکی از شارحان سنی مذهب دیوان منسوب به امیرالمؤمنین(علیه السلام) میبدى نقل شده که هاتفى در روز احد این دو بیت شعر را براى پیامبر خواند. (1)
متن کتاب بحارالانوار علامه مجلسى چنین است:
در جنگ احد وقتى جبرئیل نازل شد و جمله معروف : «لا فتى الا على، لاسیف الا ذوالفقار » را آورد، این جمله از رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شنیده شد:
ناد علیاً مظهر العجائب تجده عوناً لک فى النوائب کل غم و هم سینجلىّ بولایتک یا على یا على یا على این مطلب در بین مردم مشهور است و از اهل سنت هم شنیده شده است.(2)
البته، اهل ذکرخواصی برای این ذکر نوشته اند و گاهی هم تجربه شده است که خواندن آن به قصد رجاء یعنی امید ثواب اشکال ندارد. چون در امور مستحبی و دعاها و اذکار علماء روی سند آن ها دقت زیاد را لازم نمی دانند و قاعده ای دارند به نام تسامح در ادله سنن که مستند آن بعضی روایات است و مضمونش اینست که اگر کسی شنید مثلا فلان عمل را انجام دهد فلان مقدار ثواب را دارد در صورتی که انجام دهد خداوند او را از ثواب محروم نمی کند اگر چه بعدا معلوم شود آن روایت اصلا سندی نداشته و از طریق معصومین نرسیده است.
بنابر این، این ختم داراى سند منسوب به ائمه معصومین(علیهم السلام) نمى باشد و هر چند ممکن است فرقه هاى منحرف نیز این اشعار را بخوانند، ولى اشعار ذکر شده اختصاصى به آنان ندارد. همچنین طبق فتاوی مشهور مراجع عظام تقلید، خواندن این قبیل دعاها که اعتبار سندش معلوم نشده، به امید ثواب و نه به قصد ورود اشکال ندارد. یعنی به امید ثواب خوانده شود، نه به این قصد که از معصوم(علیه السلام) وارد شده است.
پی نوشت:
(1) بحارالأنوار، ج20، ص73 ؛ مستدرک الوسائل، ج 15، ص 483.
(2) در بحارالانوار، ج 20 ، ص 73، ح 11.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها