۱۳۹۶/۱۰/۰۴
–
۱۴۳ بازدید
آیا روایت تاریخی برای یک دعا، سند محسوب می شود؟ مثلا برخی می گویند دعای ناد علی که هر کس در آن شک کند کافر است، ظاهرا در جنگ احد به حضرت علی(ع) الهام گردید.
به توضیح ذیل توجه کنید :1- ختم ناد علی دارای سند معتبرى نیست. مرحوم حاجى نورى در کتاب مستدرک الوسائل مى گوید: به خط مرحوم شهید نوشته اى دیدم که خواندن این دو بیت براى پیدا شدن گمشده خوب است و به امام معصوم هم اسناد نشده است. همچنین در بحار از شرح دیوان منسوب به امیرالمؤمنین(ع) میبدى نقل شده که هاتفى در روز احد این دو بیت شعر را براى پیامبر خواند.2- قابل ذکر است نقل میبدى داراى سند نمى باشد، علاوه بر این که میبدى شافعى مذهب و از اهل سنت مى باشد. بنابراین، این ختم داراى سند به ائمه معصومین(ع) نمى باشد. ( بحارالأنوار، ج 20 ، ص 73 ؛ مستدرک الوسائل، ج 15 ، ص 483 )
3- به طورى که علامه مجلسى (در ج 20 بحارالانوار، ص 73، ح 11) آورده است: در جنگ احد وقتى جبرئیل نازل شد و جمله معروف {لا فتى الا على، لاسیف الا ذوالفقار }را آورد، این جمله از رسول خدا (ص) شنیده شد:
{ناد علیاً مظهر العجائب # تجده عوناً لک فى النوائب } {کل غم و هم سینجلىّ # بولایتک یا على یا على یا على } این مطلب در بین مردم مشهور است و از اهل سنت هم شنیده شده است. البته ممکن است فرقه هاى منحرف نیز این اشعار را بخوانند، ولى اشعار ذکر شده اختصاصى به آنان ندارد.
4- حدیث یا دعا گر چه سند معتبر ندارد اما مخالف مسلمات شرعی و شیعی در مورد علی(ع) نیست . اهل ذکر هم خواصی برای این آن نوشته اند و گاهی هم تجربه شده است و لذا خواندن آن به قصد رجاء یعنی امید ثواب اشکال ندارد. چون در امور مستحبی و دعاها و اذکار علماء روی سند آن ها دقت زیاد را لازم نمی دانند و قاعده ای دارند به نام « تسامح در ادله سنن » که مستند آن بعضی روایات است و مضمونش اینست که اگر کسی شنید مثلا فلان عمل را انجام دهد فلان مقدار ثواب را دارد در صورتی که انجام دهد خداوند او را از ثواب محروم نمی کند .
3- به طورى که علامه مجلسى (در ج 20 بحارالانوار، ص 73، ح 11) آورده است: در جنگ احد وقتى جبرئیل نازل شد و جمله معروف {لا فتى الا على، لاسیف الا ذوالفقار }را آورد، این جمله از رسول خدا (ص) شنیده شد:
{ناد علیاً مظهر العجائب # تجده عوناً لک فى النوائب } {کل غم و هم سینجلىّ # بولایتک یا على یا على یا على } این مطلب در بین مردم مشهور است و از اهل سنت هم شنیده شده است. البته ممکن است فرقه هاى منحرف نیز این اشعار را بخوانند، ولى اشعار ذکر شده اختصاصى به آنان ندارد.
4- حدیث یا دعا گر چه سند معتبر ندارد اما مخالف مسلمات شرعی و شیعی در مورد علی(ع) نیست . اهل ذکر هم خواصی برای این آن نوشته اند و گاهی هم تجربه شده است و لذا خواندن آن به قصد رجاء یعنی امید ثواب اشکال ندارد. چون در امور مستحبی و دعاها و اذکار علماء روی سند آن ها دقت زیاد را لازم نمی دانند و قاعده ای دارند به نام « تسامح در ادله سنن » که مستند آن بعضی روایات است و مضمونش اینست که اگر کسی شنید مثلا فلان عمل را انجام دهد فلان مقدار ثواب را دارد در صورتی که انجام دهد خداوند او را از ثواب محروم نمی کند .