۱۳۹۷/۱۰/۲۶
–
۹۷۳ بازدید
ایا قیافه حضرت ادم شبیه انسانهای اولیه بوده است؟
در روایات مطرح شده است که امام باقرعلیه السلام به جابر بن یزید می گوید: «گویا تو گمان می کنی که خداوند فقط این عالم را آفرید و بس و همچنین گمان می کنی که خداوند بشری غیر از شما نیافریده است؛ آری به خدا قسم! خداوند هزار هزار عالم و هزار هزار آدم آفرید و تو در آخر این عالم ها و آدم ها هستی».( صدوق، خصال، ج2، ص450)برخی از اندیشمندان اسلامی بر اساس این روایات معتقدند که آدم علیه السلام نخستین انسانی نبوده که گام بر روی کره خاکی نهاده است؛ بلکه قبل از او انسان های دیگری بوده اند که به دلایل نامعلومی نسلشان منقرض گشته است.( منشور جاوید، جعفر سبحانی، ج4، ص94)
در خصوص خلقت آدم دیدگاه های گوناگونی مطرح شده است که برخی عبارتند از:
1. پیش از حضرت آدم، هیچ موجودی از آدم یا شبیه آدم وجود نداشته و حضرت آدم یک دفعه و به طور مستقل خلق شده است.
2. پیش از حضرت آدم، موجوداتی شبیه آدم و جن بوده اند و سپس یا از بین رفته اند و یا هنوز هم وجود دارند.
3. پیش از حضرت آدم، انسان هایی وجود داشته، ولی تکامل نایافته بودند و به هر دلیل از میان رفته و منقرض شده اند و آن گاه حضرت آدم بدون ارتباط با آدم های گذشته، به طور کامل مستقل آفریده شد.
4. پیش از حضرت آدم، انسان هایی وجود داشته اند و تکامل نایافته بودند؛ اما از میان نرفتند؛ بلکه در بستر تکامل خود به مرحله انسانیت رسیده، حضرت آدم علیه السلام نخستین انسان و نخستین پیامبر از نسل همه آدم ها بوده و یک باره خلق نشده است.( ر.ک: یوسفی اشکوری؛ بازخوانی قصد خلقت؛ محمدتقی جعفری، آفرینش انسان؛ مصباح یزدی، معارف قرآن؛ مشکینی، تکامل در قرآن؛ سبحانی، خلقت انسان؛نصری، مبانی انسان شناسی در قرآن؛بازرگان، طبیعت و تکامل؛ سبحانی، داروینیسم یا تکامل انواع؛ احد فرامرز قرا ملکی، موضع علم و دین در خلقت انسان)
از مجموع آیات قرآنی این نکته به دست می آید که سرسلسله افراد انسانی، موجودی به نام حضرت آدم علیه السلام بوده است و افراد نسل او بر اثر نطفه هایی که در رحم مادرانشان انعقاد پیدا می کنند، ایجاد می شوند؛ اما این که خود آدم چگونه پیدا شده، از جمع آیات به این نتیجه می رسیم که حضرت آدم علیه السلام بدون پدر و مادر، از عناصر خاکی و روحی الهی ایجاد شده است، باصطلاح یک خلقت تاسیسی است که شباهتی به انسانهای قبلی ندارد.
اگر هم شواهدی دال بر وجود موجوداتی شبیه به انسان در سال های بسیار دور پیدا شده است، منافاتی با این مسئله ندارد که انسان های فعلی از نسل آدم وحوا می باشند و آدم و حوا از نسل انسان ها یا شبه انسان های گذشته نمی باشند و در علم امروز هم چنین چیزی اثبات نشده است و تنها در حد یک فرضیه آن هم در نزد بعضی از زیست شناسان مطرح می باشد.
در خصوص خلقت آدم دیدگاه های گوناگونی مطرح شده است که برخی عبارتند از:
1. پیش از حضرت آدم، هیچ موجودی از آدم یا شبیه آدم وجود نداشته و حضرت آدم یک دفعه و به طور مستقل خلق شده است.
2. پیش از حضرت آدم، موجوداتی شبیه آدم و جن بوده اند و سپس یا از بین رفته اند و یا هنوز هم وجود دارند.
3. پیش از حضرت آدم، انسان هایی وجود داشته، ولی تکامل نایافته بودند و به هر دلیل از میان رفته و منقرض شده اند و آن گاه حضرت آدم بدون ارتباط با آدم های گذشته، به طور کامل مستقل آفریده شد.
4. پیش از حضرت آدم، انسان هایی وجود داشته اند و تکامل نایافته بودند؛ اما از میان نرفتند؛ بلکه در بستر تکامل خود به مرحله انسانیت رسیده، حضرت آدم علیه السلام نخستین انسان و نخستین پیامبر از نسل همه آدم ها بوده و یک باره خلق نشده است.( ر.ک: یوسفی اشکوری؛ بازخوانی قصد خلقت؛ محمدتقی جعفری، آفرینش انسان؛ مصباح یزدی، معارف قرآن؛ مشکینی، تکامل در قرآن؛ سبحانی، خلقت انسان؛نصری، مبانی انسان شناسی در قرآن؛بازرگان، طبیعت و تکامل؛ سبحانی، داروینیسم یا تکامل انواع؛ احد فرامرز قرا ملکی، موضع علم و دین در خلقت انسان)
از مجموع آیات قرآنی این نکته به دست می آید که سرسلسله افراد انسانی، موجودی به نام حضرت آدم علیه السلام بوده است و افراد نسل او بر اثر نطفه هایی که در رحم مادرانشان انعقاد پیدا می کنند، ایجاد می شوند؛ اما این که خود آدم چگونه پیدا شده، از جمع آیات به این نتیجه می رسیم که حضرت آدم علیه السلام بدون پدر و مادر، از عناصر خاکی و روحی الهی ایجاد شده است، باصطلاح یک خلقت تاسیسی است که شباهتی به انسانهای قبلی ندارد.
اگر هم شواهدی دال بر وجود موجوداتی شبیه به انسان در سال های بسیار دور پیدا شده است، منافاتی با این مسئله ندارد که انسان های فعلی از نسل آدم وحوا می باشند و آدم و حوا از نسل انسان ها یا شبه انسان های گذشته نمی باشند و در علم امروز هم چنین چیزی اثبات نشده است و تنها در حد یک فرضیه آن هم در نزد بعضی از زیست شناسان مطرح می باشد.