خانه » همه » مذهبی » شبهات خاص دینی

دانلود کتاب های امتحان شده

شبهات خاص دینی

لطفا هروقت سوال داشتید یکی یکی ارسال کنید تا هم با سرعت بیشتر و هم کیفیت بهتر پاسخ داده شود. چندین سوال مهم را مطرح کردید که پاسخ به آنها فرصت طولانی و مستقل را طلب دارد .کنجکاوی و مطالعه و یافتن جواب خیلی از شبهات نعمتی است تا در مسیر زندگی و اندیشه بهترین را انتخاب کنیم و این حاصل نمی‌شود مگر با مطالعه کتاب‌های ارزشمند. پاسخ اجمالی به سوالات شما را تقدیم می‌کنیم :
جواب 1:
– رابطه ایی بین مهربانی و عدالت با پیشرفت وجود ندارد . می شود به توسعه و پیشرفت رسید اما مهربان و عادل نبود همانند نظام های لیبرال دموکراسی که اعتقادی به معنویت و اخلاق و مهربانی و عدالت ندارند به سرمایه داری و توسعه و پیشرفت رسیدند اما با غارت و چپاول سرمایه های ملل محروم .
– این که تمام کشورهای اسلامی به نسبت سایر کشور ها عقب مانده تریند هم گزارش دقیقی نیست یک چهارم ( 50 ) کشورهای جهان کشور های اسلامی هستند و از میان سایر کشور ها فقط چند کشور پیشرفته و توسعه یافته هستند و سایر کشورها ( در حدود 130 کشور ) نه تنها از کشورهای اسلامی پیشرفته نیستند که عقب مانده تر هستند .
– راز عقب ماندگی های کشور های اسلامی به علل و عوامل متعددی ازجمله سرقت علوم و منابع آنها توسط کشورهای پیشرفته بستگی دارد که در جای دیگری باید به آن پرداخت.

جواب 2.
– علی ع نظر خاصی در باره فتوحات و فتح ایران نداشت، اگرهم تصریحی در این خصوص داشتند به دست ما نرسیده چون متاسفانه در تاریخ ضبط نشده است.
– اصل فتوحات قابل دفاع است گرچه ممکن است در کیفیت و چگونگی فتوحات مشکلات و مباحثی وجود داشته باشد.
– بزرگنمایی کشتن و قتل و غارت و اسارات ایرانیان توسط اعراب نیز از دروغ های است که متاسفانه در جهت اسلام ستیزی و عرب ستیزی بر جسته می شود . گرچه در برخی از منابع آمده است اما سایر منابع آن را تایید نمی‌کند .
– افسانه کتاب سوزی ایران و مصر هم از جمله دروغ هاست مسلمانان هرگز هیچ کتاب و کتابخانه ایی را آتش نزدند بلکه رشد اسلام و مسلمانان با ترجه علوم از ایران و یونان و چین و مصر و… صورت پذیرفت .
در این خصوص حتما به کتاب خدمات متقابل اسلام و ایران شهید مطهری مراجعه نمایید .

جواب3.
– گرچه اصل یهود پیروان موسی پیامبر بودند و خداپرست اما بر اساس قرآن عالمان یهود دین یهود را تحریف کردند و آیین خداپرستی خود را زیر پا گذاشتند . آنان سرسخت ترین دشمنان اسلام و پیامبر(ص) بودند .
لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ النَّاسِ عَدَاوَةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الْیَهُودَ وَالَّذِینَ أَشْرَکُوا ۖ وَلَتَجِدَنَّ أَقْرَبَهُمْ مَوَدَّةً لِلَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ قَالُوا إِنَّا نَصَارَىٰ ۚ ذَٰلِکَ بِأَنَّ مِنْهُمْ قِسِّیسِینَ وَرُهْبَانًا وَأَنَّهُمْ لَا یَسْتَکْبِرُونَ
هر آینه دشمن‌ترین مردم نسبت به مسلمانان، یهود و مشرکان را خواهی یافت، و با محبت‌تر از همه کس به اهل ایمان آنان را که گویند: ما نصرانی هستیم. این (دوستی نصاری نسبت به مسلمین) بدین سبب است که برخی از آنها دانشمند و پارسا هستند و تکبر و گردنکشی (بر حکم خدا) نمی‌کنند. آیه 82 سوره مائده.

– پیامبرص و اسلام هرگز آغاز گر جنگ نبودند و نیستند . یهود و یهودیان قصد فتنه و فتنه انگیزی داشتند و دارند و لذا پیامبر ص با آنها مقابله کرد .
– یهودیان عهد و پیمان با پیامبرص و مسلمانان را شکستند و به توطئه چینی و قصد قتل و ترور پیامبر و مسلمانان را داشتند که پیامبر در جنگ خیبر و قزوه بنی المصطلق و بنی قینقاع به جنگ با آنها پرداخت و بساط یهودیان را در مدینه برچید .
– بسیاری از یهودیان بدون جنگ صلح را پذیرفتند و در معاهده با پیامبر و مسلمانان برآمدند اما برخی از آنان مقاومت کردند و در جنگ شکست خوردند .

جواب۴.
– گرچه امروز مشرکان و اهل کتاب جزیه نمی پردازند ! اما جزیه قانونی مخالف با حقوق بشر نبود و نیست .
جزیه چیزی شبیه مالیات است که اهل کتاب به حکومت اسلامی می پردازند، اهل کتاب بدون حضور در جنگ‌ها و امور نظامی در آسایش و رفاه کامل در پناه حکومت اسلامی دارای درآمد و رشد بودند و در سایه‌ی آن زندگی می‌کردند، جزیه‌ی آنها بخشی از این امنیت و عدم حضور در میادین جنگ را جبران می‌کرد .
– مسلمان علاوه بر انجام واجبات اجتماعی و میدانی مثل جنگ و جهاد باید خمس و زکات به حاکم شرع بپردازند در حالی که جهاد و خمس و زکات و سایر موارد مالی بر اهل کتاب واجب نیست و از طرفی حاکمیت و حکومت اسلامی باید از سلامت و امنیت اهل کتاب دفاع کند، طبعا در مقابل، اهل کتاب باید حداقلی باسم جزیه به حکومت بپردازند .

جواب۵.
– برده داری با مدل‌های مختلف در همه جوامع بشری قبل از اسلام وجود داشت و متاسفانه دارد !
– اسلام و پیامبر(ص) سعی در وضع قوانینی برای برده و برده داری آوردند مثل : احترام به بردگان ، وضع قوانین برای بردگان ، آزادی بردگان به بهانه های مختلف و…
– قوانین اسلام برای الغای برده داری بود، احکامی وضع کرد که تا برده داری از چهره جامعه اسلامی زدوده شود مثلا کفاره برخی گناهان یا انجام ندادن برخی تکالیف را آزاد کردن برده قرار داد که امروزه دیگر آن کفاره‌ها بخاطر نبودن برده در جوامع اسلامی موضوعیت ندارد مثل کفاره افطار روزه در ماه مبارک رمضان، امروزه در بسیاری از کشورهای پیشرفته مثل آمریکا تا چندین سال قبل برده داری مرسوم بود و حتی در برخی از کشورها هنوز وجود دارد .
– البته مدل برده داری عوض شد و امروز کشور های غربی مسلمانان و کل جوامع عقب مانده را به بردگی و استثمار و استعمار گرفتند .

‌جواب6.
– در باره ازدواج های پیامبر(ص) و علل و عوامل آن سخن بسیار است .
– درباره ازدواج پیامبرص با حضرت خدیجه(س) سن و سال پیامبر(ص) و خدیجه(س) ، ازدواج یا عدم ازدواج خدیجه س قبل از پیامبر ص ، فرزندان خدیجه س و…… در منابع تاریخی اختلاف است .
– آنچه در ازدواج پیامبر ص و حضرت خدیجه س مهم بود هم کفو بودن و ملاک ها و معیارهای اخلاقی بوده است نه زیبایی و ثروت و مال و منال خدیجه(س) و یا پیامبر(ص) ، برخلاف تصور خیلی‌ها این حضرت خدیجه بودند که پیشنهاد ازدواج با پیامبر(ص) را مطرح کردند.

جواب۷.
– خداوند عادل است و در عدالت او شکی نیست پس هر کاری اگر خدا انجام داد بر اساس عدالت است . خلقت مرد و زن با ظرفیت مختلف صورت گرفته و به هیچ‌وجه یکی نیستند تا توقع انجام امور بطور مساوی از آنها برود مثل مدیریت کلان نبوت و رهبری دینی در جوامع. برخی خصوصیات خاص خلقت زنانه است که برای آن خصوصیت مسئولیت بر عهده‌اش گذاشته شده مثل کانون عاطفه و احساس بودن برای مسئولیت مادری و پرورش فرزند.
پیامبری از شئونات قرارداده شده از طرف خداوند است اما پادشاهی از مقامات اجتماع بشری است که از طرف افراد انسانی که به او وابسته‌اند واگذار می‌شود و معلوم نیست پادشاه زن وظایف خود را تمام و کمال ودرست انجام داده باشد. ولی در مقام امامت و نبوت انتصاب از طرف پروردگار است که به معصوم واگذار می‌کند که خطایی در فعل و اندیشه او راه ندارد .
– در اینکه چرا پیامبر زن نداریم ؟ پاسخ های بسیاری وجود دارد . مهم‌ترین پاسخ چنین است که این وظیفه سنگین از زنان برداشته شده است .
– هرچند بر برخی از زنان همانند مادر موسی(ع) بطور ظریفی وحی نازل می شد.
– اما پیامبر به معنای صاحب شریعت فقط مردان دارای کتاب الهی بودند و این پیامبران از دامن مردان زنان بزرگی بر خواستند .
– زنان به علت ویزگی های فیزیولوژی توان مدیریت در سطح نبوت و امامت را ندارند گرچه ممکن است مدیریت و قدرت بر یک بخش را داشته باشند .
– پیامبری همراه با سختی ها و مشقات و درگیری ها و جنگ و صلح و تنش ها و حوادث بسیار است که از توان زنان خارج است .
نبوّت و رسالت به کارهای اجرایی نیاز دارد و خصوصیات بدنی و جسمی مردها به گونه‌ای است که تاب تحمل این وظیفه سنگین را دارند.
از طرفی، پشتوانه نبوت و رسالت مقام ولایت است و کمال انسان، رسیدن به مقام «ولی‌الله» است که این مقام، به مرد یا زن اختصاص ندارد. زنان بزرگی چون آسیه، مریم، حضرت زهرا، زینب کبرا و حضرت معصومه (سلام‌الله علیهنّ) بوده‌اند که هر یک با حفظ مرتبه و درجه خاص خود، می‌توانند به مقام ولایت رسیده باشند.
نبوت و رسالت امری اجرایی است و دلیل اینکه زنی به مقام نبوت نرسید، این است که پیامبر باید با همه افراد جامعه تماس بگیرد یا در جنگ و مسایل دیگر، فرماندهی را به عهده بگیرد که این کار برای زنان دشوار است، پس اگر همه پیامبران مرد بودند، به این معنی نیست که این مقام، کمال معنوی مخصوص مرد است، بلکه کمال معنوی به ولایت اختصاص دارد که در ولایت الهی میان زن و مرد تفاوتی نیست و هر دو می‌توانند «ولی‌الله» باشند. جوادی آملی، نسیم اندیشه

براى مطالعه بیشتر:
– حقوق و سیاست در قرآن صفحه ۲۱۱، استاد مصباح یزدى
– در هستى شناسى زن، اسد الله جمشیدى، غلامعلى عزیزى کیا، حسن زارع، احمد طاهرى نیا، موسسه آموزش و پژوهشى امام خمینى (ره).
– توصیه ها و پرسش ها و پاسخ ها در محضر حضرت آیت الله جوادى آملى. صفحه ۹۰- ۸۹.
– انسان کامل (شهید مطهری)
– نظام حقوق زن در اسلام (شهید مطهری)
– زن در آینه جمال و جلال الهی ( آیت الله جوادی آملی)
– زن از دیدگاه نهج البلاغه ( فاطمه علایی)

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها