خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » شلیک بیش از 2 هزار موشک از سوی روسیه به خاک اوکراین/درخواست سناتور روس برای اعدام اسرای اوکراینی/درخواست زلنسکی از بن زاید برای مشارکت در بازسازی اوکراین

دانلود کتاب های امتحان شده

شلیک بیش از 2 هزار موشک از سوی روسیه به خاک اوکراین/درخواست سناتور روس برای اعدام اسرای اوکراینی/درخواست زلنسکی از بن زاید برای مشارکت در بازسازی اوکراین

شلیک بیش از 2 هزار موشک از سوی روسیه به خاک اوکراین/درخواست سناتور روس برای اعدام اسرای اوکراینی/درخواست زلنسکی از بن زاید برای مشارکت در بازسازی اوکراین

بین الملل تابناک: هشتاد و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

روسیه نسل جدید سلاح‌های لیزری را در اوکراین استفاده کرد
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ – ۱۲:۴۱

در بحبوحه موج ارسال تسلیحات نظامی از سوی کشورهای عضو ناتو به اوکراین برای مقابله با عملیات نظامی ویژه روسیه، مقامات مسکو اما از استفاده شدن نسل جدید سلاح‌های لیزری این کشور در اوکراین خبر دادند.

«یوری بوریسوف» معاون نخست‌وزیر روسیه بامداد پنجشنبه اعلام کرد نیروهای این کشور از نسل جدیدی از سلاح‌های لیزری قدرتمند در اوکراین برای سوزاندن هواپیماهای بدون سرنشین استفاده می‌کنند و برخی از تسلیحات مخفی مسکو را برای مقابله با سیل تسلیحات غربی که به همسایه شوروی سابق خود عرضه می‌شود، به کار می‌گیرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، اطلاعات کمی در مورد ویژگی‌های سلاح های لیزری جدید به‌نام «پِرسوِت» وجود دارد به نام راهب جنگجوی ارتدوکس قرون وسطایی «الکساندر پرسوت» که در نبرد کشته شد، نام‌گذاری شده است.

بوریسوف توضیح داد که سلاح پرسوت در حال حاضر به طور گسترده در حال استقرار است و می‌تواند ماهواره‌ها را تا ارتفاع ۱۵۰۰ کیلومتری زمین را کور می‌کند.

بر اساس این گزارش، وی اظهار داشت که هم‌اکنون سامانه‌های لیزری روسی قدرتمندتری نسبت به پرسوت وجود دارد که می‌توانند پهپادها و سایر تجهیزات را بسوزاند.

به نوشته رویترز، معاون نخست‌وزیر روسیه در امور نظامی، به آزمایشی در روز سه شنبه اشاره کرد که به گفته او یک پهپاد را در فاصله ۵ کیلومتری در عرض ۵ ثانیه سوزاند.

بوریسوف در مصاحبه تلویزیونی تصریح کرد: «اگر پرسوت تجهیزات نظارتی را کور می‌کند، نسل جدید سلاح‌های لیزری منجر به تخریب فیزیکی هدف می‌شود، تخریب حرارتی، آنها می‌سوزند».

وی در پاسخ به این سوال که آیا از چنین سلاح‌هایی در اوکراین استفاده می‌شود یا خیر، گفت: «بله. اولین نمونه‌های اولیه در حال حاضر در آنجا مورد استفاده قرار می‌گیرند».

بر اساس این گزارش، معاون نخست‌وزیر روسیه نام سلاح لیزری جدیدی را که در اوکراین آزمایش شده، «زادیرا» عنوان کرد.

به نوشته رویترز، تقریباً هیچ چیز در مورد زادیرا به طور عمومی شناخته نشده است، اما در سال ۲۰۱۷ رسانه‌های روسی گفتند که شرکت اتمی دولت روسیه (روس‌اتم) به توسعه آن سلاح به عنوان بخشی از برنامه‌ای برای ایجاد اصول فیزیکی جدید مبتنی بر تسلیحات کمک می‌کند.

درخواست زلنسکی از بن زاید برای مشارکت در بازسازی اوکراین
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ – ۱۲:۳۷

رئیس جمهور اوکراین از رئیس جدید امارات خواست تا در راستای تلاش‌ها برای بازسازی اوکراین پس از پایان حمله روسیه به خاک این کشور مشارکت کند.

به گزارش سایت شبکه خبری روسیا الیوم، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در صفحه کاربری خود در توییتر، انتخاب محمد بن زاید آل نهیان به عنوان رئیس امارات را تبریک گفت.

وی در ادامه افزود: ما درخصوص فرصت‌های تامین سوخت و خطرات علیه امنیت غذایی در جهان رایزنی کردیم و همچنین از او خواستیم تا در بازسازی اوکراین در دوره پس از جنگ مشارکت کند.

این اظهارات در حالی ایراد شد که روسیه به جنگ خود در اوکراین ادامه می‌دهد.

پیشتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نیز با محمد بن زاید آل نهیان تماس تلفنی برقرار کرد و انتصابش در پست رئیس امارات را به وی تبریک گفت.

فنلاند و سوئد سلاح گرم و ضد تانک می‌خرند
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ – ۱۲:۳۵

فنلاند و سوئد همزمان با ارائه درخواست برای پیوستن به ناتو، قرار است سلاح گرم و ضد تانک بخرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه فنلاند اعلام کرد که این دو کشور قرار است همکاری خود را در زمینه خرید تجهیزات دفاعی افزایش دهند و با پیوستن به توافقنامه خرید تسلیحات ضد تانک از سازنده تسلیحات سوئدی به نام Saab Dynamics همکاری خواهند کرد.

وزیر دفاع فنلاند همچنین مجوز خرید مشترک اسلحه‌های گرم کوچک از جمله تفنگ‌های تهاجمی، تفنگ ساچمه‌ای و اسلحه برای حفاظت شخصی را صادر کرده است.

حمله روسیه به اوکراین در ۲۴ فوریه سال جاری میلادی، فنلاند و سوئد را به این ذهنیت رسانده که به ناتو ملحق شوند.

وزارت خارجه فنلاند همچنین اعلام کرد، توافق برای خرید تسلیحات ضد تانک شامل خرید موشک، تفنگ بدون لگد، مهمات و سایر تجهیزات مرتبط می‌شود.

در ادامه این بیانیه همچنین ذکر شده است: تدارکات مشترک که توسط اسناد اجرایی امکان‌پذیر شده، دسترسی تجهیزات دفاعی حیاتی را در فنلاند و سوئد بهبود می‌بخشد، چون این دو کشور می‌توانند از طریق همان توافق‌نامه تجاری عمل کنند.

آمریکا از بازگشایی سفارت خود در کی‌یف خبر داد
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ – ۱۲:۳۵

وزیر خارجه آمریکا امروز (چهارشنبه) بازگشایی سفارت کشورش در کی‌یف، پایتخت اوکراین را اعلام کرد.

به گزارش روسیا الیوم، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با اعلام خبر بازگشایی سفارت کشورش در کی‌یف، تصریح کرد: آمریکا تدابیر بیشتری را برای افزایش امنیت کارمندانش اتخاذ کرده و تدابیر و پروتکل‌های امنیتی خود را تقویت کرده است.

وی تاکید کرد: ما به رویارویی با چالش‌های آتی پایبند هستیم.

بلینکن بر پایبندی واشنگتن نسبت به دولت و مردم اوکراین تاکید کرد و گفت: ما خواهان اجرای مأموریتمان از سفارت آمریکا در کی‌یف هستیم.

روسیه: ۹۵۹ نیروی اوکراینی در ماریوپل خود را تسلیم کردند
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ – ۱۲:۲۶

روسیه اعلام کرد که در دو روز گذشته در مجموع ۹۵۹ نیروی اوکراینی از جمله ۸۰ مجروح از پناهگاه‌ها و تونل‌های زیر کارخانه فولاد آزوفستال در ماریوپل خارج شده و خود را تسلیم کرده‌اند.

به گزارش “رویترز”، وزارت دفاع روسیه چهارشنبه شب تصریح کرد، ۶۹۴ جنگجوی اوکراینی از جمله اعضای هنگ آزوف در ۲۴ ساعت گذشته تسلیم شده‌اند که ۲۹ نفر آن‌ها مجروح شده‌اند.

این وزارتخانه افزود، روسیه روز چهارشنبه منطقه سولدار در دونتسک واقع در شرق اوکراین را با موشک هدف قرار داده است.

درخواست سناتور روس برای اعدام اسرای اوکراینی
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ – ۱۲:۲۵

یک سناتور روس اعلام کرد صدها نیروی هنگ آزوف ارتش اوکراین و نیروهای جدایی طلب این کشور که تسلیم نیروهای روسیه شده‌اند، باید اعدام شوند.

به گزارش بامداد پنجشنبه الجزیره، آندره کلیچاس سناتور روس در کانال تلگرامی خود نوشت: تمام نازی‌های مدرن از هنگ آزوف باید به خاطر جنایتی‌هایی که در دونتسک و لوهانسک انجام داده‌اند، محاکمه شوند.

وی افزود: این افراد باید با توجه به قوانین جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک محاکمه شوند.

در قوانین روسیه حکم اعدام وجود ندارد اما جمهوری‌های مردمی لوهانسک و دونتسک بر اساس قانون جوزف استالین رهبر اتحاد جماهیر شوروی در زمان جنگ جهانی دوم اداره می‌شوند که در آن اعدام برای تعدادی از جرایم درنظر گرفته شده است.

کرملین بارها اعلام کرده است که هنگ آزوف شامل نژادپرستان سفیدپوست و حامیان نازی در دوران مدرن می‌شود.

مخالفت کرواسی با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو
۱۴۰۱/۰۲/۲۹ – ۱۲:۲۴

زوران میلانوویچ رئیس جمهور کرواسی گفت، همانند ترکیه باید با پیوستن سوئد و فنلاند به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) مخالفت کرد.

به گزارش “آسوشیتد پرس” میلانوویچ با آندری پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی، در مورد برخی مسائل، از جمله حمایت از درخواست‌های سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو اختلاف شدیدی دارد.

میلانوویچ روز چهارشنبه گفت: کرواسی باید با عضویت فنلاند و سوئد در ناتو مخالفت کند.

وی افزود، قبل از اینکه پارلمان کرواسی عضویت فنلاند و سوئد در ناتو را تصویب کند، این پارلمان باید از بوسنی بخواهد تا با تغییر قوانین انتخاباتی خود، انتخاب متحدان ملی‌گرای کروات-بوسنیایی در پست‌های مهم دولتی را آسان‌تر کند.

شلیک بیش از 2 هزار موشک از سوی روسیه به خاک اوکراین

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین اعلام کرد، در طول سه ماه گذشته، روسیه بیش از ۲ هزار موشک به اوکراین شلیک کرده است.

به گزارش “آسوشیتد پرس”، زلنسکی در اظهارات چهارشنبه شب خود به مردم اوکراین گفت: اکثر این موشک‌ها به مناطق غیر نظامی برخورد کرده و ارزش راهبردی نظامی زیادی برای روسیه نداشته است.

رئیس جمهور اوکراین افزود، در روز گذشته (سه‌شنبه) موشک‌های روسیه به شهرهای میکولایف و دنیپرو واقع در جنوب این کشور اصابت کرده است.

زلنسکی به بیانیه روسیه مبنی بر استقرار تسلیحات لیزری جدید در اوکراین اشاره کرد و گفت، این امر نشان دهنده تمایل مسکو به یافتن جایگزینی برای موشک‌های خود است.

رئیس جمهور اوکراین در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد، اوکراین مصمم به باز پس گیری شهرهای جنوبی خرسون، ملیتوپل، بردیانسک، انرودار و ماریوپل از نیروهای روسیه است.

وی تاکید کرد: همه شهرها و جوامع ما که به صورت موقت اشغال شده‌اند باید بدانند که اوکراین بازخواهد گشت.

انگلیس: روسیه ابتکار عمل را در جنگ اوکراین از دست داده است

وزارت دفاع انگلیس با اشاره به اخراج برخی از فرماندهان ارشد روسیه در جنگ با اوکراین مدعی شد که مسکو ابتکار عمل را از دست داده است.

 در بیانیه روز پنجشنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است: روسیه در هفته های اخیر فرماندهان ارشدی را که عملکرد ضعیفی در مراحل آغازین حمله به اوکراین داشتند، اخراج کرده است.

این بیانیه می‌افزاید: ژنرال «سرهی کیسل» که فرماندهی ارتش زبده گاردهای تانک اول را بر عهده داشت، به دلیل ناکامی در تصرف خارکیف از کار تعلیق شد. معاون دریاسالار «ایگور اوسیپوف» که فرماندهی ناوگان دریای سیاه روسیه را برعهده داشت نیز احتمالاً در پی غرق شدن کشتی رزمی مسکوا در ماه آوریل تعلیق شد. «والری گراسیموف»، رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فدراسیون روسیه احتمالاً در سمت خود باقی می ماند، اما مشخص نیست که آیا او اعتماد ولادیمیر پوتین را حفظ می کند یا خیر.

در ادامه بیانیه آمده است:‌ فرهنگ پنهان کاری و فراری دادن احتمالاً در ارتش و سیستم امنیتی روسیه رایج است.

وزارت دفاع انگلیس بر همین اساس ادعا کرد: بسیاری از مقام های دخیل در تهاجم به اوکراین احتمالاً به طور فزاینده‌ای سرگرم اجتناب از مقصر شناخته شدن در عقب‌نشینی‌های روسیه هستند و به نظر می رسد این مساله فشار بیشتری بر مدل متمرکز فرماندهی و کنترل روسیه وارد می‌کند زیرا افسران به طور فزاینده‌ای به دنبال ارجاع تصمیمات کلیدی به مافوق خود هستند.

بر اساس ارزیابی های ادعایی وزارت دفاع انگلیس، در چنین شرایطی برای روسیه دشوار خواهد بود که ابتکار عمل را دوباره به دست آورد.

کمک مالی ۶۰۰ میلیون دلاری ژاپن به اوکراین

«فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن روز پنجشنبه اعلام کرد این کشور تصمیم دارد میزان کمک های مالی خود به اوکراین را در اقدامی هماهنگ با بانک جهانی با هدف حمایت از اوکراین به دوبرابر افزایش داده و به ۶۰۰ میلیون دلار برساند.

به گزارش رویترز، کیشیدا با تاکید بر حمایت همه جانبه توکیو از کی یف، خاطرنشان کرد: ژاپن در کنار اوکراین ایستاده است.

پیشتر ژاپن به عنوان یکی از اعضای گروه هفت خواستار اعطای وام به ارزش ۳۰۰ میلیون دلار به اوکراین شده بود.

در تاریخ ۲۷ اردیبهشت سال جاری، ژاپن و اوکراین قرارداد وام بانکی به ارزش ۱۰۰ میلیون دلار امضا کردند که بخشی از بسته ۳۰۰ میلیون دلاری حمایتی ژاپن از اوکراین به دلیل حمله نظامی روسیه به این کشور است.

به گزارش پایگاه خبری «ان اچ کی» ژاپن، مراسم امضای توافقنامه وام بانکی ۱۰۰ میلیون دلاری میان ژاپن و اوکراین به شکل مجازی برگزار شد.

«تاناکا آکی هیکو» رئیس آژانس همکاری بین الملل ژاپن در توکیو همزمان با «سرگئی مارچنکو» وزیر دارایی اوکراین در کی یف این قرارداد را امضا کردند.

«تاناکا آکی هیکو» حمله نظامی روسیه به اوکراین را بحران انسانی و به عنوان بزرگترین تهدید قرن حاضر برای نظم جهانی که ارزش های دموکراتیک را دربردارد، توصیف و تاکید کرد که لازم است در برابر این تهدید ایستادگی کنیم.

از سوی دیگر «سرگئی مارچنکو» مراتب قدردانی خود را به خاطر پشتیبانی و حمایت ژاپن از کشورش ابراز کرد و افزود، ژاپن از راه های مختلف از جمله کمک های اقتصادی در شرایط بحرانی به کشور جنگزده اوکراین کمک کرده است.

پیش‌تر دولت ژاپن اعلام کرده بود، وامی برای اوکراین فراهم می کند تا به بازسازی کشور و دیگر اقدامات اقتصادی اختصاص دهد.

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها