خانه » همه » مذهبی » شهادت حضرت محسن(ع) -سقط فرزند فاطمه(ُُس)

دانلود کتاب های امتحان شده

شهادت حضرت محسن(ع) -سقط فرزند فاطمه(ُُس)

بر اساس آموزه های اسلامی در مورد نام گذاری فرزندان، شایسته است، دست کم از دو نکته غافل نباشیم.الف. فرزندانمان را پیش از ولادت نام گذاری کنیم. در این رابطه از علی (ع) نقل شده است: فرزندانتان را پیش از تولّد نام گذاری کنید و اگر نمی دانید پسر یا دختر هستند، اسم آنها را از اسم هایى انتخاب کنید که براى مذکّر و مؤنّث هر دو مى گذارند، پس فرزند سقط شده شما بدون این که نامى برایش گذارده باشید روز قیامت که با شما ملاقات کند مى گوید: آیا براى من نامى نگذاردى، در حالى که رسول خدا (ص) نام محسن را براى فرزندش قبل از تولّد گذارد. شیخ صدوق، علل الشرائع، ذهنى تهرانى، سید محمد جواد، ج ۲، ص ۴۸۷، انتشارات مؤمنین، چاپ اول، قم، ۱۳۸۰ ش.ب. نام نیک برای آنان انتخاب کنیم. در روایتی پیامبر اسلام (ص) به علی (ع) می فرماید: حق فرزند بر پدر این است که نام نیک بر او بگذارد . علامه مجلسى، بحار الأنوار، ج ۷۴، ص ۶۰، مؤسسة الوفاء بیروت – لبنان، ۱۴۰۴ هـ ق.
با این مقدمه در رابطه با پرسش چند احتمال بیان می شود.
۱. اگرچه در گذشته تکنولوژی، مانند الآن پیشرفته نبود و یا اصلاً وجود نداشت و در نتیجه سونوگرافی و مانند آن وجود نداشت، امّا راه تشخیص جنسیت بچه منحصر به سونوگرافی نیست، بلکه در طب قدیم نیز راه هایی برای تشخیص نوع فرزند، پیش از تولد وجود داشته و دارد.
علاوه بر آن در بسیاری از موارد خود زنان حامله از راه هایی که خودشان می دانستند به واسطه نشانه هایی در می یافتند می دانشتند که فرزند آنها پسر است و یا دختر.

۲. یکی دیگر از راه های انتخاب نام برای فرزندان پیش از تولدشان، علاوه بر نام های مشترک که در روایات آمد، این است که دو نام برای او انتخاب کنند و پس از تولّد نام مناسب او را برای او تعیین کنند. اگر دختر بود نام دختر و اگر پسر بود نام پسر .
امروزه نیز نام گذاری فرزندان قبل از تولد مرسوم است .

۳. اما در مورد نام محسن پیش از تولد، طبق آنچه در روایت آمده، نام محسن از جانب پیامبر (ص) بر آن طفل نهاده شده است. همان طور که حضرت عیسی می تواند از ذخیره شده های در منزل مردم خبر دهد. آل عمران، ۴۹، “ِ وَ أُنَبِّئُکُمْ بِما تَأْکُلُونَ وَ ما تَدَّخِرُونَ فی بُیُوتِکُم ” و از آنچه مى خورید، و در خانه هاى خود ذخیره مى کنید، به شما خبر مى دهم .
همچنین پیامبر اسلام نیز می تواند از جنسیت فرزند در شکم مادر خبر دهد.
پیامبر اسلام برای بچه فاطمه زهرا قبل از این که به دنیا بیاید نام «محسن» انتخاب کرده بود (وسائل الشیعه، ج 15، ص 121، ابواب احکام الاولاد، کتاب النکاح، باب 21، حدیث اول). این حدیث را شیخ صدوق در خصال و علل الشرایع آورده است (همان).

4- اضافه کنیم بر علم و آگاهی معصومین از حوادث و تحولات آینده , طبیعتا آگاهی امام علی و فاطمه زهرا از ماهیت و جنسیت فرزند آینده ( محسن ) امری طبیعی است .
این نام را پیامبر انتخاب کرده و آن حضرت می دانسته که بچه پسر است. ثانیا، اگر فاطمه زهرا هم انتخاب کرده باشد، آن حضرت می دانست که بچه اش پسر است نه دختر.

5- ائمه ع بر اساس مسایل ظاهری زندگی حرکت کرده و می کنند اما خبر و اخبار از حوادث از آینده و تحولات آینده منعی ندارد .
امام علی ، امام حسین ع و … می دانند که در فلان روز و یا فلان ساعت به شهادت می رسند اما تسلیم امر رضای الهی و مقدرات الهی هستند .
گاهی حتی انسان های عادی هم می توانند حوادث را پیش بینی کنند .

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها