خانه » همه » خبر » شکاف در حمایت از قالیباف ، عامل نبستن فهرست نامزدها بود؟

دانلود کتاب های امتحان شده

شکاف در حمایت از قالیباف ، عامل نبستن فهرست نامزدها بود؟

جواد مرشدی : امروز، بنا بود، طبق روال مرسوم پارلمانی، فراکسیون انقلاب اسلامی که با ۲۵۰ عضو ، اکثریت نمایندگان مجلس را پوشش می دهد ، فهرست نامزدهای نهایی حود برای انتخابات هیات رئیسه را معرفی کند تا بقیه نامزدها به نفع منتخبان کنار بروند اما در رخدادی بی سابقه در تاریخ مجالس ایران ، نمایندگان عضو فراکسیون در بستن لیست نامزدها به توافق نرسیدند و مقرر شد تمام نامزدها ، بتوانند به صورت انفرادی وارد گود رقابت انتخاباتی شوند.

چنین تصمیم غافلگیر کننده ای موجب خواهد شد تا تمرکز آرای اعضای فراکسیون از بین برود و به علت تعدد نامزدها ؛ پراکندگی آرا پیش آید و کاهش تعداد رای نامزدهای پیروز ، وزن و مقبولیت آنان را کاهش دهد و حتی برخی نامزدها ، قافیه را به رقبا ببازند. ولی نکته مهم تر ، انتقال پیام تشتت و اختلاف درون فراکسیونی به نمایندگان بهارستان و ناظران بیرونی است که به اعتبار و ضریب نفوذ فراکسیون اکثریت مجلس ، ضریه ای سنگین می زند و البته بیشترین لطمه متوجه رئیس فراکسیون یعنی شخص قالیباف است که ننوانسته یا نخواسته با مدیریت خود ، اغضا را به تداوم روند دیرپای بستن لیست نامزدها ، اقناع و مجاب کمد و این در شرایطی است که منتقدان او ، جدای از ماجرای سیسمونی ، روی ضعف مدیریت قالیباف ، تمرکز ویژه ای کرده اند.

دراین میان ، برخی ناظران معتقدند ، شکاف اعضای فراکسیون بر سر حمایت از نامزدی قالیباف ، عامل آزمودن رویه ای بی سابقه در ادوار مجلس و تجربه نشده از سوی فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم بوده است . درست و نادرست بودن این گمانه زنی را تعداد آرای قالیباف در انتخابات فردا و مقایسه آن با آرای او در انتخابات هیات رییسه سال های گذشته ؛مشخص خواهد کرد.

سید محمد ضا میر تاج الدینی نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی و از حامیان پر و پا قرص قالیباف در گفت و گو با خبرآنلاین به چرایی و پیامدهای احتمالی این تصمیم غافلگیر کننده پرداخته که باهم می خوانیم:

امروز ، فراکسیون اتقلاب اسلامی اعلام کرده که با تصمیم جلسه مجمع عمومی ، این فراکسیون لیست ۱۲ نفره برای سومین هیات رییسه مجلس یازدهم ارائه نمی کند و تمام داوطلبان امکان اعلام کاندیداتوری دارند. علت این اتفاق بی سابقه و امتناع فراکسیون از معرفی لیست نهایی و واحد چیست؟

ما در فراکسیون یک گروه هیات رئیسه داریم ،یک شورای مرکزی و یک مجمع عمومی ، در مورد تصمیمات فراکسیون در این مجموعه ها بحث می شود و نهایتا ساختار اصلی این است که تصمیم گیرنده نهایی مجمع عمومی فراکسیون است .

۲۵۰ نفر عضو فراکسیون هستند که اکثریت قریب به اتفاق مجلس را تشکیل می دهند ،عده ای از اعضا با بیان اینکه از آنجا که گاهی عده ای نمی رسند به جلسات فراکسیون بیایند ( البته امروز ، تعداد زیادی و حدود د ۲۲۰ نماینده حاضر بودند) رقابت ها را این دفعه بجای اینکه در داخل فراکسیون انجام دهیم ، مستقیم به صحن ببریم تا احیانا کسانی احساس نکند که اگر مجوز نامزدی می گرفتند ، شانس پیروزی داشتند. این موضوع را رئیس فراکسیون آقای قالیباف مطرح کردند و در مجمع مورد بحث قرار گرفت ،سه نفر موافق و سه نفر مخالف صحبت کردند و در رای گیری نزدیک به هم ، دیدگاهی که رای بیشتری آورد ، این بود که همه نامزدها ، مجوز رفابت در صحن داشته باشند و براساس تعداد آرای نمایندگان حاضر در صحن ، نامزدهای برتر مشخص شوند.

شکاف در حمایت از قالیباف ، عامل نبستن فهرست نامزدها بود؟

بیشتر بخوانید:

برای ریاست مجلس ، سوای قالیباف ، نامزد درون فراکسیونی دیگری هم دارید؟

در فراکسیون رقیبی برای آقای قالیباف نداشتیم و کسی ثبت نام نکرده است،برای نواب رئیسه هم ۶ نفر کاندید شده بودند که یک نفر (پژمانفر)انصراف داد ،از دبیر ها هم دو نفر انصراف دادند و تا فردا هم ممکن است بعضی ها انصراف دهند . به هرحال ، نامزدهای باقیمانده ، رقابتی آزاد در صحن مجلس خواهند داشت.

چرا فراکسیون انقلاب اسلامی مستقیما از نامزدی قالیباف حمایت نکرد؟

فراکسیون ما از ایشان حمایت می کند ، به همین دلیل هم ، عضو دیگری برای ریاست مجلس ، ثبت نام نکرد. خود ایشان هم جلسه را اداره کرد. بنده به عنوان نایب رئیس فراکسیون اعلام و تاکید می کنم که اعضای فراکسیون انقلاب اسلامی از نامزدی قالیباف برای ریاست مجلس حمایت می کنند .

این عدم حمایت رسمی ار نامردی قالیباف،ئر سبد رای او خللی ایجاد نمی کند ؟

خیر؛ در رای ایشان خللی ایجاد نخواهد شد .

سفر خانواده ایشان به ترکیه و بحث سیسمونی هم تاثیری در تعداد رای قالیباف نخواهد داشت ؟

من به این بحث وارد نمی شوم ، فقظ مایل هستم این آخرین خبرهای جلسه امروز را از رسانه شما اطلاع رسانی کنم.

۲۱۲۱۲

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها