خانه » همه » مذهبی » صحابی خاص و نزدیک پیامبر(ص) و امام علی(ع)

دانلود کتاب های امتحان شده

صحابی خاص و نزدیک پیامبر(ص) و امام علی(ع)

بله سلمان بخاطر معرفت نسبت به جایگاه پیامبر (ص) و امامت و مقام معنوی جزو شاخص‌ترین افراد است اما افراد دیگری هم وجود دارند که صحابی خاص محسوب می‌شوند اما نه در حد سلمان فارسی عده‌ای از آنها عبارتند از :
1. خزیمه بن ثابت بن فاکه بن ثَعْلَبَة بن ساعده انصاری ، از صحابه پیامبر اکرم(ص) و از یاران حضرت علی(ع) که در گرویدن به اسلام بر تمامی افراد قبیله خویش پیشی گرفت. به سبب شهادتش به نفع پیامبر در ماجرای معامله یک اسب، پیامبر به او لقب ذوالشهادتین داد. وی در جنگ صفین در رکاب حضرت علی(ع) به شهادت رسید.
2. خالد بن زید بن کلیب لقب ابوایوب انصاری
3. مقداد بن عمرو لقب مقداد بن اسود
4. حذیفه بن یمان منافق‌شناس صحابی و صاحب سرّ پیامبر اکرم(ص) و از نخستین اسلام‌آورندگان که در بسیاری از جنگ‌های صدر اسلام پیامبر(ص) را همراهی کرد. وی از اصحاب و شیعیان خاص حضرت علی(ع) بود. در برخی از روایات به عنوان یکی از ارکان چهارگانه صحابی امام علی (ع) از او یاد شده است.
5. عثمان بن حنیف‌اوسی انصاری از صحابه پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع). عثمان در حکومت امام علی(ع) تا قبل از جنگ جمل، والی بصره بود. هنگامی که برپاکنندگان جنگ جمل به بصره وارد شدند، عثمان با آنان مقابله کرد و پس از جنگی شدید که میان آن‌ها درگرفت با آنان پیمان بست که تا ورود امام علی(ع) اقدامی نکنند؛ لقب او ابوعبدالله
6. عمار یاسر لقب ابوالیقظان
7. جندة بن جناده لقب ابوذر غفاری
8. جابر بن عبدالله انصاری
9. سهل بن حنیف از بزرگان صحابه پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) است. وی در جنگ‌های بدر و جنگ احد در زمان پیامبر و در جنگ صفین در زمان حکومت امیرالمؤمنین حضور داشت. وی هنگام حرکت امام علی(ع) به سوی عراق برای جنگ جمل، جانشین وی در مدینه شد.
10. صعصعه بن صوحان از یاران امام علی(ع) بود که در جنگ‌های جمل، صِفّین و نَهرَوان شرکت کرد. صعصعه در سخنوری مهارت داشت و از این مهارت در دفاع از امام علی(ع) و انتقاد به معاویه استفاده می‌کرد. امام علی(ع) صعصعه را از اصحاب بزرگ خود معرفی کرده است
11. زید بن حارثه آزادشده و فرزندخوانده رسول خدا(ص) و از نخستین مسلمانان و تنها صحابی که نامش در قرآن آمده است. وی فرماندهی جنگ موته را بر عهده داشت و در همین جنگ به شهادت رسید.
12. بلال بن ریاح لقب بلال حبشی
13. خالد بن سعید معروف به «نجیب بنی‌امیه‌» از نخستین ایمان آورندگان به اسلام واز جمله کاتبان و منشیان پیامبر(ص). وی کارگزار پیامبر(ص) در یمن بود و پس از وفات ایشان، از این کار کنار کشید و حاضر به همکاری با خلفاء نشد.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها