خانه » همه » مذهبی » عبدالله‌بن حسن‌بن علی(ع) در کربلا

دانلود کتاب های امتحان شده

عبدالله‌بن حسن‌بن علی(ع) در کربلا

در باره وجود فردی در میان شهدای کربلا به نام عبدالله بن حسن(ع) در کربلا اتفاق وجود دارد اما در باره سن او و نحوه شهادت او اختلاف وجود دارد . و این که امام حسن(ع) دو فرزند به نام عبدالله داشته و یا فرزند و فرزندان امام حسن ع (فرزند و یا فرزندان عبدالله) فرزند و یا فرزندانی به نام عبدالله ( عبدالله بن عبدالله ابن حسن ع ) داشته اند ، اختلاف است . عبدالله یا عبدالله اکبر و یا عبدالله اصغر
در معدودی از منابع نقل شده که امام حسن(ع) دو پسر به نام عبدالله و عبدالله اصغر داشته است. اما همین منابع، وقتی فرزندان شهید امام حسن(ع) در کربلا را نام می‌‌برند، فقط از یک عبدالله بن حسن (ع) یاد می‌‌کنند. در چند کتاب متأخّر نیز از عبدالله اکبر و عبدالله اصغر، به عنوان فرزندان امام حسن(ع) و شهید کربلا یاد شده است؛ و آنچه را که در منابع کهن درباره عبدالله بن حسن(ع) آمده، بخشی را برای عبدالله اکبر و بخشی را برای عبدالله اصغر بازگو کرده‌‌اند.
در پاره‌ای از این کتاب‌‌ها از فرزندان امام حسن(ع) به نام‌‌های عبدالله بن حسن علیه السلام (بدون لقب «اصغر») و عبدالله اکبر نام برده شده است. مؤلف «وسیلة الدارین» می‌‌گوید: به گمان من عبدالله اکبر، همان عبدالله بن حسن(ع) است؛ و امام حسن(ع) دو فرزند به نام عبدالله نداشته است. همچنین پاره‌‌ای مآخذ نقل کرده‌اند که عبدالله بن حسن(ع) همان ابوبکر بن حسن علیه السلام است، ولی بیشتر مآخذ این دو نفر و قاتلین آنها را جداگانه معرفی نموده‌‌اند.
سن عبدالله هنگام شهادت
گفته شده نوجوان ۱۱ ساله، فرزند امام حسن(ع) که روز عاشورا، وقتی دید سیدالشهدا بر زمین افتاده است، برای دفاع از عمو به سوی میدان شتافت.
بیشتر منابع نوشته‌‌اند که عبدالله بن حسن(ع)، روز عاشورا و هنگام شهادت نابالغ بوده است؛ با این وصف برخی گفته‌‌اند که امام حسین(ع)، دختر گرامیشان حضرت سکینه(س) را به عقد ازدواج عبدالله بن حسن(ع) درآورده بود.
در این صورت عبدالله به شهادت نرسیده بود و یا اینکه پس از ازدواج به شهادت رسید. در اعلام الوری آمده است که عبدالله بن حسن(ع) پیش از رسیدن به وصال همسرش به شهادت رسید.
اما اینکه این حدیث صحیح است و یا اشکال دارد اصحاب حدیث و روایت و درایت باید نظر دهند.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها