خانه » همه » مذهبی » عدم حضور مادر علی‌اکبر درکربلا

دانلود کتاب های امتحان شده

عدم حضور مادر علی‌اکبر درکربلا

1. در باره وجود لیلا و یا زنی به عنوان مادر جناب علی اکبر جوان 25 ساله تا 30 ساله در کربلا محل تردید است.
2. اصل این عبارت هم در منابع تاریخی محل تردید است که امام فرموده باشند: چگونه جواب مادرش را بدهم .
3- مقام شهادت مقام کرامت است و امام و اهل بیت نه تنها به شهادت افتخار می‌کردند که از آن استقبال هم می‌کردند اگر مادر جناب علی اکبر در کربلا بود همانند حضرت زینب(س) کفن بر قامت فرزندش می پوشاند تا در مقابل روی امام زمانش با دشمنان دین خدا بجنگد تا به فیض شهادت برسد .
4- اگر این عبارت امام حسین(ع) در منابع تاریخی صحیح باشد دلیلی بر وجود مادر علی اکبر و لیلا در کربلا نیست امام فرمود باشد جواب مادرش را چگونه دهم یعنی در آینده نه همین الان …
توضیح بیشتر :
در مورد حضرت لیلا باید گفت: با مراجعه به کتب تاریخى کهن و آثار نویسندگان معاصر، چنین بدست مى آید که جناب لیلا در کربلا نبوده اند. استاد شهید مرتضى مطهرى مسأله حضور لیلا در کربلا و در نتیجه افسانه ها و قصه هایى که در مورد وى نوشته شده را، به عنوان یکی از موارد تحریف در تاریخ کربلا، ذکر کرده است و آن را با استدلال رد مى نماید. (مرتضى مطهرى، حماسه حسینى، ج ۱، ص ۲۶ ـ ۲۷، چاپ بیست و یکم، قم: انتشارات صدرا، ۱۳۷۳ ش).
محدث قمى مى گوید: «ظاهر آن است که لیلا در کربلا نبوده و من بودن او را در کتب معتبر ندیدم.(شیخ عباس قمى، متنهى الآمال، ص ۳۷۵). در جاى دیگر مى نویسد: در کتب معتبر ذکرى از بودن لیلا در کربلا و یا در کوفه و شام نیست.( همان، ص ۵۴۱). همچنین از سخن قاتل حضرت على اکبر که مى گوید: «على آثام العرب ان مرّبى یفعل مثل ما کان یفعل ان لم اثعکه اباه» (طبرى، محمد بن جدید; تاریخ الامم و الملوک و تاریخ الطبرى، ج ۴، چاپ پنجم، بیروت: مؤسسه اعلمى اللمطبوعات، ۱۴۰۹ ِ، ص ۳۴۰( گناه تمامى عرب به گردن من اگر این جوان از کنار من بگذرد و پدر را به عزایش داغدار نسازم .در حالى که در عرف چنین مى گویند که «مادرش را به عزایش بنشانم»; امّا وى فقط از پدرش یاد مى کند; می توان چنین استفاده کرد که نه تنها لیلا در کربلا نبوده بلکه اصلا در قید حیات نبوده است. مورخ معروف، مرحوم دکتر محمد ابراهیم آیتى در این زمینه مى نگارد: از مادر على اکبر، یعنى لیلا، دختر ابى مُرّة بن مسعود هم نامى در جریان فاجعه کربلا به میان نیامده است و هیچ نمى دانم که ایشان در این تاریخ زنده بوده است یا نه… (از همسران امام) تنها کسى که در این سفر همراه امام(علیه السلام) بوده (رباب) دختر امرؤ القیس بود.»( دکتر محمد ابراهیم آیتى، بررسى تاریخ عاشورا، ص ۱۲۳ (. بنا بر این با توجه به قرائن و شواهد فوقِ، جناب لیلا در کربلا نبوده اند; در نتیجه آن داستان ها و افسانه هایى که در جریان حادثه کربلا به او نسبت داده شده، بى اساس و غیر واقعى است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها