عرفانهای کاذب- عرفانهای نوظهور- گرایش به فرقه های انحرافی
۱۳۹۶/۰۲/۰۳
–
۱۳۳ بازدید
با سلام. علت گرایش
جوانان به عرفانهای کاذب چیست؟
با عرض سلام خدمت پرسشگر محترم
ضمن تشکر از ارتباط جنابعالی با این مرکز ،علل و عوامل متعددی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود. 1 ـ عامل فطری وروانی: به دلیل آنکه انسان از لحاظ فطری دارای حس خداجویی می باشد، ارضای این حس خداجویی و دین دوستی گاهی به خطا میرود واین خود یکی از عوامل گرایش جوانان به فرقه های انحرافی وعرفانهای کاذب است. از سوی دیگر یکی از خصوصیات درونی بشر راحت طلبی است ومی خواهد با اندکی تلاش و پیمودن راهی کوتاه به مقام عالی برسد. بانیان فرقه های انحرافی با آگاهی ازاین تمایلات درونی جوانان، اهداف فرقه های خود را طوری وانمود می کنند که می تواند جوانان را به ارضای خواسته های درونی آنان در کوتاه ترین وراحت ترین وسهل الوصول ترین راه ممکن برساند «آنها می گویند: ما راهی کوتاه را به شما نشان می دهیم که با پیمودن آن، راه کوتاه به مقام عالی برسید. و آن، این است که با قطبی [رئیس فرقه] که واصل الی الله است بیعت کنید و دست در دست او بگذارید؛ دیگر همه مشکلات حل خواهد شد و نیازی به سالها ریاضت و رعایت دقیق احکام شرع نخواهد بود…[و می گویند] انسان می تواند علی رغم ارتکاب هر کاری و اشتغال به هر معصیتی، با بیعت کردن با شخص، عالی ترین مقام انسانی برسد…» (مصباح؛ محمد تقی؛ عوامل و انگیزه های انحراف از عرفان الهی، سایت تبیان) واین نیزچون با طبع وعلاقه جوانی بیشتر همخوانی دارد، موجب جذب آنها به سوی فرقه ها خواهد شد.2. عامل وسوسه های شیطانی: شیاطین همیشه در کمین هستند تا انسانها را گمراه سازند ودر این مسیر موفق نیز می شوند شیطان سوگند یاد کرده است که همه را گمراه کند مگر مخلصین را (سوره ص آیه 82)3.عامل اجتماعی: یکی از عواملی که می تواند موجب گرایش جوانان به فرقه های انحرافی باشد، مشکلات وپاره ای ازسرخوردگی ها ی زندگی اجتماعی است. برخی از جوانان به دلیل ضعف بنیه دینی ومذهبی وفاصله گرفتن از معنویات حقیقی، نمی توانند مرز میان سعادت واقعی وکاذب را تشخیص دهند، واز سویی زرق وبرق زندگی امروزه، مرز میان سعادت واقعی وکاذب را تیره ومبهم کرده است و جوان برای فایق آمدن به مشکلات ونیز جهت رسیدن به سعادت وخوشبختی مورد نظر خود، به فرقه های کذایی که مدعی حل قاطع وسریع مشکلات اوهستند، پناه می برد. و حال آنکه این ادعا ها دروغی بیش نیست. «واقعیت آن است که درجهان ماشین زده امروزاحساس هراس از رها شدن درپهنه وسیعی ازناملایمات، بشریت را به سمت وسوی ماورایی جهت رسیدن به آرامش سوق داده است. دراین میان البته پناه جستن به فرقه های مدعی ارتباط با ماوراء وگروه های به ظاهرعرفانی بازارپررونقی یافته وبیشترمردم به خصوص جوانان اعتماد نابجا به این گونه فرقه های دروغین را پیشه خود ساخته اند» ( پرحلم، امیررضا ، ابعاد وعلل گرایش به فرقه های انحرافی روزنامه رسالت 9/11/86)4. عامل سیاسی: ـ تلاشهای استعمار عامل دیگری برای اشاعه فرقه های انحرافی در بسیاری از مناطق محسوب می شود، برای اینکه مذهب ـ مخصوصاً اسلام ـ را از صورت فعّال بیندازند، و آن را به یک عامل تخدیر مبدّل کنند، اصرار بر تقویت فرقه های انحرافی و رهبران این فرق داشته و دارند. استعمارگران برای اهداف شوم استعماری و ضد انسانی خود، چنین کسانی را به دام انداخته و ابزار دست خود قرار می دادند. مذهب سازان، یکی از بهترین ابزارهای دست استعمارگران بوده و هستند.استعمار با تقویت بنیه مالی فرقه های انحرافی آنها را در گرایش دادن مردم مخصوصا جوانان به سمت خود یاری می کنند. آنان در برخی مناطق، با برخورداری ازتوان مالی زیاد، به تبلیغ خانه به خانه وچهره به چهره می پردازند، و در این روش، با دلجویی از مشکلات اجتماعی وروحی آنان، خانواده ها مخصوصا جوانان را از هدایای مالی ارزشمند بهره مند می سازند، بدون شک این برخورد واین گونه تبلیغ در جذب جوانان، به ویژه جوانان سست عقیده، موفق عمل می کند. از جمله فعالیتهای آنان حضور در مراکز آموزشی ومراکز درمانی است که با دلجویی های فریب دهنده از جوانان ونوجوانان به اشاعه اهداف شوم خود می پردازند ویا در درمانگاه ها، بیماران را رایگان درمان می کنند و یا آنها را حمایت مالی می کنند. «در بسیاری از کشورهای آفریقایی من شاهد بوده ام که مراکز بهداشتی، آموزشی و پرورشی در اختیار این فرقه [اسماعیلیه] بود که عمدتاً از طرف دولت انگلیس حمایت می شد. بیمارستانهای مجهز می سازند و آن را اهدایی آقاخان به فلان کشور آفریقایی معرفی میکنند،… از بیماران پذیرایی کرده و آنان را درمان می کنند و به وسیله و بدون نیاز به اقامه دلیل و برهان فرقه خود را رواج می دهند؛ زیرا وقتی که مریض در آنجا بستری می شود، با او به خوبی رفتار میکنند و هنگامی که بیمار معالجه و مرخص شد، خود به خود تابع مذهب آنها خواهد بود. این یک شیوه بین المللی است و اختصاص به فرقه و مذهبی خاص ندارد.»(مصباح؛ همان، سایت تبیان) علا وه براین عوامل، روش ارائه وتبلیغ این فرقه ها است، که از روش های به ظاهر گول زننده جوان پسند همراه با ارائه یک سری تکنیکها ی ورزشی، با ادبیات روزمره و نیز آمیخته با مفاهیم عشق وعاشقانه که گول زننده وکاذب است، جوان را به سمت وسوی خود می کشاند. به عنوان مثال« تانترا» یکی از این فرقه های انحرافی، معتقد است برای رشد وتعالی، نخست باید از تمامی لذتهای مادی بهره جست. واینکه نفی لذایذ جسمانی وجنسی به هیچ وجه مطلوب نیست. ودر کتاب مقدس آنها یعنی «کاماسوترا » آمده است که تنها راه تعالی، اتحاد دوجنس زن ومرد است. ویا اینکه در فرقه وجریان انحرافی« یوگا» وشاخه های آن، تکنیکهایی را در قالب حرکات ورزشی ورقص گونه ارائه می کند که همه آنها به ظاهر لذت بخش وآرامش دهنده نسبی است، وبه نوع خود همه جوان پسند.( عرفا ن های کاذب؛ فعالی، دانشگاه معارف اسلامی)وحال آنکه در واقع همه این آموزه ها با روح تعالیم اسلامی مخالف است.5. تبدیل شدن برخی از فرقه های انحرافی به عنوان جریان یا جنبش های اعتراضی بر علیه حاکمیت و حکومت ها واستفاده جریان های اپوزیسیونی از این مساله 6. کم کاری وکمبود فعالیتهای دینی، فرهنگی و تبلیغی و…7.و…..جهت مطالعه بیشتر رجوع کنید:مصباح؛ محمد تقی؛ عوامل و انگیزه های انحراف از عرفان الهی، سایت تبیانپرحلم، امیررضا، ابعاد وعلل گرایش به فرقه های انحرافی روزنامه رسالت 9/11/86
ضمن تشکر از ارتباط جنابعالی با این مرکز ،علل و عوامل متعددی دارد که در اینجا به برخی از آنها اشاره می شود. 1 ـ عامل فطری وروانی: به دلیل آنکه انسان از لحاظ فطری دارای حس خداجویی می باشد، ارضای این حس خداجویی و دین دوستی گاهی به خطا میرود واین خود یکی از عوامل گرایش جوانان به فرقه های انحرافی وعرفانهای کاذب است. از سوی دیگر یکی از خصوصیات درونی بشر راحت طلبی است ومی خواهد با اندکی تلاش و پیمودن راهی کوتاه به مقام عالی برسد. بانیان فرقه های انحرافی با آگاهی ازاین تمایلات درونی جوانان، اهداف فرقه های خود را طوری وانمود می کنند که می تواند جوانان را به ارضای خواسته های درونی آنان در کوتاه ترین وراحت ترین وسهل الوصول ترین راه ممکن برساند «آنها می گویند: ما راهی کوتاه را به شما نشان می دهیم که با پیمودن آن، راه کوتاه به مقام عالی برسید. و آن، این است که با قطبی [رئیس فرقه] که واصل الی الله است بیعت کنید و دست در دست او بگذارید؛ دیگر همه مشکلات حل خواهد شد و نیازی به سالها ریاضت و رعایت دقیق احکام شرع نخواهد بود…[و می گویند] انسان می تواند علی رغم ارتکاب هر کاری و اشتغال به هر معصیتی، با بیعت کردن با شخص، عالی ترین مقام انسانی برسد…» (مصباح؛ محمد تقی؛ عوامل و انگیزه های انحراف از عرفان الهی، سایت تبیان) واین نیزچون با طبع وعلاقه جوانی بیشتر همخوانی دارد، موجب جذب آنها به سوی فرقه ها خواهد شد.2. عامل وسوسه های شیطانی: شیاطین همیشه در کمین هستند تا انسانها را گمراه سازند ودر این مسیر موفق نیز می شوند شیطان سوگند یاد کرده است که همه را گمراه کند مگر مخلصین را (سوره ص آیه 82)3.عامل اجتماعی: یکی از عواملی که می تواند موجب گرایش جوانان به فرقه های انحرافی باشد، مشکلات وپاره ای ازسرخوردگی ها ی زندگی اجتماعی است. برخی از جوانان به دلیل ضعف بنیه دینی ومذهبی وفاصله گرفتن از معنویات حقیقی، نمی توانند مرز میان سعادت واقعی وکاذب را تشخیص دهند، واز سویی زرق وبرق زندگی امروزه، مرز میان سعادت واقعی وکاذب را تیره ومبهم کرده است و جوان برای فایق آمدن به مشکلات ونیز جهت رسیدن به سعادت وخوشبختی مورد نظر خود، به فرقه های کذایی که مدعی حل قاطع وسریع مشکلات اوهستند، پناه می برد. و حال آنکه این ادعا ها دروغی بیش نیست. «واقعیت آن است که درجهان ماشین زده امروزاحساس هراس از رها شدن درپهنه وسیعی ازناملایمات، بشریت را به سمت وسوی ماورایی جهت رسیدن به آرامش سوق داده است. دراین میان البته پناه جستن به فرقه های مدعی ارتباط با ماوراء وگروه های به ظاهرعرفانی بازارپررونقی یافته وبیشترمردم به خصوص جوانان اعتماد نابجا به این گونه فرقه های دروغین را پیشه خود ساخته اند» ( پرحلم، امیررضا ، ابعاد وعلل گرایش به فرقه های انحرافی روزنامه رسالت 9/11/86)4. عامل سیاسی: ـ تلاشهای استعمار عامل دیگری برای اشاعه فرقه های انحرافی در بسیاری از مناطق محسوب می شود، برای اینکه مذهب ـ مخصوصاً اسلام ـ را از صورت فعّال بیندازند، و آن را به یک عامل تخدیر مبدّل کنند، اصرار بر تقویت فرقه های انحرافی و رهبران این فرق داشته و دارند. استعمارگران برای اهداف شوم استعماری و ضد انسانی خود، چنین کسانی را به دام انداخته و ابزار دست خود قرار می دادند. مذهب سازان، یکی از بهترین ابزارهای دست استعمارگران بوده و هستند.استعمار با تقویت بنیه مالی فرقه های انحرافی آنها را در گرایش دادن مردم مخصوصا جوانان به سمت خود یاری می کنند. آنان در برخی مناطق، با برخورداری ازتوان مالی زیاد، به تبلیغ خانه به خانه وچهره به چهره می پردازند، و در این روش، با دلجویی از مشکلات اجتماعی وروحی آنان، خانواده ها مخصوصا جوانان را از هدایای مالی ارزشمند بهره مند می سازند، بدون شک این برخورد واین گونه تبلیغ در جذب جوانان، به ویژه جوانان سست عقیده، موفق عمل می کند. از جمله فعالیتهای آنان حضور در مراکز آموزشی ومراکز درمانی است که با دلجویی های فریب دهنده از جوانان ونوجوانان به اشاعه اهداف شوم خود می پردازند ویا در درمانگاه ها، بیماران را رایگان درمان می کنند و یا آنها را حمایت مالی می کنند. «در بسیاری از کشورهای آفریقایی من شاهد بوده ام که مراکز بهداشتی، آموزشی و پرورشی در اختیار این فرقه [اسماعیلیه] بود که عمدتاً از طرف دولت انگلیس حمایت می شد. بیمارستانهای مجهز می سازند و آن را اهدایی آقاخان به فلان کشور آفریقایی معرفی میکنند،… از بیماران پذیرایی کرده و آنان را درمان می کنند و به وسیله و بدون نیاز به اقامه دلیل و برهان فرقه خود را رواج می دهند؛ زیرا وقتی که مریض در آنجا بستری می شود، با او به خوبی رفتار میکنند و هنگامی که بیمار معالجه و مرخص شد، خود به خود تابع مذهب آنها خواهد بود. این یک شیوه بین المللی است و اختصاص به فرقه و مذهبی خاص ندارد.»(مصباح؛ همان، سایت تبیان) علا وه براین عوامل، روش ارائه وتبلیغ این فرقه ها است، که از روش های به ظاهر گول زننده جوان پسند همراه با ارائه یک سری تکنیکها ی ورزشی، با ادبیات روزمره و نیز آمیخته با مفاهیم عشق وعاشقانه که گول زننده وکاذب است، جوان را به سمت وسوی خود می کشاند. به عنوان مثال« تانترا» یکی از این فرقه های انحرافی، معتقد است برای رشد وتعالی، نخست باید از تمامی لذتهای مادی بهره جست. واینکه نفی لذایذ جسمانی وجنسی به هیچ وجه مطلوب نیست. ودر کتاب مقدس آنها یعنی «کاماسوترا » آمده است که تنها راه تعالی، اتحاد دوجنس زن ومرد است. ویا اینکه در فرقه وجریان انحرافی« یوگا» وشاخه های آن، تکنیکهایی را در قالب حرکات ورزشی ورقص گونه ارائه می کند که همه آنها به ظاهر لذت بخش وآرامش دهنده نسبی است، وبه نوع خود همه جوان پسند.( عرفا ن های کاذب؛ فعالی، دانشگاه معارف اسلامی)وحال آنکه در واقع همه این آموزه ها با روح تعالیم اسلامی مخالف است.5. تبدیل شدن برخی از فرقه های انحرافی به عنوان جریان یا جنبش های اعتراضی بر علیه حاکمیت و حکومت ها واستفاده جریان های اپوزیسیونی از این مساله 6. کم کاری وکمبود فعالیتهای دینی، فرهنگی و تبلیغی و…7.و…..جهت مطالعه بیشتر رجوع کنید:مصباح؛ محمد تقی؛ عوامل و انگیزه های انحراف از عرفان الهی، سایت تبیانپرحلم، امیررضا، ابعاد وعلل گرایش به فرقه های انحرافی روزنامه رسالت 9/11/86