خانه » همه » مذهبی » عروسی فاطمه

دانلود کتاب های امتحان شده

عروسی فاطمه

پیامبر خدا برای شب عروسی فاطمه زهرا سلام الله علیها پیراهنی آماده ساخت و ایشان پیراهن دیگری نیز داشت که پوشیده و اصلاح شده بود. شب عروسی او بود که بی نوایی در خانه ی پیامبر آمد و از ایشان لباس طلبید. حضرت فاطمه سلام الله علیها برخاست و نخست پیراهن اصلاح شده ی خویش را در بسته ای نهاد تا در راه خدا به او انفاق کند که آیه شریفه «لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون.» را به خاطر آورد.
«شما به نیکی نخواهید رسید مگر آنکه از آنچه دوست می دارید در راه خدا انفاق نمایید.»
«فاطمه(س)» بازگشت ، پیراهن عروسی خویش را از تن درآورد ، به آن زن بینوا انفاق کرد و خودش همان جامه عادی خویش را پوشید.هنگامی که خواستند عروس را به خانه امیر مومنان ببرند، فرشته وحی فرود آمد و پس از سلام بر پیامبر گفت: ای پیامبر خدا! پروردگارت درود نثارت می کند و به من دستور داده است که سلام و درودی گرم نثار «فاطمه» نمایم و به همراه من ارمغانی از لباسهای بهشت نیز که از دیبای سبز تهیه شده است برای او فرستاده است.[۳۵]ولیمه عروسی
امیرالمؤمنین علی علیه السلام می گوید : رسول خدا صلی الله علیه و آله به من فرمود : یا علی! غذای فراوانی برای عروسی و خانواده ات تدارک کن. و فرمود: گوشت و نان را من می دهم، خرما و روغن به عهده تو. من خرما و روغن فراهم کردم و نزد پیامبر بردم، آن حضرت آستین های لباسش را بالا زد و خرما را تمیز کرد، در روغن ریخت و غذایی درست کرد که آن را «حیس» می گفتند . گوسفند فربهی ذبح کرد و نان فراوانی تدارک نمود، سپس فرمود : هر کس را که دوست داری دعوت کن.[۳۶]امیرالمؤمنین علی علیه السلام می گوید : وارد مسجد شدم ، دیدم مسجد پر از صحابه پیامبر است، حیا کردم که در میان آن جمع عده ای را دعوت کنم و عده ای را دعوت ننمایم، پس بر یک بلندی قرار گرفتم و خطاب به همه گفتم: همه شما را به صرف ولیمه عروسی فاطمه (علیهاالسلام) دعوت می کنم. آنان پذیرفتند و گروه گروه به طرف خانه پیامبر حرکت کردند . من از کثرت جمعیت و قلت غذا خجالت می کشیدم، وقتی رسول خدا صلی الله علیه و آله از آنچه که در ذهن من می گذشت مطلع گردید، گفت: یا علی! من دعا می کنم که خدا به غذای شما برکت بدهد. علی علیه السلام گفت: آن جمعیت که تعداد آنها بیش از چهار هزار نفر بود همگی از غذا و آبی که فراهم کرده بودیم خوردند ، نوشیدند و سیر شدند ولی از غذا چیزی کم نشد.[۳۷]سپس پیامبر دستور داد تا کاسه هایی را پر از غذا کردند ، آنها را برای زنان خویش فرستاد ، کاسه ای نیز پر از غذا کرد و فرمود: این کاسه نیز برای علی و فاطمه بماند.[۳۸]کاروان مشایعت کننده حضرت فاطمه سلام الله علیها
شب که فرا رسید پیامبر صلی الله علیه و آله فاطمه علیهاالسلام را بر مرکب خود سوار کرده تا به خانه علی ببرد. پس سلمان افسار مرکب را در دست گرفت و رسول خدا صلی الله علیه و آله در پشت سر او قرار گرفته بود، هم چنان که به راه خود ادامه می دادند ناگهان از پشت سر، سر و صدایی به گوش رسید، نگاه کرد دید جبرئیل و میکائیل و اسرافیل هستند که به همراه گروهی از فرشتگان به زمین فرود آمده اند.پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: ای جبرئیل! برای چه نازل شده اید؟در پاسخ گفت: ای رسول خدا صلی الله علیه و آله آمده ایم تا فاطمه علیهاالسلام را به خانه علی ببریم، پس جبرئیل تکبیر گفت ، میکائیل نیز تکبیر گفت ، اسرافیل چنین کرد ، سایر فرشتگان به دنبال این سه فرشته تکبیر سر دادند ، به دنبال آنها پیامبر صلی الله علیه و آله تکبیر گفت ، در آخر سلمان آوای تکبیر را سر داد و از آن پس در مراسم عروسی و بردن عروس به خانه شوهر تکبیر گفتن سنت شد.[۳۹]جابرمی گوید: پیامبر صلی الله علیه و آله ، حمزه، عقیل ، جعفر و سایر اهل بیت نیز پشت سر فاطمه علیهاالسلام به راه افتادند ، زنان پیامبر صلی الله علیه و آله به همراه دیگر زنان در پیشاپیش کاروان شادی حرکت می کردند ام سلمه ، حفصه و معاذه مادر سعد سرود می خواندند و سایر زنان با تکرار مصراع اول شادی خود را اظهار می کردند و سپس تکبیر سر می دادند تا این که داخل خانه علی شدند.[۴۰]نقل شده که پیامبر صلی الله علیه و آله به دختران عبدالمطلب ، زنان مهاجران و انصار دستور داد تا به همراه فاطمه علیهاالسلام باشند و شادی کنان تکبیر بگویند و سخنی که مورد رضای خدا نیست بر زبان جاری نسازند.[۴۱] (پایگاه دانشنامه اسلامی)
در نقل های تاریخی ، سخنان متضاد فراوان یافت می شود و آنها را باید با اصول و چارچوب معارف دین سنجید و سپس داوری کرد . به دلایل متعدد، داستان های نادرست فراوانی در متون تاریخی و حدیثی اهل سنت وجود دارد که صحت ندارد مثلا: وقتى پیامبر از غزوه اى با پیروزى به مدینه باز مى گشت زنى خدمت حضرت رسید و گفت: با خداى خود عهد کردم که هرگاه پیامبر پیروز و سالم از جنگ باز گردد من شادمانى کنم .پیامبر فرمود : اگر عهد کرده اى به عهد خود وفا کن . آن زن در حضور حضرت شروع به دف زنى و شعر خوانى کرد!( فتح البارى، ج 11 ص 510؛ المغنى، ج 12، ص 40؛ مسند احمد، ج 5، ص 356).
این گزارش تاریخی با ادله حرمت غنا و موسیقی سازگار نیست . درمنابع معتبر تاریخی به وجود دف در عروسی حضرت زهرا دست نیافتیم.
پی نوشت:
35- محمد کاظم قزوینی ، فاطمه زهرا سلام الله علیها از ولادت تا شهادت ، ص 199-200
36- همان، 364
37- همان ، 364 و 365
38- همان ، 365
39- فاطمه علیها السلام الگوی حیات زیبا، محمد جواد مروجی طبسی، به نقل از کشف الغمه، ج 1، ص 368.
40- فاطمه علیها السلام الگوی حیات زیبا، محمد جواد مروجی طبسی، به نقل از بحار الأنوار، ج 43، ص 115.
41- فاطمه علیها السلام الگوی حیات زیبا، محمد جواد مروجی طبسی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها