خانه » همه » مذهبی » عریضه به امام زمان

دانلود کتاب های امتحان شده

عریضه به امام زمان

عریضه نوشتن به امامان در بعضی از منابع توصیه شده است و می توان عریضه را در همه آبهای روان و چاهها از جمله چاهی که در مسجد جمکران است انداخت .
مرحوم حاج شیخ عباس قمى در کتاب مفاتیح الجنان مى فرماید در کتاب تحفة الزائر از حضرت صادق(ع) نقل شده است که هرگاه تو را حاجتى به سوى خداى تعالى باشد یا از امرى خائف باشى در کاغذى این عبارات را بنویس «بسم اللَّه الرحمن الرحیم اللهم انى اتوجه الیک» تا آخر که در مفاتیح هست و در آخر آن حاجت خود را بنویس و آن را پیچیده در گلوله اى از گِل قرار بده و در آب جارى (مثل آب رودخانه) یا در چاهى بینداز (انشاءاللَّه) خداوند به زودى گشایش در کارت ایجاد مى کند، (مفاتیح الجنان، ص 974) معناى عریضه نویسى این نیست که حضرت حجت آن نوشته را باز مى کند یا مى خواند؛ بلکه خدا و رسول او و اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام از نیت هاى ما و آنچه در ذهن و دل ما مى گذرد، آگاهند؛ چه رسد به نوشته هاى ما، آن هم در صورت گرفتارى و توسّل به آن عزیزان. در واقع خواسته اند به ما یاد دهند که با محبوب و صاحب خود ارتباط برقرار کنیم و همان طور که براى محبوب هاى دنیوى ابراز علاقه و محبت مى نماییم، بتوانیم با مولاى خود هم نامه نگارى کنیم. حال از آنجا که چاه و آب روان در دسترس همه نیست، مؤمنان در بعضى از شهرها و در مسجد جمکران، چاهى حفر نموده اند که مردم عریضه هاى خود را درون آن بیندازند. قابل ذکر است که در روایات صحبت از چاه خاصى مثل چاه جمکران نشده است و در این خصوص مستندی نداریم.
راه های توسل به امام زمان –عج- گوناگون است ؛ گاهی حال انسان به گونه ای است که دوست دارد با زبان و لهجه و حال خود با آن عزیز و مولا درد دل و ترنمی داشته با شد و گاهی ترجیح می دهد با دعا ها و زیاراتی که از طرف آن سرور و یا پدران گرامی اش به ما رسیده به آن حضرت متوسل شود و زمانی عریضه نوشتن و عرض حاجت و خواسته خو د با نامه نگاری و عریضه نویسی را تر جیح می دهد . هر کدام از اینها وسیله و راهی برای توسل و تقرب به آن عزیز مصر وجود و آرزوی دل همه انبیا و اولیا است . گاهی انسان درد دل و حاجتش را با نامه نوشتن بهتر و راحت تراز گفتگوی مستقیم و بی واسطه بیان می کند چنان چه گاه ترجیح می دهد مطلبی را به کسی به وسیله تلفن بیان کند تا ای که رو در رو به او بگوید . در واقع اولیای الهی حالات مختلف روانی انسان را در نظر گرفته اند و متناسب با آن ابزار و وسائل توسل مختلفی را به ما معرفی کرده اند. از طرفی چون دستور عریضه نوشتن از طرف خود معصومین و در روایات مختلف آمده است شاید نکته و اثر خاصی در برآورده شدن حاجات داشته باشد که ما از آن آگاهی نداریم .برخی از این روایات در کتاب ارزنده منتهی الآمال تالیف مرحوم شیخ عباس قمی در بخش مربوط به زندگی امام زمان –ع- آمده است.(منتهی الامال,انتشارات هجرت ، ص 869){

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها