خانه » همه » مذهبی » فرزندان مالک

دانلود کتاب های امتحان شده

فرزندان مالک


در باره فرزندان جناب مالک اشتر نخعی اختلاف است .
از مالک دو فرزند در تاریخ ذکر شده است: اسحاق و ابراهیم.
اسحاق بن مالک
در منابع کهن هیچ نام و نشانی از او به چشم نمی ‌خورد و تنها فاضل دربندی در دو کتاب خود، اسرار الشهادة و جواهرالایقان از او نام برده و وی را در شمار شهیدان کربلا قلمداد کرده است و می‌ گوید: وی فرزند مالک اشتر (یار نزدیک امیرمؤمنان علی علیه السلام) و برادر ابراهیم بن مالک است. پس از شهادت حبیب بن مظاهر به میدان رفت .
ابراهیم بن مالک
ابراهیم فرزند برومند مالک اشتر، فردی شجاع و یکه‌تاز میدان نبرد، شیعه و دوست‌دار اهل بیت بود. وی در شیعه بودنش محکم و مطمئن بود و نه‌تنها از لحاظ روحیات و اخلاقیات شبیه پدرش بود، بلکه در ظاهر و صورت نیز مانند مالک بود.
ابراهیم فرزند مالک از یاران مختار ثقفی در انتقام از کشندگان امام حسین(ع) بود.
بنا براین آنچه در تاریخ آمده است، تنها این مطلب است که این طایفه از پیشتازان یمن به‌سوی اسلام بودند. مالک اشتر دو فرزند پسر داشت؛‌ یکی به نام اسحاق و دیگری به نام ابراهیم. اسحاق از یاران امام حسین علیه‌السلام در کربلا بود و در رکاب سیدالشهدا ـ علیه‌السلام ـ به شهادت رسید؛ ابراهیم در قیام خون‌خواهانه مختار ثقفی شرکت داشت و به‌عنوان فرمانده سپاه او به بهترین وجه ایفای نقش کرد و بسیاری از قاتلان امام حسین ـ علیه‌السلام ـ از جمله ابن زیاد را به سزای عمل ننگینشان رساند. از ابراهیم نیز پنج فرزند در کتاب‌های تاریخ یاد شده است: نعمان، مالک، محمد، قاسم و خولان. از میان فرزندان ابراهیم، محمد و قاسم از راویان حدیث بوده‌اند.
بنابر این فردی به نام عبدالله اشتردر منابع تاریخی برای فرزندان مالک اشتر ثبت نشده است
برای مطالعه بیشتر :
ماهیت قیام مختار، ابو فاضل رضوی اردکانی
محمدی اشتهاردی، محمد، مالک اشتر، ، چاپ دوم، انتشارات پیام آزادی، تهران، ۱۳۷۲.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها