خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » فشار اروپا به کشورهای عربی برای حمایت از اوکراین/ گزارش جدید سازمان ملل درباره تعداد کشته ها در اوکراین/تسلط 97 درصدی روسیه بر منطقه دونباس/مرکل: روسیه مرتکب اشتباه بزرگی شد

دانلود کتاب های امتحان شده

فشار اروپا به کشورهای عربی برای حمایت از اوکراین/ گزارش جدید سازمان ملل درباره تعداد کشته ها در اوکراین/تسلط 97 درصدی روسیه بر منطقه دونباس/مرکل: روسیه مرتکب اشتباه بزرگی شد

گزارش جدید سازمان ملل درباره تعداد کشته ها در اوکراین

بین الملل تابناک: صد و پنجمین روز از حمله روسیه به اوکراین با دستور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور این کشور می‌گذرد؛ تهاجمی که رویداد‌های زیادی را به دنبال داشته و منجر به تحریم گسترده روسیه از سوی بلوک غرب شده است و دورنمای مشخصی برای پایان آن نیز وجود ندارد.

فشار اروپا به کشورهای عربی برای حمایت از اوکراین
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ – ۲۱:۰۰

یک منبع آگاه در اتحادیه عرب از فشار کشورهای اروپایی بر دولتهای عربی برای تغییر موضع خود در قبال جنگ روسیه و اوکراین که بر اساس اصل بی طرفی اتخاذ شده است، خبر داد.

 پایگاه خبری «اثیر عمان» امروز (چهارشنبه) به نقل از این منبع اضافه کرد که تماس‌های اروپایی با پایتخت‌های عربی با هدف سوق دادن آن‌ها به حمایت از اوکراین و محکوم کردن حمله روسیه به کی یف انجام شده و این تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

این منبع اشاره کرد که طرف عربی موضع خود را برای همتایان اروپایی خود توضیح داد و بیان کرد که موضع بی‌طرفی از طریق ارتباط با روسیه برای بررسی راههای پایان این جنگ به حل بحران کمک می‌کند.

وی بیان کرد که طرف عربی همچنین پیامدهای جنگ را در خصوص امنیت غذایی و بروز اختلال در زنجیره تامین غلات و سایر کالاها توضیح داد.

او گفت که کشورهای عربی تشریح کردند که روابط رو به رشد با روسیه و همگرایی سیاست‌های آن‌ها در مناطق درگیری در خاورمیانه شراکت استراتژیک با آمریکا و اتحادیه اروپا را تضعیف نمی‌کند.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه اروپا امروز به دنبال ایجاد گاز جایگزین است، فرصتی برای کشورهای عربی خلیج فارس ایجاد شده است که از قیمت بالای نفت سود می‌برند و این کشورها سعی می‌کنند این موضوع را به سمت مذاکره مجدد در روابط راهبردی خود با آمریکا و اروپا هدایت کنند و به دنبال دستاوردهای سیاسی آن هستند.

نشست فراهم کردن مقدمات نهمین نشست نمایندگان دائمی اتحادیه عرب و سفرای کمیته سیاسی و امنیتی شورای اتحادیه اروپا امروز در مقر اتحادیه و کشورهای عربی آغاز شد.

در این نشست موضوعات مختلفی از جمله جنگ روسیه و اوکراین، تسلیحات کشتار جمعی، مسائل مربوط به کنترل تسلیحات، مدیریت بحران و هشدار زودهنگام، مبارزه با تروریسم، مسائل مهاجرت، جنایات سازمان یافته فراملی و مسائل آب و هوایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

به نوشته اثیر، موضع عمان در مورد جنگ روسیه و اوکراین بر اساس حل مسالمت‌آمیز بحران و ضرورت جلوگیری از بدتر شدن اوضاع است.

پیشتر، «بدر بن حمد بن حمود البوسعیدی» وزیر امور خارجه عمان در کنفرانس مطبوعاتی که با «سرگئی لاوروف» همتای روس خود در مسقط برگزار کرد، گفت: ما با دلی دردناک به رویدادهای اوکراین نگاه می‌کنیم و همه طرف‌های ذینفع را به یافتن راهی مسالمت‌آمیز برای حل بحران اوکراین دعوت می‌کنیم.

وی اظهار داشت: عمان به این خط ثابت پایبند است که هیچ یک از طرف‌های درگیر در برخی شرایط درگیری را مقصر نشناسد.

 

بلینکن: روسیه از اطلاعات به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ – ۱۳:۲۹

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست مجازی درباره دموکراسی دیجیتال ادعا کرد روسیه از اطلاعات به عنوان سلاح جنگی استفاده می‌کند.

بلینکن شامگاه سه شنبه به وقت محلی گفت که او معتقد است دموکراتیک کردن اطلاعات امری مثبت است، اما فناوری همچنین اجازه سوء استفاده و انتشار اطلاعات نادرست را به روش‌هایی که هیچ‌کس پیش‌بینی نکرده بود، داده است.

وی ادامه داد: بنابراین شاهد این امر هستیم که دولت های مستبد از فناوری استفاده می کنند.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد : به عنوان مثال در حال حاضر استفاده از اطلاعات را در حمله روسیه به اوکراین می بینیم. این امر را در سال ۲۰۱۴ زمانی که روسیه ابتدا به اوکراین حمله کرد و از اطلاعات به عنوان سلاح جنگی استفاده کرد، مشاهده کردیم.

مرکل: روسیه مرتکب اشتباه بزرگی شد
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ – ۱۳:۲۸

آنگلا مرکل صدر اعظم سابق آلمان اعلام کرد که روسیه با حمله به اوکراین مرتکب اشتباه بزرگی شد و هیچ توجیهی برای بی‌توجهی بی رحمانه مسکو به قوانین بین المللی وجود ندارد.

به گزارش سی ان ان، مرکل در مصاحبه با الکساندر اوسانگ روزنامه‌نگار آلمانی گفت: حمله به اوکراین اشتباه بزرگی از سوی روسیه و نقض عینی تمام قواعد حقوق بین‌الملل و همه اصولی است که به ما اجازه می‌دهند در صلح در اروپا زندگی کنیم.

وی افزود: اگر بخواهیم تاریخ را بررسی کنیم و بگوییم کدام منطقه متعلق به چه کسی است، فقط جنگ خواهیم داشت و این کاملاً غیرقابل قبول است. روسیه با حمله به اوکراین مرتکب اشتباه بزرگی شد و هیچ توجیهی برای بی‌توجهی بی رحمانه مسکو به قوانین بین المللی وجود ندارد.

صدراعظم سابق آلمان همچنین گفت از اینکه تلاش کافی برای جلوگیری از وقوع جنگ اوکراین انجام نداده است، خود را سرزنش نمی‌کند.

وی تاکید کرد: روسیه و اتحادیه اروپا همسایه هستند و نمی‌توانند یکدیگر را نادیده بگیرند. این امر در آینده نیز امکان پذیر نخواهد بود.

بزرگترین قرارداد فروش سلاح لهستان به اوکراین امضا شد
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ – ۱۳:۲۴

«ماتئوش موراویتسکی» نخست وزیر لهستان از امضای قرارداد فروش تسلیحات به اوکراین به ارزش حدود ۷۰۰ میلیون یورو خبر داد که بزرگترین صادرات تسلیحات لهستان در ۳۰ سال گذشته است.

به گزارش خبرگزاری افه، نخست وزیر لهستان در جریان بازدید از کارخانه اسلحه‌سازی «استالوا وولا» (Stalowa Wola/ در جنوب این کشور) و با حضور ماریوش بلاشاک وزیر دفاع این کشور اعلام کرد توافق برای عرضه تسلیحات به اوکراین در جریان سفر مارس گذشته (اسفند- فروردین) او در کی‌یف به دست آمده است.

۵۶ دستگاه توپ خود کششی کراب ۱۵۵ میلیمتری با برد ۴۰ کیلومتری از جمله تسلیحات توافق شده است. به گفته وزیر دفاع لهستان، ۱۸ مورد از این سلاح هفته گذشته به اوکراین ارسال شده است.

طبق اعلام موراویتسکی، بخشی از بودجه‌ای که اوکراین برای این تسلیحات پرداخت می‌کند از محل منابع اقتصادی است که اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین اختصاص داده است.

وزیر دفاع لهستان خاطرنشان کرد که توپخانه نقش بسیار مهمی در جنگ اوکراین ایفا می‌کند و از این رو، ارتش این کشور به این نوع تسلیحات بیشتر نیاز دارد.

وی همچنین صادرات احتمالی واحدهایی از سامانه موشکی ضدهوایی «پیورون» ساخت لهستان را به کی‌یف تایید کرد که به گفته او «به‌شدت مورد استقبال اوکراینی‌ها قرار گرفته است».

بلاشاک تاکید کرد با توجه به افزایش سرمایه‌گذاری لهستان در حوزه دفاعی، «وابستگی» به تامین‌کنندگان تسلیحات خارجی در حال کاهش است.

تسلط 97 درصدی روسیه بر منطقه دونباس
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ – ۱۳:۲۱

تحولات اخیر جنگ اوکراین نشان می دهد که روسیه به تصرف کامل منطقه دونباس در شرق اوکراین نزدیک‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، همزمان با اینکه روسیه اعلام کرده کنترل ۹۷ درصد یکی از دو استان منطقه دونباس در شرق اوکراین را بدست گرفته، در نتیجه به نظر می رسد مسکو به هدفش برای تصرف کامل این منطقه صنعتی کانون معادن زغال سنگ و کارخانجات نزدیک‌تر شده است.

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه روز گذشته خاطر نشان کرد، نیروهای روس تقریبا همه مناطق استان لوگانسک را به تصرف خود در آورده اند. همچنین براساس اعلام مقامات و تحلیل‌گران نظامی اوکراینی، به نظر می رسد که روسیه اکنون تقریبا نیمی از استان دونتسک را نیز در تصرف خود داشته است.

مسکو پس از کنار گذاشتن تلاش برای حمله دو ماه پیش به کی‌یف اعلام کرد که تصرف کل منطقه دونباس هدف اصلی روسیه است.

ادعای انگلیس درباره اقدامات روسیه در خرسون
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ – ۱۳:۲۰

وزارت دفاع انگلیس ادعا کرد که روسیه با معرفی روبل به عنوان ارز قانونی و استخدام معلمان روسی برای معرفی برنامه درسی و زبان روسی به مدارس، به زور دولت محلی خرسون را با فدراسیون روسیه هماهنگ می کند.

 در بیانیه روز چهارشنبه وزارت دفاع انگلیس آمده است: روسیه به احتمال زیاد اشغال خرسون را به عنوان مدرکی برای ارائه حکومتداری و استانداردهای زندگی بهبود یافته به مردم اوکراین نشان خواهد داد.

این بیانیه در ادامه می‌افزاید: روسیه از سه جهت به حملات خود علیه سیورودونتسک ادامه می‌دهد، اگرچه نیروهای دفاعی اوکراین به مهار روسیه در این منطقه ادامه می‌دهد. بعید است که طرفین در ۲۴ ساعت گذشته پیشرفت قابل توجهی را به دست آورده باشند.

بر اساس ارزیابی وزارت دفاع انگلیس، روسیه تهاجم خود را بر بخش مرکزی دونباس متمرکز کرده است، اما از دو جناح در حالت تدافعی قرار دارد. نیروهای اوکراینی نیز اخیراً با حملات متقابل در منطقه جنوب غربی خرسون، از جمله بازپس‌گیری ساحل شرقی رودخانه اینگولتس، به موفقیت‌هایی دست یافته‌اند.

وزارت دفاع انگلیس مدعی شد که روسیه و اوکراین با چالش های مشابهی در حفظ خط دفاعی و آزادسازی یگان‌های رزمی برای عملیات تهاجمی مواجه هستند.

گزارش جدید سازمان ملل درباره تعداد کشته ها در اوکراین

سازمان ملل اعلام کرد تاکنون بیش از چهار هزار نفر در جنگ اوکراین کشته و بیش از ۵ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند.

استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل متحد روز سه شنبه به وقت محلی افزود: جنگ همچنان تلفات مستقیم و وحشتناکی بر اوکراینی ها دارد.

سخنگوی سازمان ملل تصریح کرد: دفتر حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است که تا روز گذشته ۴ هزار و ۲۵۳ مرد، زن و کودک در اوکراین کشته و بیش از ۵ هزار نفر دیگر مجروح شده اند.

دوجاریک افزود: بیش از نیمی از این تلفات در استان دونتسک و لوهانسک ثبت شده و در این دو استان شدیدترین درگیری‌ها هم اکنون در حال وقوع است.

سخنگوی سازمان ملل ادامه داد: سازمان ملل، همراه با شرکای خود در اوکراین، به کمک های بشردوستانه به افراد بیشتر ادامه می دهد و تا امروز به ۷.۸ میلیون نفر در سراسر اوکراین کمک کرده است.

وی همچنین گفت که از ۲.۲۵ میلیارد دلار بودجه درخواستی برای کمک به اوکراین، ۱.۶۲ میلیارد دلار یا ۷۲ درصد توسط اهدا کنندگان بین المللی تامین شده است.

رسانه آمریکایی؛ روسیه به هدفش در اوکراین نزدیک‌ شده است

در حالی درگیری‌های روسیه و اوکراین همچنان ادامه دارد، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در گزارش امروز چهارشنبه خود به پیشرفت‌های مسکو اذعان کرد.

پنجم اسفند ماه بود که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به درخواست کمک جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک در منطقه شرقی دونباس اوکراین، دستور آغاز «عملیات نظامی ویژه در اوکراین» را صادر کرد. مسکو با تاکید بر اینکه به دنبال اشغال اراضی اوکراین نیست، هدف از این عملیات را نازی زدایی و خلع سلاح اوکراین اعلام کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز چهارشنبه (امروز) با اشاره به تحولات میدانی درگیری‌ها گزارشی با این عنوان منتشر کرد: «روسیه به تصرف منطقه دونباس اوکراین نزدیک می‌شود».

به نوشته این رسانه آمریکایی، «روسیه به هدف خود برای تصرف کامل بر مرکز صنعتی و معادن و کارخانه‌های زغال‌سنگ شرق اوکراین نزدیک‌تر شد در حالی که کرملین ادعا کرد که کنترل ۹۷ درصد یکی از دو استانی را که منطقه دونباس را تشکیل می‌دهند، در دست گرفته است».

آسوشیتدپرس ادامه داد: «سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه روز سه شنبه (دیروز) گفت که نیروهای مسکو تقریبا تمام استان لوهانسک را تحت کنترل دارند. به گفته مقامات اوکراینی و تحلیلگران نظامی، به نظر می‌رسد روسیه اکنون تقریبا نیمی از استان دونتسک را اشغال کرده است».

در ادامه این گزارش آمده است: «روسیه پس از کنار گذاشتن تلاش ناشی‌گرانه خود برای حمله دو ماه قبل خود به کی‌یف اعلام کرد که تصرف کل دونباس هدف اصلی خود است. جدایی‌طلبان مورد حمایت مسکو از سال ۲۰۱۴ با نیروهای دولتی اوکراین در دونباس می‌جنگند و این منطقه طی هفته‌های اخیر تحت هدف حملات سنگین روسیه بوده است».

به روایت این رسانه آمریکایی، «در اوایل جنگ، نیروهای روسیه کنترل کل منطقه خرسون و بخش بزرگی از منطقه زاپوریژیا را در جنوب (اوکراین) به دست گرفتند. مقامات روسیه و منصوبان محلی آنها درباره برنامه‌هایی برای این مناطق صحبت کرده‌اند که یا استقلال خود را اعلام کنند یا به روسیه منتقل شوند».

به نوشته آسوشیتدپرس، «اما در آخرین مورد خرابکاری ضد روسی در داخل اوکراین، رسانه‌های دولتی روسیه روز سه شنبه (دیروز) خبر دادند که انفجار در یک کافه در شهر خرسون چهار نفر را زخمی کرد. خبرگزاری تاس بمب گذاری در این شهر تحت اشغال روسیه را “اقدامی تروریستی” خواند».

این رسانه آمریکایی ادامه داد: «قبل از تهاجم ۲۴ فوریه (پنجم اسفند ۱۴۰۰)، مقامات اوکراینی گفتند که روسیه حدود ۷ درصد از خاک این کشور از جمله شبه جزیره کریمه را که روسیه در سال ۲۰۱۴ ضمیمه کرد به همراه مناطق تحت تصرف جدایی طلبان در دونتسک و لوهانسک را در اختیار دارد. ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهور اوکراین هفته گذشته گفت که نیروهای روسیه ۲۰ درصد از خاک این کشور را در اختیار دارند».

انتشار گزارش این خبرگزاری غربی در شرایطی صورت گرفته که روز گذشته سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه از تسلط نیروهای کشورش بر مناطق مهمی در شرق اوکراین خبر داد.

شویگو طی نشست خبری گفت: «بخش قابل توجهی از جمهوری‌های مردمی دونتسک و لوهانسک در امتداد ساحل چپ سِوِرسکی دونتس از جمله شهرهای کراسنی لیمان و اسویاتوهیرسک و همچنین ۱۵ شهرک دیگر آزاد شده‌اند.

وی با اعلام تسلط کامل روسیه بر شهر اسویاتوهیرسک، نام مناطق استودنوک، یارووایا، کروفسک، یامپول و دروبیشوو را به عنوان بزرگترین شهرک‌هایی که تحت کنترل نیروهای روس درآمدند، نام برد.

وزیر دفاع روسیه با بیان اینکه به طور کلی، ۹۷ درصد از خاک جمهوری خودخوانده لوهانسک تا به امروز از کنترل دولت اوکراین خارج شده، افزود: «وزارت دفاع به همراه شرکت راه آهن روسیه ۱۲۰۰ کیلومتر خطوط ریلی را برای از سرگیری تردد کامل بین روسیه، دونباس، اوکراین و کریمه بازسازی کردند».

زلنسکی: مصمم به دیدار با پوتین هستم

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین آمادگی خود را برای دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه تکرار کرد و گفت، مصمم به این دیدار هستم.

به گزارش خبرگزاری تاس، زلنسکی در مصاحبه با “فایننشال تایمز” گفت: در صورتی که آماده گفت وگوی جدی برای پایان دادن به این جنگ باشیم، آماده مذاکره مستقیم با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه هستم.

او گفت: زمانی برای گفت وگو با مسکو در مورد مسائلی که به خاتمه جنگ ربطی ندارد از جمله احتمال پیوستن اوکراین به ناتو وجود ندارد.

رئیس جمهور اوکراین خطاب به کشورهای غربی گفت: اگر ما عضو ناتو نباشیم، پایگاه‌های خارجی در خاک ما وجود نخواهند داشت. اگر می‌خواهید ما را در ناتو بپذیرید، ما را دعوت کنید، اما در حال حاضر در مورد آن بحث نمی‌کنیم.

 مذاکرات صلح میان مسکو و اوکراین از ماه مارس متوقف شده است و مذاکرات پیشین میان دو کشور نتیجه‌ای نداشت.

زلنسکی پیش از این در مجمع جهانی اقتصاد در داووس نیز خواستار مذاکره مستقیم با پوتین شده بود.

وی خطاب به حاضران در مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس همچنین گفت که اوکراین تا بازگرداندن همه اراضی خود به جنگ ادامه خواهد داد.

رئیس جمهور روسیه در این گفت‌وگوی تلفنی با ادعاهای مطرح شده از سوی آمریکا و اروپا مبنی بر ارتباط عملیات نظامی روسیه در اوکراین با بالا رفتن قیمت مواد غذایی در سراسر جهان مخالفت کرد.

وی گفت: بر خلاف آن چیزی که در رسانه‌های غربی گفته می‌شود تحریم‌های ضد روسی و سایر اشتباهات غرب موجب قحطی و گرسنگی در سراسر جهان شده است.

کرملین خاطرنشان کرد: روسیه آماده کمک به یافتن گزینه‌هایی برای صادرات بدون مانع غلات، از جمله صادرات غلات اوکراینی از بنادر دریای سیاه است.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها