خانه » همه » مذهبی » فعالیت علمی و تدریس فاطمه(س)

دانلود کتاب های امتحان شده

فعالیت علمی و تدریس فاطمه(س)

جواب اجمالی
شخصیت صدیقه طاهره فاطمه زهرا س شخصیت جامعی بوده است . منابع روایی و تاریخی شیعه و اهل سنت با جامعیت شخصیت او اجماع و اتفاق دارند . علاوه بر شخصیت فردی ، شخصیت اجتماعی فاطمه نیز قابل توجه است .
در میان نقش های متعدد صدیقه طاهره ، نقش های سیاسی و اجتماعی و دینی و معرفتی وی برجسته است .
همراهی با نبوت ، همراهی با امامت و ولایت ، یادآوری خطبه غدیر و خطبه فدکیه سخنرانی و برگزاری جلسات تدریس قرآن و معارف نبوی و علوی سبب گردید که او محدثه نام گیرد .
او نه تنها برای زنان مدینه در مسجد مدینه و در خانه پیامبر ص و علی ع برای زنان حدیث و تفسیر و احکام دین می گفت که گاهی برخی از اصحاب و یاران خاص امیر مومنان علی ع برخی از مسایل دین را از فاطمه می پرسیدند و یا در سخنرانی های او شرکت می کردند .
روایات منقول از فاطمه در قالب کتاب های مسند فاطمه ( روایات دارای سند ) در میان علمای شیعه و اهل سنت به نگارش در آمد ه است . از فاطمه س کتاب صحیفه فاطمی بر جای مانده که بر طبق روایات کتاب جامعی بوده که در نزد حضرت ولی عصر عج است .
توضیح بیشتر :
نگارش درباره فاطمه(س) از سده‌های نخستین هجری مورد توجه مسلمانان به‌ویژه شیعیان قرار داشته است.
در یک تقسیم‌بندی، آثاری را که راجع به فاطمه تألیف یا جمع‌آوری شده می‌توان به سه دسته مُسنَدنگاری، مَنقَبَت‌نگاری و زندگینامه‌نویسی تقسیم کرد.
از میان مسندهایی که شیعیان تدوین کرده‌اند می‌توان به عناوین ذیل اشاره کرد: «مسند فاطمة الزهراء» اثر عزیزالله عطاردی، «مسند فاطمه زهرا» اثر سید حسین شیخ الاسلامی، «نهج الحیاة» (فرهنگ سخنان فاطمه) اثر محمد دشتی، «مسند فاطمه» اثر مهدی جعفری «دلائل الامامة» اثر طبری امامی (کهن‌ترین منبع موجود از مسندنگاری‌های شیعه درباره فاطمه)
و از میان مناقب‌نگاری‌ها می‌توان به چند کتاب زیر اشاره کرد:
«مناقب فاطمه الزهراء و ولدها» اثر طبری امامی، «شرح احقاق الحق و ازهاق الباطل» اثر سیدشهاب‌الدین مرعشی نجفی، «فضائل فاطمة الزهراء از نگاه دیگران» اثر ناصر مکارم شیرازی و «فاطمه زهرا از نظر روایات اهل سنت» اثر محمد واصف .
از میان مسندهای اهل سنت درباره فاطمه(س) می‌توان به «السقیفه و فدک» اثر جوهری بصری، «من روی عن فاطمه من اولادها» اثر ابن‌عقده جارودی و «مسند فاطمه» اثر دارقطنی شافعی و از میان مناقب‌نگاری‌ها می‌توان به «الثغورالباسمة فی فضائل السیدة الفاطمة» اثر جلال‌الدین سیوطی و «اتحاف السائل بما لفاطمة من المناقب و الفضائل» اثر محمد علی مناوی اشاره کرد.
برای مطالعه بیشتر در باره زندگانی فاطمه س بخصوص در عرصه های سیاسی و دینی به منابع زیر مراجعه نمایید .
دانشنامه فاطمی(س) زیر نظر علی اکبر رشاد در شش جلد از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. در سه جلد نخست این دانشنامه به زندگی،‌ منزلت، سیره و آثار و معارف حضرت فاطمه(س) و در سه مجلد بعدی به مباحث فقهی، حقوقی و اجتماعی زن و خانواده پرداخته شده است.
این دانشنامه در سال ۱۳۹۴ش در هفدهمین همایش کتاب سال حوزه برگزیده شده است.
دانشنامه‌ای نیز با عنوان «دانشنامه شهادت حضرت فاطمه(س)» به اهتمام علی لباف از سوی مرکز فرهنگی انتشاراتی منیر منتشر شده است.
نهج الحیات(فرهنگ سخنان حضرت فاطمه(س))/محمد دشتی/ مؤسسه تحقیقاتی امیرالمؤمنین
بحار الانوار(جلد 43)/محمد باقر مجلسی/ محمد روحانی علی آبادی/ نشر مهام
سیدعزالدین حسینی زنجانی، شرح خطبه حضرت زهرا علیهاالسلام ، ج ۱ و ۲ /
ناصر مکارم شیرازی، زهراترین بانوی جهان
درآمدی بر سیره فاطمی، علی رفیعی،
کریمی جهرمی، سیره و سخن فاطمه(س)،
ابراهیم امینی، فاطمه بانوی نمونه اسلام.
زندگانی حضرت فاطمه الزهراء(س) و دختران آن حضرت/ سید هاشم رسولی محلاتی/ نشر فرهنگ اسلامی
زندگانی فاطمه زهراء/ سید جعفر شهیدی/ دفتر نشر فرهنگ اسلامی

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها