خانه » همه » سلامت » فن‌آوری اطلاعات سبز

دانلود کتاب های امتحان شده

فن‌آوری اطلاعات سبز

پیش به سوی محصولات سبز

در سال‌های اخیر بسیاری از کارشناسان، مدیران و مخترعان، به موضوع محیط‌زیست توجه کرده‌اند. این امر سبب ایجاد روند جدیدی در دانش بشری و در تولید محصولات گوناگون شده که از آن‌ها با عنوان‌های «فن‌آوری سبز» و «حرکت به سوی محصولات سبز» یاد می‌شود؛


پیش به سوی محصولات سبز

فناوری سبز
 

چکیده
در سال‌های اخیر بسیاری از کارشناسان، مدیران و مخترعان، به موضوع محیط‌زیست توجه کرده‌اند. این امر سبب ایجاد روند جدیدی در دانش بشری و در تولید محصولات گوناگون شده که از آن‌ها با عنوان‌های «فن‌آوری سبز» و «حرکت به سوی محصولات سبز» یاد می‌شود؛ به بیانی دیگر، فن‌آوری سبز، مجموعه روش‌ها و مواردی را در بر می‌گیرد که کاربرد آنها کم‌ترین آسیب را به محیط‌زیست وارد می‌کند. فن‌آوری سبز نیازهای کنونی جامعه‌‌ی بشری را به گونه‌ای تأمین می‌کند که ماندگاری منابع طبیعی انرژی را مورد تهدید قرار ندهد و نسل‌های آینده را فدای نسل کنونی نکند.

تعداد کلمات 991/ تخمین زمان مطالعه 5 دقیقه

پیش به سوی محصولات سبز
رامین بابازاده
قلمرو فن‌آوری سبز بسیار گسترده است و از روش‌های تولید انرژی تا روش تولید مواد شوینده‌ی غیرسمی را در بر می‌گیرد. محصولات سبز نیز کالاهایی هستند که بر اساس معیارهای استاندارد، اثرات مخرب کم‌تری بر محیط‌زیست می‌گذارند.
فعالیت در زمینه‌ی فن‌آوری سبز و محصولات سبز برای تحقق چنین اهدافی است:
1. ماندگاری: ماندگاری به معنای تأمین نیازهای کنونی جامعه‌ی بشری، به گونه‌ای است که ماندگاری منابع طبیعی انرژی را مورد تهدید قرار ندهد و نسل‌های آینده را فدای نسل کنونی نکند.
2. کاربری مجدد: این مفهوم بدان معناست که با کاربرد فن‌آوری سبز، باید محصولاتی تولید شوند که قابل بازیافت و ترمیم باشند و بتوان مجدداً آن‌ها را به چرخه‌های طبیعی مربوط بازگرداند.
3. کاهش ضایعات: این هدف در صورتی محقق خواهد شد که فن‌آوری سبز بتواند در فرایند تولید محصولات سبز از ایجاد ضایعات و آلودگی جلوگیری کند.
4. نوآوری و ابتکار: کاربرد نوآوری و ابتکار موجب یافتن جای‌گزین‌های مناسب برای منابع فسیلی و کاهش زیان‌های وارده‌ی ناشی از مصرف منابع مزبور خواهد شد.
5. سودآوری: منظور از سودآوری که به عنوان آخرین هدف فن‌آوری سبز معرفی شده، همانا ایجاد مرکزی برای فعالیت اقتصادی در زمینه‌ی محصولات سازگار با محیط‌زیست و تسریع فرایندهای مزبور و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید با هدف حفاظت جدی از سیاره‌ی زمین است.
 

فن‌آوری اطلاعات سبز

فن‌آوری اطلاعات سبز یا گیرین آی‌تی(Green It)، فن‌آوری جدیدی است که در واقع، مکمل صنعت فن‌آوری اطلاعات است و به مطالعات و فعالیت‌هایی در زمینه‌ی حفاظت از محیط‌زیست در برابر زیان‌های فن‌آوری اطلاعات اشاره دارد. فنآوری اطلاعات سبز، روشی است برای حفظ انرژی و استفادۀ بهینه از تمامی سرویس‌های فن‌آوری اطلاعات، مانند: دیتاسنترها، سرویس‌های نرم‌افزاری، ارتباطی و روش تأمین برق مصرفی آن‌ها. مثلاً: ساخت ابزارهای ویژه به جای سختافزارهای سنگین، استفاده از گیاهان به جای درختان، استفاده از خنک‌کننده‌های ویژه به جای خنک‌کننده‌های تولید‌کنندۀ گاز CO مضر برای جو، استفاده از مواد فیبری سبک و قابل بازیافت به جای پلاستیک‌ها و شیشه‌ها، به کار بردن امواج به جای سیم (فن‌آوری‌های وایرلس) و… .فن‌آوری اطلاعات سبز یا گیرین آی‌تی(Green It)، فن‌آوری جدیدی است که در واقع، مکمل صنعت فن‌آوری اطلاعات است و به مطالعات و فعالیت‌هایی در زمینه‌ی حفاظت از محیط‌زیست در برابر زیان‌های فن‌آوری اطلاعات اشاره دارد. فنآوری اطلاعات سبز، روشی است برای حفظ انرژی و استفادۀ بهینه از تمامی سرویس‌های فن‌آوری اطلاعات، مانند: دیتاسنترها، سرویس‌های نرم‌افزاری، ارتباطی و روش تأمین برق مصرفی آن‌ها.
در سال‌های اخیر، شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوتر به مسئله‌ی حفاظت از محیط‌زیست توجه ویژه‌ای نشان داده‌ و در این زمینه پیش‌گام بوده‌اند. آن‌ها از روش‌های ساخت جدیدی استفاده می‌کنند که میزان سازگاری محصول تولید‌شده‌ی نهایی با طبیعت را افزایش می‌دهد. برای مثال، استفاده از سرب در لحیم‌کاری قطعات سخت‌افزاری متوقف و با ماده‌ای کاملاً فاقد سرب جای‌گزین شده است. در گامِ بعدی، استفاده از اجزای حالت جامد، نه تنها کارآیی تنظیم‌کننده‌های قدرت مادربرد را افزایش داد، بلکه در تنظیم حرارت سیستم نیز نقش بسیار مهمی را ایفا کرد.
شرکت‌های سازنده‌ی کامپیوتر در جدیدترین اقدام خود سیستم جدیدی را پیاده‌سازی کرده‌اند که از فن‌آوری ذخیره‌ی انرژی برخوردار است. فن‌آوری ذخیره‌ی انرژی  که به اختصار EPU نامیده می‌شود، دارای ساختاری ساده، اما قابل تطبیق با نیازهای سیستم است. EPU یک تراشه‌ی میکروکنترلر مبتنی بر سخت‌افزار است که روی مادربرد نصب می‌شود و با تحت نظر قرار دادن میزان مصرف انرژی در سیستم، منبع تغذیه‌ی CPU را در زمان اجرا تنظیم می‌کند. به این ترتیب، کارآیی حافظه‌ی مجازی سیستم ـ صرف‌نظر از این که میزان بار سیستم چقدر است ـ افزایش می‌یابد.

 
 بیشتر بخوانید: فن‌آوری‌های سبز
 

محصولات سبز

فلش‌های کاغذی دوست‌دار محیط‌زیست

شاید عجیب‌ترین خبر مربوط به فن‌آوری‌های دوست‌دار محیط‌زیست، خبری درباره‌ی ساخت فلش مموری‌های کاغذی باشد. بنا بر اخبار انتشاریافته، به تازگی نمونه‌ای از حافظه‌های متحرک با استفاده از کاغذ روزنامه‌ی باطله ساخته شده که البته از حیث کارایی هیچ تفاوتی با مدل‌های پرزرق و برق فعلی ندارد. البته در نگاه نخست این فن‌آوری دوست‌دار محیط‌زیست شباهت چندانی به حافظه‌ی متحرک ندارد، اما با باز کردن آن طرح اصلی حافظه‌ی متحرک پدیدار می‌شود. این حافظه جدید از 512 مگابایت تا 16 گیگابایت اطلاعات را در خود ذخیره می‌کند که در نوع خود جالب توجه است. متمایزترین بخش ارائه‌ی این فن‌آوری جدید استفاده از کاغذ دورریز در ساخت آن است.
 

ساختمان‌سازی سبز

در سال 2008 مدل پیش‌ساخته‌ی بنای ضددود و تصفیه‌کننده‌ی هوا در فرانسه نیز رونمایی شد، تا یکی از مهم‌ترین پروژه‌های مربوط به توسعه‌ی دانش ساختمان‌سازی سبز نمایان شده باشد. در این طرح پیش‌ساخته، از فن‌آوری‌های سبز و تکنیک‌های نوین مهندسی استفاده شده است. در ساخت این بنا، از 250 مترمربع صفحه‌ی خورشیدی پوشیده‌شده از دی‌اکسیدتیتانیوم استفاده می‌شود تا انرژی الکتریکی مورد نیاز آن در داخل ساختمان تولید شود.
 

هواپیماهای سبز

نخستین هواپیمای سرنشین‌دار هیدروژنی جهان نیز با موفقیت در آسمان اسپانیا آزمایش شد. این هواپیما با سلول‌های سوختی هیدروژنی پرواز می‌کند و تنها حرارت و آب به عنوان مواد تولیدشده از خروجی آن خارج شده و روانه‌ی محیط زیست می‌شود که منطبق با معیارهای زیست‌محیطی است. محققان معتقدند، این آزمایش موفقیت‌آمیز راه را برای ارائه‌ی نسل جدیدی از هواپیماهای سبز هموار کرده است.
 

خودروسازی سبز

یکی از آخرین فن‌آوری سبز، پیش‌رفتی هیجان‌انگیز در تولید خودروهای سلول سوختی هیدروژن است. این خودروهای تقریباً کامل، با استفاده از هیدروژن به ‌منظور دادن توانایی فوق‌العاده به خودرو برای رانندگی برای صدها کیلومتر بدون استفاده از بنزین، برق و یا ترکیبی از آن دو کار می‌کنند. این آخرین فن‌آوری سبز در لندن مورد استفاده قرار گرفته است.
جالب است بدانید: رویکرد مردم جهان به فن‌آوری سبز و استفاده‌ی مجدد از ضایعات و دورریختنی‌ها و کوشش برای ساخت کالاهای جدید، باعث شده که طی دو سال گذشته، حدود یکصد میلیارد دلار از کالاهای دورریختنی، بازیافت شوند و برای مصرف در اختیار مردم قرار گیرند.

 

منابع:

ـ سایت‌های خبری: ایستنا، خبرگزاری مهر، زیست‌نیوز، انتخاب.
ـ ماهنامه‌ی دنیای کامپیوتر و ارتباطات، شماره‌ی 78.

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها