خانه » همه » مذهبی » فواید درمانی هلیله سیاه برای بدن

دانلود کتاب های امتحان شده

فواید درمانی هلیله سیاه برای بدن

طول درخت آن تقریبا سه الی چهار متر است، با آغاز فصل بهار برگ می‌دهد و برگ‌های آن بیضی شکل، کشیده و نوک‌تیز است. گل های درخت اوایل اردیبهشت به چشم می‌خورند، گل‌هایی کوچک به رنگ صورتی مایل به سفید که تا اوایل خرداد بر شاخه‌ها مانده و سپس تبدیل به میوه می‌شوند. 

میوه درخت اندکی دراز، نوک‌تیز و سبز رنگ است که به مرور زمان قرمز رنگ می شود. میوه‌ها آخر مرداد  تغییر رنگ داده و به طور کامل می‌رسند. اوایل شهریور میوه قهوه‌ای سیر مایل به سیاه از درخت چیده شده و برای خشک شدن در آفتاب پهن می‌شود. میوه پس از خشک شدن به طور کلی تغییر رنگ داده و با رنگ سیاه آماده بازار صادرات می‌شود. بهترین نوع آن بی‌دانه، سفت، بدون پوسیدگی کوچک با رنگ سیاه می‌باشد. درخت بومی هندوستان است اما در بنگلادش و پاکستان نیز دیده می شود. 

هلیله سیاه سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و آنتی باکتریال‌ها است. مصرف پودر این میوه، معده را پاکسازی کرده و باعث جذب هر چه بیشتر مواد غذایی، افزایش سوخت و ساز بدن و هضم بهتر غذاها می‌شود. طبع هلیله سیاه سرد و خشک است. 

خواص درمانی هلیله سیاه برای کبد چرب 

هلیله سیاه در واقع میوه‌ای با خواص درمانی فوق العاده است. از مهمترین خواص این میوه در مسائل درمانی می‌توان به تاثیر فوق‌العاده آن برای درمان مشکلات ناشی از بیماری کبد چرب اشاره کرد. 

هلیله سیاه یک تسویه کننده طبیعی خون است و از انباشت چربی در کبد جلو گیری می‌کند.  توصیه می شود افرادی که دچار بیماری کبد چرب هستند از هلیله سیاه در وعده‌های غذایی خود استفاده کنند. 

خاصیت مهم هلیله سیاه برای پوست 

از دیگر خواص هلیله سیاه تاثیری است که در رفع حساسیت های پوستی دارد. مصرف هلیله سیاه علاوه بر رفع تیرگی دور چشم، به شادابی و طراوت پوست کمک شایانی می کند. 

این ماده می‌تواند التهابات، جوش‌ها و آکنه‌های آزاردهنده پوست را درمان کند و با کمک کردن به بهبود گردش خون در بدن مشکلات پوستی را برطرف سازد. 

خاصیت هلیله سیاه با عسل 

یکی از ترکیبات خارق‌العاده از محصولات گیاهی، ترکیب هلیله سیاه با عسل طبیعی است. مصرف این معجون معجزه‌آسا می‌تواند مشکلات ریوی و دستگاه تنفسی شما را به طور چشم گیری بهبود بخشیده و حتی درمان نماید. بیماری هایی چون که این معجون به درمانشان می‌پردازد، عبارتند از: 

برونشیت 

آسم 

سرفه های خشک 
داروهای گیاهی برای پاکسازی معده از باکتری‌های مضر و میکروب‌هاست. 

این ماده سرشار از پلی فنول‌های آنتی اکسیدانی مثل اسید گالیک و اسید الاژیک می باشد که میزان اسیدیته معده را کاهش داده و زخم معده‌ای را که به دلیل وجود هلیکوباکتر پیلوری ایجاد شده است را درمان می کند. 

دیگر فواید هلیله سیاه در طب سنتی 

در طب سنتی هر یک از گیاهان دارویی با توجه به طبعی که دارند دسته بندی می شوند. در طب سنتی هند و چین از هلیله سیاه به عنوان یک داروی گیاهی با طبع گرم و خشک یاد شده است. 

 در میان خواص متعدد این گیاه دارویی که در طب سنتی بسیار بر آن تاکید شده‌اند، تاثیرش بر تقویت حافظه و جلوگیری از سپیدی مو شهرت بیشتری پیدا کرده است. 

از دیگر تاثیرات شفابخش آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: 

• درمان بواسیر 

• درمان یبوست 

• درمان قولنج 

• کمک به بهبود آسم 

در گذشته مردم از این گیاه برای درمان بیمارانی که دچار چنین عارضه‌هایی می‌شدند، استفاده می‌کردند. 

خواص هلیله سیاه برای رحم 

یکی از خواص هلیله سیاه که کمتر شناخته شده است، درمان عفونت‌های واژینال و دردهای رحمی است. از آنجا که هلیله سیاه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان و آنتی باکتریال است، استفاده از آن می‌تواند التهابات رحمی را درمان کند. 

برای این کار یک قاشق چای خوری از این گیاه را با یک لیوان بزرگ آب بجوشانید و این دم نوش را هر شب قبل از خواب و تا زمان بهبود میل نمایید. 

درمان یبوست با هلیله سیاه 

اگر دچار یبوست مزمن شده اید نگران نباشید؛ استفاده از پودر کوبیده شده هلیله سیاه به مدت یک ماه و نیم می تواند یبوست شما را درمان کند. 

خواص هلیله سیاه برای چشم 

یکی دیگر از خواص شناخته شده هلیله سیاه تاثیر آن بر چشم‌ها و بینایی شماست. اگر بتوانید هر روز چشم‌های خود را با محلول جوشانده هلیله سیاه شستشو دهید، بسیاری از مشکلات چشمی مثل آب مروارید، عفونت‌ها و التهابات چشمی شما بهتر خواهند شد. 

بسیاری نیز معتقدند خوردن پودر هلیله سیاه می تواند به افزایش قدرت بینایی و سوی چشم ها کمک کند. در بسیاری از متون کهن طب سنتی نیز به این موضوع اشاره شده است. 

خواص هلیله سیاه برای پوست و مو 

مصرف هلیله سیاه منجر به از بین رفتن سیاهی دور چشم و درمان جوش ها و آکنه‌های پوست صورت می‌شود. وجود مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان در هلیله سیاه باعث شده که در بسیاری از لوازم آرایشی و بهداشتی ار این ماده استفاده فراوان شود. همچنین این گیاه با افزایش سرعت جریان خون در پوست سر می‌تواند به رشد و قوام بیشتر موها کمک کند. 

رفع ریزش مو با هلیله سیاه 

تاثیر هلیله سیاه در پالوده‌گی و سم‌زدایی از خون منحصر به فرد و ویژه است. مصرف مداوم این ماده خون را پاکسازی کرده و به بهبود عملکرد جریان خون کمک شایانی می‌کند. همچنین تاثیر شگرف آن در کاهش میزان ریزش مو برای افرادی که از این مشکل رنج می برند، ستودنی است. 

جلوگیری از سفیدی مو 

مصرف هلیله سیاه می‌تواند بطور معجزه آسایی از سپید شدن موهای انسان جلوگیری کند. از طبیبان سنتی دست نوشته‌هایی به جای مانده است که بر حقیقت این موضع تاکید کرده اند. 

اگر چه هنوز دلیل علمی مُدقنی برای آن یافت نشده اما گفته می‌شود که اگر به مدت یک سال تا یک سال و نیم هر روز مقداری از هلیله سیاه را مصرف کنید، موهای شما بسیار دیرتر سفید خواهند شد. 

از بین بردن بوی بد دهان 

اگر از بوی بد دهان رنج می‌برید حتما این گیاه را امتحان کنید. به این منظور می‌توانید به مدت یک هفته یک دانه کوچک هلیله را در دهان بمکید. به مرور بوی بد دهان را از بین می‌برد. 

کوچک کردن شکم

برای کوچک کردن شکم باید به مدت چهل شب، هر شب یک عدد هلیله را نیم کوب کرده دستور مصرف شب اول یک عدد شب‌های بعد یک عدد اضافه شود تا روز چهلم می‌شود چهل عدد بعد از شب چهلم یک عدد کم شد و تا آنکه بر گردید به یک عدد. شفا از آن شماست. 

لاغری و کاهش وزن 

مصرف این گیاه باعث افزایش سوخت و ساز و متابولیسم بدن شده و به لاغری و کاهش وزن کمک می‌کند. می‌توانید هر روز یک تا نصف قاشق غذاخوری پودر هلیله سیاه را در یک لیوان بزرگ آب گرم ریخته و سپس میل کنید. 

طریقه مصرف هلیله سیاه 

• مصرف پوست و گوشت دانه 

• بهترین حالت مصرف هلیله سیاه: یک قاشق چای خوری را در یک لیوان ماست مخلوط کرده و یک قاشق غذا خوری روغن بادام شیرین را به آن اضافه کنید. 

هشدار‌ها و موارد منع مصرف هلیله سیاه 

از مصرف زیاد و خودسرانه با دارو‌های شیمیایی پرهیز شود. 

استفاده از این گیاه برای زنان باردار و شیرده منع شده است.  

مصرف بیش از حد پودر هلیله سیاه ممکن است باعث اسهال و مشکلات گوارشی مثل نفخ و افزایش گاز معده شود. 

مصرف هلیله سیاه در دوران قاعدگی و برای افراد بسیار لاغر یا کسانی که مدام احساس خستگی می‌کنند، توصیه نمی‌شود.


منابع: باشگاه‌خبرنگاران، سلامت سنتر

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها