خانه » همه » خبر » قاچاق رسمی مواد مخدر با هواپیماهای ناتو

دانلود کتاب های امتحان شده

قاچاق رسمی مواد مخدر با هواپیماهای ناتو

اسکندر مؤمنی؛ دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: ایران در همسایگی کشوری قرار دارد که رتبه اول تولید تریاک و شیشه و رتبه دوم حشیش را در دنیا دارد.

وی افزود: جمهوری اسلامی با توجه به اعتقاداتش ستاد مبارزه با مواد مخدر را تشکیل داده است که 23 دستگاه مقابله‌ای، درمانی و توانمندسازی در آن عضو هستند. اگر تمام کشورهایی که در مسیر ترانزیت مواد مخدر هستند چنین کاری را می‌کردند و نهادی همچون ستاد مبارزه با مواد مخدر تأسیس می‌کردند قطعاً مسئله مواد مخدر به نوع دیگری در جهان مدیریت می‌شد.

ممنوعیت کشت خشخاش در افغانستان تأثیری بر تولید مواد مخدر نداشت

مؤمنی خاطرنشان کرد: سال گذشته اعلام شد در افغانستان ممنوعیت کشت خشخاش وجود دارد اما بعد از یک سال باید بگوییم در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است و حتی سازمان ملل در گزارش امسال اعلام کرده است که تولید مواد مخدر در افغانستان 16 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در سال 2000 که افغانستان اشغال شده بود تولید مواد مخدر حدود 200 تن بود و در سالی که اشغالگران می‌رفتند نه تنها افزایش چشمگیری در تولید مواد مخدر را شاهد بودیم بلکه تغییر الگوی مصرف را مشاهده کردیم و اشغالگران در افغانستان موفق شدند که تولید شیشه را 5 برابر افزایش دهند.

دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مستندات داریم که برخی از هواپیماهای ناتو، قاچاق رسمی مواد مخدر می‌کردند، گفت: شرایط اعتیاد در ایران نسبت به جهان مناسب است البته این موضوع به معنای آن نیست که ما از وضع موجود راضی باشیم.

سن اعتیاد در ایران 24 سال

مؤمنی با بیان اینکه در ایران میانگین سن اعتیاد 24 سال و چند ماه است و در دنیا این عدد 19 سال است، گفت: سالانه 107 هزار نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در جهان جان خود را می‌دهد و در ایران این عدد 4 تا 5 هزار نفر است.

وی با بیان اینکه در آمریکا طی 4-5 سال اخیر نرخ شیوع اعتیاد 2 برابر شده است، گفت: تریاک همچنان در صدر مصرف در ایران است و 80 درصد از معتادان مواد مخدر سنتی استفاده می‌کنند و 20 درصد مواد مخدر صنعتی استفاده می‌کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: حدود 30 درصد از جوانانی که دچار اعتیاد شدند اعلام کرده‌اند که هیچ زمان فکر نمی‌کردیم با مصرف یک یا دو بار مواد مخدر معتاد شویم و حدود 30 درصد هم به دلیل اینکه قدرت “نه” گفتند نداشتند به دام اعتیاد افتادند.

کاهش 40 درصدی شهدای مبارزه با قاچاق مواد مخدر

مؤمنی با اشاره به میزان کشفیات مواد مخدر در مرزهای ایران گفت: از ابتدای سال تاکنون تلفات اشرار افزایش و شهدای نیروهای خودی 40 درصد کاهش داشته است؛ ایران در صدر کشفیات تریاک جهان قرار دارد و 59 درصد مورفین و 27 درصد کشفیات هروئین جهان در مرزهای ایران کشف می‌شوند.

مواد اولیه تولید شیشه از اروپا به افغانستان ارسال می‌شود

وی ادامه داد: مواد اولیه مواد مخدر صنعتی، مواد شیمیایی و پیش‌سازها است که به خودی خود ممنوع نیست که عموماً از کشورهای اروپایی به افغانستان وارد می‌شود و طی انجام مراحلی تبدیل به شیشه می‌شود.

مؤمنی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بیشترین کشفیات مواد مخدر در چه استان‌هایی است، گفت: 74 درصد کشفیات مواد مخدر ایران در استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، هرمزگان، فارس، کرمان و یزد رخ می‌دهد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در ایران حدود 2 میلیون و 400 هزار مصرف‌کنند مداوم مواد مخدر داریم، گفت: در تهران ظرفیت کاملی برای نگهداری معتادان متجاهر وجود دارد؛ در سال 97 ظرفیت پذیرش 4 هزار نفر در تهران وجود داشت و اکنون به 26 هزار نفر ظرفیت افزایش پیدا کرده است.

در ایران مراکز تولید مواد مخدر صنعتی نداریم

وی ادامه داد: بزرگترین چالش مبارزه با مواد مخدر و درمان معتادان “قانون” است، به عنوان مثال قانون می‌گوید معتاد متجاهر را باید 3 ماه و در زمان خاص 6 ماه نگهداری شود، مگر می‌شود فردی که به تجاهر رسیده است 6 ماهه درمان شود؟!

مؤمنی بیان کرد: در سال‌های گذشته مراکز تولید مواد مخدر صنعتی در ایران داشتیم و اکنون باید بگوییم این مراکز خیلی کم شده است تا حدی که می‌شود گفت اصلاً مرکز تولید مواد مخدر صنعتی نداریم.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: تنها دهه‌ای که کاهش شیوع مواد مخدر داشتیم، دهه 60 بوده است، آن هم به دلیل دفاع مقدس و ترویج روحیه شهادت در بین مردم بود اما در دهه‌ها پیشین و حال از کار فرهنگی برای پیشگیری غافل شده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

271 35

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها