خانه » همه » خبر » ترند ترین های خبری امروز » قطعنامه ضد ایرانی به تصویب شورای حکام آژانس رسید+جزئیات کشورهای موافق و مخالف

دانلود کتاب های امتحان شده

قطعنامه ضد ایرانی به تصویب شورای حکام آژانس رسید+جزئیات کشورهای موافق و مخالف

آغاز نشست شورای حکام درباره برنامه هسته ای ایران

بین الملل تابناک:آمریکا، انگلیس، آلمان و فرانسه روز دوشنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به شورای حکام آژانس تحویل دادند.

در همین راستا، سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی مستقر در وین عصر چهارشنبه از آغاز جلسه بررسی اجرای پادمان در ایران در سومین روز از نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.

 میخائیل اولیانوف در توئیتی نوشت: شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بررسی موضوع «راستی‌آزمایی هسته‌ای: توافقنامه پادمان NPT با ایران» را آغاز کرد.

قطعنامه ضد ایرانی به تصویب شورای حکام آژانس رسید
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ – ۲۳:۰۷

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، امروز چهارشنبه قطعنامه‌ای را که ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی متهم می‌کند به تصویب رساند.

قطعنامه پیشنهادی ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپا علیه ایران، روز چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ به رغم مخالفت جدی چین و روسیه در نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، به تصویب رسید.

 در این قطعنامه نویسندگان نسبت به ادعاهای ساختگی درباره پیدا شدن مواد هسته‌ای در سه مکان اعلام نشده در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار همکاری کامل ایران با آژانس بین‌المللی هسته‌ای شده‌اند.

در این قطعنامه از ایران خواسته شده تا برای «انجام تعهدات قانونی خود بر اساس فوریت عمل کند و بدون تأخیر، پیشنهاد مدیرکل آژانس را برای تعامل بیشتر برای شفاف‌سازی و حل و فصل همه مسائل پادمان باقی‌مانده را بپذیرد.»

در قطعنامه یادشده از مدیرکل آژانس هم خواسته شده تا زمانی که مسائل پادمانی باقی مانده است، به گزارش شورای حکام ادامه دهد.

میخائیل اولیانوف سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین المللی در وین در توئیتی نوشت که ۳۰ کشور از ۳۵ عضو شورای حکام به این قطعنامه رای موافق دادند. هند، پاکستان و لیبی رای ممتنع و روسیه و چین هم رای منفی دادند. این دیپلمات روس اضافه کرد: کشورهایی که نماینده بیش از نیمی از جمعیت دنیا هستند از این قطعنامه حمایت نکردند.

این دومین قطعنامه ضد ایرانی است که پس از اجرایی شدن برجام با فشار رژیم صهیونیستی در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شد.

ایران: به همه سوالات آژانس به صورت دقیق و محتوایی پاسخ داده ایم
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ – ۲۲:۴۳

محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین امروز (چهارشنبه) ضمن سخنرانی در نشست شورای حکام با موضوع اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران، مواضع اصولی کشورمان را برای نمایندگان دولت‌های عضو مطرح کرد.

سرپرست نمایندگی کشورمان در ابتدای سخنرانی خود با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (NPT)، متعهد به اجرای تعهدات خود در چارچوب موافقتنامه پادمان جامع (CSA) است، افزود: ایران از هیچ تلاشی برای اینکه آژانس بتواند به راحتی فعالیت‌های راستی آزمایی خود را بر اساس CSA در کشور انجام دهد، دریغ نکرده است و همکاری کامل ایران، آژانس را قادر ساخته است تا به حفظ دانش خود از طریق یک سیستم راستی‌آزمایی قوی که در سیستم راستی‌آزمایی آژانس منحصربه‌ فرد است، ادامه دهد.

غائبی با اشاره به اینکه مکان‌هایی که در گزارش مدیرکل به آنها اشاره شده است بر اساس ادعاهای ساختگی است که توسط رژیم بدخواه اسرائیل مطرح شده است، خاطرنشان کرد: اگرچه جمهوری اسلامی ایران صحت این ادعاها را قاطعانه رد کرده است، اما جهت همکاری بیشتر با آژانس، ایران بر روی نقشه راهی برای شفاف سازی موارد ذکر شده موافقت کرد.

این دیپلمات کشورمان در ادامه اظهار داشت: از آنجایی که ایران در توضیح و شفاف سازی مسائل از هیچ همکاری دریغ نکرده است، گزارش فعلی آژانس در مورد این موضوع برای ما تعجب برانگیز بود.

وی تأکید کرد که جمهوری اسلامی ایران به تمام تعهدات خود در این زمینه عمل کرده و به همه سؤالات آژانس به شیوه‌ای بسیار محتوایی و دقیق پاسخ داده است.

نماینده کشورمان با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که آژانس با استناد به اطلاعات نامعتبر ارائه شده از سوی رژیم اسرائیل همه همکاری‌های ایران با آژانس و فعالیت‌های شفاف صلح آمیز هسته‌ای آن را تحت الشعاع قرار داده است، افزود: آژانس نباید احتمال دخالت دشمنان سرسخت ایران در ارائه اطلاعات ساختگی و نادرست و در عین حال نقش آنها در انجام احتمالی آلودگی عمدی مکان‌های مورد نظر را نادیده بگیرد.

سرپرست نمایندگی دائم کشورمان در پایان با تاکید بر اینکه مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طور کامل به آژانس اظهار شده و راستی‌آزمایی بسیار قوی را پشت سر گذاشته‌اند، افزود: جمهوری اسلامی ایران از آژانس انتظار دارد که گزارش‌های خود را درباره فعالیت‌های راستی‌آزمایی در ایران به شیوه‌ای حرفه‌ای، بی‌طرفانه و مستقل انجام دهد و در برابر فشارهای سیاسی تسلیم نشود.

نصب دو آبشار از سانتریفیوژهای جدید از سوی ایران
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ – ۲۲:۴۲

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران این نهاد بین‌المللی را از قصد خود برای نصب دو آبشار جدید از سانتریفیوژهای پیشرفته IR-6 در کارخانه غنی‌سازی اورانیوم در نطنز مطلع کرده است.

خبرگزاری رویترز مدعی شده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارشی به اعضای این نهاد بین‌المللی در روز چهارشنبه گفته که ایران قصد دارد دو آبشار از سانتریفیوژهای جدید در سایت نطنز نصب کند.

آمریکا: هدف از ارائه قطعنامه، تشدید تنش با ایران نیست
۱۴۰۱/۰۳/۱۸ – ۲۰:۵۶

نماینده آمریکا در سازمان‌های بین‌‌‌المللی مستقر در وین مدعی شد هدف این کشور و متحدان اروپایی از معرفی قطعنامه در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تشدید تنش‌ها با ایران نیست.

نماینده آمریکا در این بیانیه مدعی شده است: «ایران همکاری لازم برای حل و فصل نگرانی‌های باقی‌مانده را انجام نداده است. شورای حکام مسئولیت دارد اقدامات لازم را برای پاسخگو کردن ایران انجام دهد.»

وی همچنین ادعا کرده است: «آمریکا با همکاری سه کشور اروپایی قطعنامه‌ای تهیه کرده که از ایران می‌خواهد برای عمل به تعهدات قانونی‌اش اقدامات فوری انجام دهد.»

نماینده آمریکا اضافه کرد: «ما این اقدام را (معرفی قطعنامه ضد ایرانی) برای دامن زدن به تنش‌ها در راستای اهداف سیاسی انجام نمی‌دهیم. دنبال چنین تنشی نیستیم. گزارش مدیر کل به این شورا درباره وضعیت مسائل باقی‌مانده کاملاً روشن بود. بر اساس آن گزارش، مشخص است که همکاری ناکافی ایران- و نقائص دیرینه‌ای که این موضوع در ضمانت‌های راستی‌آزمایی پدید آورده است- همه ما را ملزم به اقدام می‌کند.»

نماینده آمریکا در واکنش به اقدامات جبرانی ایران گفته است: «چنانچه گزارش‌ها درباره اینکه ایران قصد دارد در واکنش به این قطعنامه شفافیت‌ها را کاهش دهد دقیق باشند این مسئله به شدت تأسف‌انگیز و برای نتایج دیپلماتیکی که ما به دنبال آن هستیم مضر است.»

وی اضافه کرد: «محدود کردن دسترسی آژانس و تلاش برای نشان دادن آژانس به عنوان یک سازمان سیاسی به خاطر آنکه صرفاً دارد کارش را انجام بدهد در خدمت هیچ هدفی نیست.»

نماینده روسیه: غربی ها یاد نگرفته اند نباید به ایران فشار بیاورند 

میخائیل اولیانوف در نشست روز چهارشنبه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت که هنوز فرصت برای از سرگیری اجرای برجام وجود دارد. اما «متأسفانه برخی از اعضای شورا حساسیت شرایط موجود را در نمی‌کنند و برای ارائه قطعنامه نابهنگام ضد ایرانی فشار می‌آورند.»

وی بر همین اساس نتیجه گرفت: مذاکرات وین به آنها یاد نداد که فشار بر تهران منجر به تشدید تنش می‌شود.

 

درباره admin

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

تازه ترین ها