طلسمات

خانه » همه » مذهبی » قیاس قیاس منصوص العله قیاس اولویت

قیاس قیاس منصوص العله قیاس اولویت


قیاس قیاس منصوص العله قیاس اولویت

۱۳۹۶/۱۲/۲۱


۲۹۳۹ بازدید

باسلام.مفسرین میفرمایند آیه آخر سوره بقره با قیاس اولویت دررابطه با امور کیفری اعمال میشود.خواهشمندم بفرمایید نوع قیاس اولویت شرعیه یا عرفی یا عقلی؟

مراد از قیاس عبارت از الحاق موضوع فاقد حکم قرآن و سنت است به امری که برخوردار از حکم قرآن یا سنت باشد. به خاطر وصف مشترک و شباهتی که بین آن دو موضوع به نظر می رسد. برخی از فقها و بنیانگذاران مذاهب فقهی اهل تسنن قیاس را همانند کتاب خدا و سنت پیامبر صلی الله علیه و اله یکی از طرق حکم شناسی و تشخیص حلال از حرام و مجاز از ممنوع می باشد. و به عبارت دیگر: قیاس برای حل و فصل مسائل فقهی هم چون دیگر قواعد مربوط سهم به سزائی دارد و از این رهگذر، آن فقها پاسخ گوی بسیاری از مسائل و مشکلات فقهی بوده و هستند. اولین کسى که به قیاس اهمیت داد ابوحنیفه بود و به نفع حجیت قیاس موضعگیرى کرد و به رأس القیاسیین مشهور است . بعد از او فرقه مالکى و شافعى نیز کم و بیش به حجیت قیاس معتقد شدند . جایگاه قیاس در نزد شیعه فرقه امامیه به پیروى از رهبران راستین خود سخت با قیاس مخالف شدند.
انواع قیاس
قیاس بر دو قسم است ؛ یکى قیاس ((منصوص العلة یا قیاس جلى )) و دیگرى ((قیاس مستنبط العلة یا قیاس خفى )). آنچه بین شیعیان و اهل سنّت مورد اختلاف و نزاع است قیاس قسم دوم ؛ یعنى مستنبط العلة یا قیاس خفى مى باشد. براى روشن شدن معناى قیاس و فرق میان قیاس جلى و خفى ، از دو مثال زیر کمک مى گیریم : مثال اول : اگر شارع بفرماید از مشروبات الکلى اجتناب کنید براى اینکه مست کننده هستند، اینجا علاوه برآنکه موضوعى که عبارت از مشروب باشد، محکوم شده است به حکم حرمت ، علّت محکومیت به این حکم نیز در کلام خود شارع ذکر شده و مسلّما مکلّف متوجه مى شود آنچه موجب حرمت مشروب شده ، مشروب بودن آن نیست ، بلکه خاصیت مست کنندگى آن است والاّ ذکر علّت حکم بى فایده و لغو مى باشد و روى همین جهت ، هر چیزى که در آن ، علت مذکور وجود داشته باشد، محکوم به حرمت مى شود؛ زیرا حرمت از اول دایر مدار علّت ، یعنى مست کنندگى شده است .
قیاس منصوص العلة ، تشبیه فرع به اصل ، و سرایت دادن حکمى از موضوعى براى موضوع دیگر نیست ، بلکه هر دو موضوع ، علت حکم را دارند و هر علتى هم معلولى مى خواهد، پس هر دو موضوع مى توانند داراى حکمى یکسان باشند، اما نه به خاطر شباهت ، بلکه به خاطر داشتن علت حکم که در لسان شارع به آن تصریح شده بود. مثال دوم : اگر شارع مقدس حکمى را براى موضوعى بیان کند و هیچ گونه اشاره اى به علت و ملاک حکم ننماید، مثل حرمت ((ربا)) در گندم ، بعد مکلّف بیاید و این حرمت را تعمیم بدهد براى هر چیزى که با وزن مشخص مى شود، و براى توجیه کارش بگوید: من به این نتیجه رسیده ام که علت تحریم ربا در گندم ، موزون بودن آن است و چون چنین است ، پس هر چیز دیگرى هم که با وزن مشخص و اندازه گیرى مى شود، ربا در آن تحقق مى یابد و حرام است ، حتى اگر خربزه باشد. یا اینکه دکتر به مریض بگوید از انار پرهیز کن و هیچ علتى هم براى این دستور ذکر نکند، اما خود مریض ، از هر چه ترشى هست پرهیز نموده و بگوید که به نظر من تنها علتى که دکتر مرا از انار پرهیز داده ، ترشى آن است و در نتیجه هر چه ترش است براى من زیان آور خواهد بود، حتى اگر انار نباشد و لیموترش باشد. این قسم قیاس را قیاس ((مستنبط العلة ))، یعنى قیاسى که علت آن را خود قیاس کننده مطابق نظر و میل خود استخراج کرده است و ((قیاس خفى )) یعنى قیاسى که علت آن آشکار نیست ، مى گویند.
قیاس های معتبر نزد شیعه :
قیاس مورد قبول شیعه قیاس منصوص العله یا قیاس منطقى است که قطع آور است . در این نوع قیاس شارع علت و فلسفه حکم را بیان مى کند و جائى براى اجتهاد شخصى باقى نمى ماند . مثلا اگر گفته شد: الخمر حرام لانه مسکر علت حرمت خمر به دنبال حکم آمده است ، به همین جهت آن را منصوص العلة مى گویند و با یک استنتاج منطقى مى توانیم افراد و مصادیقى را که تحت حکم فوق قرار مى گیرند مشمول حرمت بدانیم .
قیاس اولویت :
نوع دیگر قیاس صحیح و مورد قبول شیعه قیاس اولویت است . این قیاس هم در علم فقه و هم در علم اصول حجت بوده و کاربرد وسیعى دارد . قیاس اولویت همان است که در منطق به فحواى دلیل مشهور است و در اصول به مفهوم موافقت شهرت دارد . مثال فقهى آن این آیه شریفه است : «لا تقل لهما اف» (اسراء / 23) به پدر و مادر اف مگو ، وقتى حرف سرد و درشت به پدر و مادر زدن حرام است ، به طریق اولى ضرب و شتم آنها ممنوع خواهد بود .

ممکن است این مطالب هم برای شما مفید باشد:

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد